PDA

View Full Version : Coupe-Diffusor..?

per
25th September 2006, 00:15
Satt o pratade med aerodynamikern på Volvo Design på under några luncher, och sakta började ideerna gro...
Verkar som om Coupen har en ganska välutvecklad aerodynamik (jämfört med många andra standardbilar t.ex. Audi TT..:p) och så även undertill: Coupen är mkt slätare än de flesta "standardbilar".
Den har t.om. en halvfärdig diffusor.. Det enda som fattas är i princip ett par vertikala styrskivor och lite finputs! :cool:

Så jag började pula:

Det finns 2 "fel" att först ta itu med. Vänstra hörnet av täckskivan hänger lite och plockar sålunda upp luft där.. Inte bra! :)

per
25th September 2006, 00:17
Detta avhjälps med 2 hål + den fantastiska uppfinningen buntband..

per
25th September 2006, 00:17
..

per
25th September 2006, 00:18
Såja! Mkt slätare... Syns inte så tydligt på bilden men det handlar om ett par cm.

per
25th September 2006, 00:23
Det andra hindret för bra luftflöde är kanten längst ned på stötfångaren. Den finns där för 1. stabilitet i plasten och 2. insynsskydd under bilen...
Tyvärr sticker den alltså ned i flödet, skapar virvlar och förstör ett bra "släpp".
Syns här:

per
25th September 2006, 00:25
..så jag sågade bort en bit och slipade ner hela kanten, mellan de tilltänkta vertikala skivorna:

per
25th September 2006, 00:29
Redan i detta skede har vi - enligt Volvos egen aerodynamiker - en stor förbättring av akterns aerodynamik.
Men jag ville ju gå lite längre, utan att förstöra bilens linjer.
Så jag började passa in lite kartongbitar under bilen.. :

per
25th September 2006, 00:31
Dessa bitar kopierades sen till plastskivor. (tyvärr hittades bara transparent plast så jag fick lacka dem svarta efteråt...

per
25th September 2006, 00:32
.... vilkas "flikar" böjdes till med värmepistol. Det blev bra som fästen att skruva i.

per
25th September 2006, 00:33
Lite puts o finjustering senare:

per
25th September 2006, 00:36
Dessa självborrande rostfria skruvar användes. I närheten av tanken är det bra om de är korta.. :eek:

per
25th September 2006, 00:39
Provmonterat...
Den vänstra skivan sitter skruvad i "hasplasten" i bakkant, i framkant i värmeplåten för ljuddämparen.
Högra skivan har 2 skruvfästen i hasplasten samt limmad med smältlim mot tanken längst fram (eftersom det är smältlim kan man även ta bort den igen om man värmer lite försiktigt med hårtork. Om det skulle behövas.)

per
25th September 2006, 00:41
Vä. skiva: (lite skitigt blir det efter några mil..)

per
25th September 2006, 00:43
Färdigputsat:

per
25th September 2006, 00:44
Försökte få linjerna att följa Coupens snygga bak! :cool:
Här är det inte mycket som hindrar luftflödet längre:

per
25th September 2006, 00:46
En till bild..

per
25th September 2006, 00:47
Rakt bakifrån:

per
25th September 2006, 00:48
Sidovy.
I framtiden skulle man kunna göra de vertikala skivorna både längre och med rakare kant baktill, det skulle förmodligen öka verkningsgraden lite till... Även om de skulle synas/sticka ut mer.

per
25th September 2006, 00:49
Andra sidan:

per
25th September 2006, 00:57
Kan lite stolt :D meddela att diffusorn fick godkänt av Volvo-Magnus, aerodynamikern...

Enl. honom är det svårt att bevisa något utan ett vindtunneltest, men den kommer utan tvekan fungera!

Frågan är väl bara hur många kilo den ger i downforce, i vilken hastighet.. Och även vilken skillnad det gör på en bil som redan väger 1350kg.. :rolleyes:
Menmen, "många bäckar små"...

Fördelen jämfört med en vinge/spoiler på bakluckan är att diffusorn inte ökar luftmotståndet.

Freddan72
25th September 2006, 08:39
Du har ju redan batteriet där bak, som ger 20 kg tryck på bakaxeln, så några kilo till ger säkert diffusorn (frågan är bara hur mycket). Det bästa hade varit om du kunde köra några varv med och utan diffusor på bana och se om du känner någon skillnad.

