Announcement

Collapse
No announcement yet.

snabb på riktigt :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • snabb på riktigt :)

    Var ute och åkte lite ikväll, tänkte ställa av punton strax inför vintern, då jag inte har råd/möjlighet att ha den gående året om med tanke på studier m.m.
    Tänkte jag skulle mäta 0-100 tider först.

    körde på en helt plan väg åt två olika håll. Svårt att få grepp i början, men fick det ändå rätt bra. Tog tid på mobilen, eftersom jag inte har ngn annat instrument. Medan jag körde låg mobilen i sätet bredvid.
    var tvungen att gå genom växel 1-2-3 2 an gick till typ 90, där blev det 7000 varv lite drygt, så tyckte det fick räcka.

    Fick tider på lite över 7 sekunder, runt 7.2-7.3. Visserligen ingen vetenskaplig mätning som sagt, utan on, mobilen i sätet, vid 100, fumla efter telefonen och stänga av.

    Setup: (PUNTO GT)
    seb 0 har jag för mig chippet heter, öppet luftfilter, decat, 2,5" system, IVECO intercooler. Laddtryck 1,3 bar. 195/50 R15 däck.
    Runt 10 grader ute, kväll.

    Vore kul att höra lite referenser från övriga GT-s
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    det var länge sedan du posta ditt inlägg men jag har varit ut och testa på ungefär samma sätt som du, fast jag hade mobilen i vänsterhanden medan jag körde.

    det var visserligen lite blött/fuktigt ut så jag starta inte rktigt från noll men jag körde kanske i 3km/h och gav gärnet. fick tider på åtta sekunder. Min är dock orginal under huven så det stämmer ganska bra med 7.9 som fiat har lovat

    Vet du var man kan köra chiptrimm till punto gt:n? finns det några andra alternativ än seb 0 chippet?
    Fiat Punto GT -95
    OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

    Comment


    • #3
      tjena, finns flera, det jag vet är att på puntosports.co.uk finns sebchippen, kostar runt 2000 tror jag, nya. De ordnar gruppköp då och då.
      Sedan finns det såklart en massa olika firmor här i sverige som säljer, samt novitec. Det att tänka på är bara att vissa säljer 2 chip, för laddtryckshöjning och det andra (riktiga) för bränsleändringen. Jag har ställbart laddtryck, roligast så samt att sebchippen är gjorda för det, dvs. man köper bara bränslemappen på chip kan man säga.
      Det om det.
      Novitec har chip också.

      Anledningen till att jag nämner att deft finns 2 olika så här är att det sägs att de chippen som höjer laddtrycket (med hjälp av chip)till typ 1,4 bar eller så, sliter mycket mer på motorn än ett chip likt det jag har.

      Jag laddar 1,25 -1,3 ca med manuell inställning och mycket mer bör man inte ladda mer än högst tillfälligt för att inte slita ut motorn alltför snabbt.

      Hoppas det hjälpt.

      Lycka till nu, skoj att höra att du diggar knallhatten/Punton.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment

      Working...
      X