Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrem Byte 16V Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamrem Byte 16V Turbo

    Har äntligen börjat närma mig köp av dröm bilen.
    Skönheten har gått 7700mil kamrem ej byt. Säljaren säger att man ska byta kamremen vid 11 000 mil enligt instruktionsboken. Hur är det med detta i egentligen?
    Wannabe Fiat åkare

  • #2
    Det var 11.000 mil som var sagt från början men Fiat har ändrat detta till 8000 mil/5 år...
    På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
    http://www.garaget.org/?car=63213

    Comment


    • #3
      surt då blir jag ju tvungen att byta den med en gång kostar mulitkronor kan jag tänka mig.
      Wannabe Fiat åkare

      Comment


      • #4
        Tror jag inte :-). Det är ju ingen 20V direkt. Dessutom ännu billigare om du kan göra det själv.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Inte alls dyrt!

          Så här skrev jag i en tidigare tråd:
          "Den billigaste aukt.verkstaden jag hittade skulle ha ynka 1800:- för kamaxelrem, balansaxelrem och arbete (Coupé 16VT). "
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment


          • #6
            Ska bara tillägga att kamremsbyte på en Tipo 1.6 DOHC
            kostar ca 3300 - 3500 på märkesverkstad o då byts även spännrulle (vilker bara är ett rejält kullager med bussning I METALL) samt övriga remmar.

            På icke märkesverkstad ska de ha 2300:- inkl de andra remmarna, men då byts inte spännrullen eftersom den aldrig pajar på de gamla Lampredi motorerna.
            Ny kamrem kostar endast 180:-
            Det ska va samma jobb som på Croman enl verkstad !
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Bytte remmen på Argentan för 600 SPÄNN på AutoAlfa i Göteborg.... Då hade jag redan köpt remmen (för 160 spänn) men det var rätt billigt ändå... :-)
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                FWIW

                Var och hälsade på en verkstad där jag känner ägaren, han hade inne en Coupe 16V för ett tag sen med brusten rem. Enligt verkstadshandboken beräknades jobbet att ta totalt 6 tim.

                Bilen hade nyligen färdats från Norge där den nyblivne ägaren passat på att göra ett servicebesök under semestern, där sa dom att kamremmen var fin... När jag inspekterade resterna av den såg den så blanksliten att trycket hade försvunnit = pang bom.

                Comment


                • #9
                  Billigt, Per Grattis !
                  Men så är det med traktorer, där motorn sitter rakmonterad ;-)

                  Varför ska de alltid krångla till det på nyare konstruktioner. Trångt som FAN är det!
                  Man får ju knappt ner en näve för att kolla om alla skruvar e dragna eller nåt !
                  Fiat for FUN

                  Comment

                  Working...
                  X