TurboNimitz
25th September 2006, 09:01
Lr låna vindtunneln ute på Volvo torslanda.. :D Vet iaf på Speedstern ger diffusorn 30kg extra downforce i över 100km/h...:) så någa kilon borde den skotta ner iaf... :)

per
25th September 2006, 09:14
Ja tydligen kostar tunneln ca 30000.-/timme... Känns som det är över min budget! :)
Om man gör ett överslag (Speedsterns extra diffusor mkt större och slätare undertill) borde Coupens ge ca 15kg i samma fart då..? Så säger vi! :D

Originally posted by Freddan72
Du har ju redan batteriet där bak, som ger 20 kg tryck på bakaxeln, så några kilo till ger säkert diffusorn (frågan är bara hur mycket). Det bästa hade varit om du kunde köra några varv med och utan diffusor på bana och se om du känner någon skillnad.
Fast å andra sidan är reservhjulet, domkraften o fästet borta vilket väger ungefär lika mycket.
Svårt att ta bort "diffusorn", det enda man kan ta bort är ju väggarna. Sen skulle jag bli glatt överraskad om det verkligen gick att känna skillnaden..
Jag är nöjd med att veta ATT den fungerar. :)

TurboNimitz
25th September 2006, 09:26
Men om ma byggde en diffusor som speedsterns, alltså ett helt flak typ i alu som man sedan bara fäste mot underedsskyddet?

per
25th September 2006, 09:34
Bra tanke, gissar bara att den kommer lite lågt..? Sen är inte "hasplatsen" helt plan (i sidled).. (en Speedster är dessutom totalt slät undertill vilket verkligen hjälper till!)
Men det vore intressant, om nån tar tag i det... Det bästa vore väl isf att plocka bort hasplåten först så man får mer plats.

TurboNimitz
25th September 2006, 09:39
Om man gjorde en ritning o gav till togge kanske han kunde hjälpa till med tillverkningen? ;) *blink blink*

84jr0
25th September 2006, 18:02
Snygg montering dock undrar jag hur mycket den gör i verkligheten... Vore kul att testa!

per
25th September 2006, 18:19
Jo det hade varit kul!

smOOth
26th September 2006, 10:45
Me like :)

84jr0
26th September 2006, 10:47
Vad avgör längden/bredden på diffusorna? Antar att man är ute efter en rak linje under bilen eller? Kan inget om aerodynamik!

TurboNimitz
26th September 2006, 11:06
Originally posted by 84jr0
Vad avgör längden/bredden på diffusorna? Antar att man är ute efter en rak linje under bilen eller? Kan inget om aerodynamik!

Man strävar efter att bladen blir en förlängning av bilens underdel och eg ska dom gå mer isär i slutet. Vilket ger att samma luft som ska först samsas på säg 1dm3 ska i slutändan samsas på 2dm3...då bildas ett sug från bilens undre luftström och så bildas en downforce...

84jr0
26th September 2006, 11:11
Tack för beskrivningen David! :)

Per har du räknat på detta eller? Får vi reda på värden eller har du hemligt stämplat det?

per
27th September 2006, 11:46
Tyvärr, här har jag bara gått på känsla! :) Plus lite grundläggande fakta som aero-Magnus försökt lära mig... (det som står i texten ovan)
Men visst, den hade varit mer funktionell om den varit bredare, men åt vänster sitter avgaset lite i vägen och hasplåten slutar där oxå.
Man kan ju flytta den högra skivan mer åt sidan - men då ser det nog rätt snett ut!

David: Tack för den lektionen, det med breddningen bakåt var jag osäker på!

TurboB
31st August 2007, 17:03
Den här tråden var ursprunget till min inspiration att åtgärda aerodynamiken på Coupen och det var därför jag försökte beställa både främre och bakre hasplåt(plast) i vintras. Den bakre fick jag men den främre finns inte hos FIAT längre.

Jag har tittat på konstruktionen och det är snyggt men följande saker skulle jag göra annorlunda. Jag skulle utöka antalet vingar till 4 st så jag får 3 kanaler och dra ut dom åt sidorna i princip ända ut till avgasröret resp läppens slut samt göra dom lika breda, dvs trumpetformade bakåt. Det borde jag hinna klart till Mantorp. Min Coupe är ju inte så fin så det är psykoligiskt lättare för mig att sätta sågen i plasten.

per
2nd September 2007, 13:42
Det är som att du har inblick i min hjärna Magnus.. :)
Det är exakt detta jag ska fixa innan Mantorp tänkte jag, bredda utsläppet bak + lägga till 2 mindre skivor i mitten.
Uppdatering följer!

per
20th September 2007, 14:48
Version 2.0!
Fler bilder på G. Nu finns även ritningar på skivorna om nån är intresserad, klipps lämpligen i antingen plast eller aluminium.

Mikael W
20th September 2007, 22:17
Jag bara undrar, om det nu ger riktigt bra undertryck lr downforce, håller dom tre små ynkliga skruvarna i bakskärmen då? Jag menar, så det inte blir hasplåten som trycks ned (och lossar) men ingen bakvagn?

