Announcement

Collapse
No announcement yet.

Langoo - Fiat Croma Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Langoo - Fiat Croma Turbo


    Fiat Croma Turbo -90

    Historia:

    Såja nu är man med bil igen. Efter att inte riktigt lyckats med 320:an så har man nu skaffat sig en redig bil, en Fiat
    Satt igår torsdag och kollade runt på lite bilar på blocket.se och så kommer min gode vän Zoki med en länk på en "häftig bil" säger han. Jag tittar vad pojkspolingen nu har hittat och ser till min förvåning en Fiat Croma smart som jag är tänker jag att det är väl som en Uno Turbo men med mer tyngd. Men efter lite reserch så inser jag att det inte alls är som med Unon utan att det nu är ett hopkok av Saab, Fiat och Lancia och att motorn är mkt större än Unons. Så jag tar och ringer killen som har bilen och frågar ut honom och allt låter okej så jag åker dagen efter (idag) till Halmstad och tittar på bilen, jag blir kär på en gång.
    Det är ju ingen vacker bil men som den går säger jag som inte har åkt skyline osv ännu, bara en viss jojjes M3:a
    Tittar igenom bilen och ser till min stora förvåning att den ser allmänt fräsh ut bortsett från vissa små elfel så som, instrumentbelysningen och en utflippad check-kontrol. Så jag tar bilen ut på en provtur och hej va den gick kändes verkligen som att man skjöts ur en kanon när turbon började röra sig, så det blev en deal och jag fick även med 4 st fina vinterdäck
    Ja nu är det inte mer att säga om själva köpet mer än att jag fick den väldigt billigt tycker jag :P

    Info:

    2 liters turbo motor med intercooler.
    150 hk original
    0-100 ~ 8 sec men kännns snabbare.
    Elhissar, elstolar, eltaklucka, elsidospeglar ja el i det mesta :P
    Dragkrok
    Diskret vinge
    Små fula fälgar med okej däck

    Framtiden:

    Pysventil
    Laddtrycksmätare
    Öppen dump
    Sportluftfilter
    Japsdämpare
    (extra spridare)

    Behöver fixas:

    Bakstötdämparen klonkar och ska vara nån sorts packning som är slut.
    Ljuset i instrumentpanelen
    Check-kontrollen ska dö :twisted:
    Tvättas ordentligt

    Ja det va väl allt bortsett från att bilen faktiskt helt makalöst gick igenom besiktningen utan några anmärkningar

    Om Cerveza läser detta så skulle du väl kunna skriva ner vad som behövs för standard trim på en sån här motor då du verkar veta en del tycker jag efter den lilla pratstund vi hade ikväll nere i hamnen

    Bilder:














    / Robin

  • #2
    Någon som vet var jag kan få tag på mer trim-info och en billig bussning till bakre stötdämpare ( den som sitter längst upp på stötdämparen )?
    / Robin

    Comment


    • #3
      Kul! Alldeles för få Croma Turbos här.. (3-4st?)
      Bussningar, har du kollat med Fiat? Mekonomen har oväntat mycket grejor oxå. Kolla gärna länkarna under "Teknik".
      Välkommen hit oxå!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Kanske borde byta soppafiltret..?
        Spoilern bak var skum, nån måste tyckt att originalspoilern var för stor...
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Kul! Alldeles för få Croma Turbos här.. (3-4st?)
          Bussningar, har du kollat med Fiat? Mekonomen har oväntat mycket grejor oxå. Kolla gärna länkarna under "Teknik".
          Välkommen hit oxå!
          Jag kollade med Fiat i Lund och dem ville ha 700 kr för en liten bussning lite mkt tyckte jag så jag ska se om jag kan hitta ngn billigare hos micro eller likanden.

          Ja det är en eftermarknads vinge som förra ägaren har monterat, jag tycker den är ganska okej så jag behåller den nog, bilens mening är ju att vara en sleeper så den får inte sticka ut allt för mkt

          Tack så mkt

          Btw: någon som vet något lämpligt hål i karossen som man kan dra en vakuumslang genom för att kunna montera en ny laddtrycksmätare, gärna lätt åtkomligt då jag orkar inte montera av hela motorn bara för att den lilla sakens skull
          Last edited by Langoo; 17 October 2006, 16:09.
          / Robin

          Comment


          • #6
            I helgen åker en pysventil, ny slutdämpare och nya slutpipor på, kanske även en extra spridare för att inte motorn ska få för lite soppa, ngn som vet om original spridarna klara 1 bars laddtryck?
            / Robin

            Comment


            • #7
              Jag har kört med 1 bar ganska länge, inga garantier att din klarar det dock.

              0.9 borde vara ganska säkert
              /Peter

              Comment


              • #8
                Originally posted by Chorus
                Jag har kört med 1 bar ganska länge, inga garantier att din klarar det dock.

                0.9 borde vara ganska säkert
                Vad har du ändrat på motorn då?

                Min motor verkar vara riktigt fräsh bara gått 18 000 mil och tickar inte det minsta och turbon jobbar på som om den skulle vara ny faktistk
                / Robin

                Comment


                • #9
                  Inte ändrat något alls förutom laddtrycket.
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Chorus
                    Inte ändrat något alls förutom laddtrycket.
                    Ok, och det gjorde du genom att ta bort den elektroniska tryckventilen (overboost) och sätta dit en pysventil istället?

                    Har du en extra laddtrycksmätare i din bil?
                    / Robin

                    Comment


                    • #11
                      Du tyckte att det känns som om den har mer än 150hk? Det har den, momentant ger den 165hk. Datorn tillåter en kortare tids overboost.
                      Sett testet av Croma T under "Arkiv" förresten..? Har även ett test gjort av Bilsport där de totalt hyllar bilen, har dock inte hunnit scanna in det ännu.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Du tyckte att det känns som om den har mer än 150hk? Det har den, momentant ger den 165hk. Datorn tillåter en kortare tids overboost.
                        Sett testet av Croma T under "Arkiv" förresten..? Har även ett test gjort av Bilsport där de totalt hyllar bilen, har dock inte hunnit scanna in det ännu.
                        Ja jag har hört talas om OverBoost funktionen och jag vet att det är den man måste koppla bort för att få ut mer hk ur turbon, har jag för mig iallafall

                        Ngn som kan bekräfa?
                        / Robin

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Langoo
                          Någon som vet var jag kan få tag på mer trim-info och en billig bussning till bakre stötdämpare ( den som sitter längst upp på stötdämparen )?
                          Jag hade ett liknande fel på min Uno 45. AutoAlfa i GBG fixade det snabbt och billigt, så jag tror nog din lokala Fiat mek kan hjälpa dig.
                          Last edited by Freddan72; 18 October 2006, 13:07.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Nja man kopplar väl bort hela laddtrycksstyrningen totalt från styrenheten. Om man monterar pysventil/PRV som Chorus gjort (?). Vet inte om det finns utbyteschip, det kanske det gör nånstans.. (Är ju bäst om man kan få mer soppa automatiskt)
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Min overboost-ventil fungerar inte, så jag behövde inte koppla bort den ;D
                              Justerade wastegateklockan för att få 1.0 bar
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X