Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trög låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trög låda

    Ända sedan jag lärde känna min Tipo har hon varit motvillig när man ska smyga i 1:an, 3:an och 5:an, alltså växlarna framåt. Men igår var det äntligen dags. Upp med bilen och så kasta sladdlampa och sig under. Ganska snart fann jag stället där det kärvade, men det visade sig bli en prövning i klass med den gordiska knuten. På styrväxeln satt(och gör så fortfarande) en led med en större sprint som hålls fast av en liten låssprint. Efter ungefär en timme fick jag loss låssprinten men den stora sprinten satt fortfarande bra. Skitig som sotarn, med grus i ögonen och nackvred högg jag tag i en burk 5-56 och skickade in flickvännen i bilen. Hon fattade tag i spaken och drog den fram och tillbaka medan jag sprutade... öh, ja ni fattar. Efter ett tag gick det bättre och bättre och nu är det riktigt bra. Nu löper växlarna i smidigt framåt också. Meningen med det här inlägget var från början att få sympati för en kväll på betonggolv med grus i ögon och 5-56 rinnande längs armarna, men eftersom utgången blev lycklig tror jag inte att det behövs. Istället undrar jag om någon vet om något bra medel att smörja leden med, 5-56 torkar ju efter ett tag. Något med bra inträngningsförmåga som ger bra smörjning skulle sitta fint, tack.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Brorsan som bl a skruvar mycket med Lear-jets (flygplanen alltså) använder WD40. WD40 är väldigt likt CRC 5-56 men har bättre smörjegenskaper. Det kanske kan vara värt att testa?!
    Stilo & GSXR1000 Race

    Comment


    • #3
      fett?

      ett tunnt fett kanske?
      min gamla skoda skulle rundsmörjas var 500:e eller om det var 1000.e mil med smörjfett i princip överallt, det var bara att le och kladda på
      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Fett är alltid bra, men det är ju svårt att få in det i leden eftersom jag inte fick isär den. Smörjkopparnas tid är tyvärr förbi, men jag får väl pensla på lite fett utanpå och hoppas att det kan leta sig in.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Klisteroljespray

          Vajer/Kedjesprayolja av klistertyp borde fungera, det använder jag iallafall. Torkar garanterat inte. Klibbigt o bra!
          Finns kanske inte på alla mackar men på Mekonomen o dyl.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Exakt vad jag tänkte Per, kedjesprayen som jag har till motorcykeln vore nog utmärkt. Den får det bli!
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment

            Working...
            X