Annars tycker jag det liknar grundläggande seglingsteknik, fast där har vi en rejält stagad och trimbar mast som tar hand om undertrycket!

per
21st September 2007, 00:45
Det blir max 5-10kg (i bästa fall?) och detta belastar isåfall ett antal 10-bultar som håller hela has"plåten" i tanken och stötfångaren. Lugnt!

Mikael W
21st September 2007, 13:20
Originally posted by per
Det blir max 5-10kg (i bästa fall?) och detta belastar isåfall ett antal 10-bultar som håller hela has"plåten" i tanken och stötfångaren. Lugnt!
Så lite. trodde det var en 40-50 kg åtminstone i hög fart.

Alltså samma vikt som en rejäl bas i bagaget då... Men jag förstår att det är kul att experimentera. Sen har vi ju designen. När prototypen är färdigutvecklad kan vi komma in på om den går att utforma som en uppvikt aluplåt som på nutidens bilar. Och därmed hotta upp akterspegeln lite...

smOOth
21st September 2007, 14:18
Ser coolt ut Per!

per
3rd October 2007, 18:46
Originally posted by Mikael W
Så lite. trodde det var en 40-50 kg åtminstone i hög fart.

Det är väldigt svårt att sia om utan vindtunneltest... Mkt möjligt att den ger 40kg - eller 10kg - i 240km/h, ingen aning.
Men jag vet att den inte har gått sönder och inga skruvar har lossnat, som svar på din fråga! (Den gick inte ens sönder på genom 70m lekakulor på Mantorp! :) )

Hursomhelst:
Har lyckats scanna mallarna jag ritade av... Inte helt lätt eftersom de är rätt stora. Jag har fått skarva lite och sedan skala ned, bilden m yttre skivorna är ungefär 75% mindre och mittenskivor-ritningen är väl 50% mindre.

Här är de iaf, för eventuella hugade diffusorbuilders :) :

Yttre skivor (http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?carpic_no=2196&type=picture) Skala upp ca 300% tills det angivna måttet stämmer!

Inre skivor (http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?carpic_no=2197&type=picture) Skala upp ca 200% tills det angivna måttet stämmer!

Strecken visar var man viker och ringarna visar borrhålen.

Återkommer med fler bilder och mått på monteringsbredd osv. Sen blir det alltid lite "trial&error", alla bilar ser lite olika ut, vinklarna man böjer till kan behöva justeras några ggr, osv.
Det är inget 30min-jobb... Men mallarna är ett steg på vägen iaf.

per
1st November 2007, 12:15
Här är en bild på det hela, inkl. avstånd mellan skivorna:

Avstånd mellan yttre skivor (texten blev lite suddig..): 650mm
Avstånd mellan inre skivor: 210mm

Bredden på själva "hålet" jag skar i bumpern mättes till 643mm.

per
1st November 2007, 12:26
En till vy:

per
1st November 2007, 12:27
Från sidan:

per
1st November 2007, 12:28
Vänstra skivan:

per
1st November 2007, 12:30
Inre sidan

per
1st November 2007, 12:30
Hö sida

per
1st November 2007, 12:34
Framifrån.

Lycka till då ni som känner för det! :)
I övrigt gäller det som står i början av denna tråd.

Jim
1st November 2007, 16:45
Måste säga att den ser väldigt kool ut, om den dessutom funkar så är det ju topp. :)

per
1st November 2007, 17:47
Den verkar funka! Efter ett visst läckage av batterisyra hade det droppat små droppar från/längs plasten som rann längs med skivorna..
De bildade streck som låg paralellt med "taket" längst upp, vilket bör betyda att luftströmmen nu följer med upp och ända bak! :)

Har en bild i mobilen men har inte fått den att lira med datorn. Kan nån Samsung?

Som jag skrev innan i tråden har den tidigare okulärbesiktigats av Volvo PV Designs aerodynamiker och fick tummen upp! Frågan är bara HUR mkt kraft den ger.
Denna är i princip hans konstruktion eftersom vi diskuterade hela tiden.

per
9th November 2007, 23:31
Här syns hur batterisyra (!) har runnit lite snyggt längs "taket", vilket innebär att jag har en rätt bra luftström där jag vill ha den! :)
Ursäkta mobilbild.

per
11th November 2007, 18:14
Mkt intressant.. Var på MPH-mässan i helgen och tittade under Merca/McLaren SLR. Den diffusorn hade ungefär dubbelt stor vinkelknäck i "taket" mot Coupens. Så om den funkar så... :)

Däremot var den imponerande slät i övrigt eftersom avgassystemen slutar bakom framhjulen... :cool:

Torsten 20vt
31st August 2011, 22:51
haha fan va grymt, bra gjort Per!
kanske kan bli ett vinterprojekt :)

per
2nd September 2011, 09:15
Kör på det!

Du lär väl få ta bort dragkroken först.. :)