Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låg temperatur - termostatbyte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låg temperatur - termostatbyte?

    Hej,
    På min Punto 75 SX -96 ligger temperaturmätaren konstant på den lägre fjärdedelen av skalan. Borde jag byta termostat? Är det svårt att komma åt, var sitter den? Jag har noll koll, tacksam för tips ...

  • #2
    Hallo...
    Jag har faktiskt exakt samma problem eller vad man ska säga.
    Förmodligen tempgivaren eller termostatet,men har inte orkat/haft tid att kika än.
    Men dessutom har jag problem att få rent på rutorna till och från,speciellt nu vid ruskväder.
    Vad kan det vara för tok tro?

    Comment


    • #3
      Jo, byte av termostat som gäller. Vet inte om det är samma på 75orna som GTn, gissar det, i så fall sitter termostaten i metall-huset jämte batteriet på sidan av motorn. Termostaten består av en gummipackning som spricker, så den kan inte stänga ordentligt. Hela huset bytes. Vet inte om man skall byta temp-sensorn som jag tror sitter där också, kanske kan vara ide om den inte är för dyr när man ändå är där och rycker.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Ok, har köpt en ny termostat men inte haft tid att byta den. Fundrade på en sak, vad händer när man lossar den gamla, sprutar det kylarvätska åt alla håll, eller är det en begränsad mängd som rinner ut? Nåt särskilt man ska tänka på innan man börjar skruva?

        Comment


        • #5
          hade exakt samma på min Pluto 99:a, tempen har varit nedre fjärdedelen ända sen den var ny, efter 6 år bytte jag termostaten och det blev ingen som helst skillnad utan instrumentet visar lika låg temp, tror att det är mätaren som visar fel helt enkelt.
          vid bytet rann endast en obetydlig mängd kylarvätska ut.
          vila idag , imorgon kan det vara försent

          Comment

          Working...
          X