Announcement

Collapse
No announcement yet.

CoupÉ Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CoupÉ Turbo

    Hej,

    Jag är ny ägare av en 16 v TURBO av 97 årsmodell. Den har rullat 11 000 lugna fina mil (1 äg, ett äldre par som ägt den). Min fråga är till er som är lite mer erfarna av denna modell och den lyder då följande:

    - På morgonen så startar bilen direkt, men kommer jag fram till ett stopp så dör bilen. Jag startar om och kör vidare fram till nästa stopp och den gör samma sak. Men när bilen blir varm så funkar den hur fint som helst och den håller fin tomgång. Jag testade att stänga av AC men det hjälper inte! Nu ska den in i slutet av veckan för att få nytt avgassystem bytt av bilhandlaren men kan det vara något allvarligt ? Den liksom pluddrar till ... eller jag vet inte hur jag skall förklara .... enligt den förra ägaren som då även är bekant med mina föräldrar har berättat hela historien om den och det har aldrig varit några problem med den ... vad kan detta vara ?

    Mkt tacksam för svar om det finns något vettigt ...


    Mvh
    Ronald Hatter
    Coupé 16v Turbo -96
    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

  • #2
    Finns det verkligen 16v turbo 1997? Jag trodde att från och med 1997 fanns coupé med femman med eller utan turbo eller barchettamotorn. Nåväl, jag har tyvärr ingen erfarenhet av coupé men en sak som kan vara värd att kolla upp är ju tempgivaren. På alla fiat jag har haft är det en blå liten givare och jag vet flera fall där trilskande givare har medfört dåliga egenskaper vid kall motor. God lycka!
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Ska kolla det ...

      Originally posted by Johannes
      Finns det verkligen 16v turbo 1997? Jag trodde att från och med 1997 fanns coupé med femman med eller utan turbo eller barchettamotorn. Nåväl, jag har tyvärr ingen erfarenhet av coupé men en sak som kan vara värd att kolla upp är ju tempgivaren. På alla fiat jag har haft är det en blå liten givare och jag vet flera fall där trilskande givare har medfört dåliga egenskaper vid kall motor. God lycka!

      Tack så mycket för ditt svar ... Ska genast kolla de där med BEFRA om dom kan titta på den ... räcker säkert man säger att det är en blå givare nånstans så vet väl han ... o jag ber så hemskt mycket om ursäkt ... det är en sent uttagen 96:a )))) Sorry ... har bara ägt den i 5 dagar Fick för mig de var en 97 hela tiden men det var en 96:a Nåja ... sorry hehe

      Coupé 16v Turbo -96
      Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

      Comment


      • #4
        Det är lugnt
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          tror inta att det är tempgivaren för då skulle du få motor varv som pendlar upp o ner, högre bränsle förbrukning samt att bilen går sämre, däremot så kan det vara kallstartventilen... bör tilläga att jag inte är nån mekaniker...

          Comment


          • #6
            det är så mycket som kan ha gått snett, så om man inte kan se typ att nån slang har hoppat av el.dyl. är det kanske ide´ att göra diagnostest. Skulle jag tro..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              gör rent tomgångsventilen ..
              /Peter

              Comment


              • #8
                Originally posted by Chorus
                gör rent tomgångsventilen ..
                Dom har den idag igen! Får spel på bilen när den surar ! Så fort man ska starta på morgonen så surar den o dör hela tiden ... trycker man till litta så pluddrar skiten ... men när den blir varm så går pippin skiiitfint ... men nu skulle dom kolla den o kanske beställa ny tomgångsmotor till den ... inte vet ja .. men ja vet ja hade samma problem med en punto ... då var det lamdasonden ... vet inte ... men ja gissar på de själv ... men nu e ja inte heller mekaniker o överlåter de åt ATTENTO i HBG.

                Rolle
                Coupé 16v Turbo -96
                Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                Comment

                Working...
                X