Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alex ljudbygge - massa ljud :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alex ljudbygge - massa ljud :D

    Äntligen har jag fått tummen ur och lägger nu upp en projekttråd på mitt
    ljudbygge som gjordes i vintras.
    Fokus var att få mycket skönt ljud till en inte alltför dyr penning.
    Jag har blandat begagnade komponenter med nytt.

    Läs och låt er inspireras!

    Skiss över de komponenter som ingår:


    Kopplingsschema, kortfattat:
    Grov strömkabel längs vänster sida, högtalar/signal-kablar på höger sida.
    Alla signalkablar går till slutsteget.
    Alla högtalare är kopplade till det 6-kanaliga slutsteget.



    Jag bestämde mig för att bygga en egen baslåda och placera den i reservhjulsbaljan.
    Reservhjulet togs ur och ersattes av punkaspray på burk.
    En 12” subwoofer från Magnat inhandlades från Nårdik (www.nardik.se).
    Den är gjord av tyskt ubåtsstål:



    Lådan byggdes av MDF-skivor. När man köper bashögtalare från Nårdik ingår ritningsförslag.
    Jag gav dom maximala yttermått och fick därefter ett ritningsförslag på baslåda, baserat på inköpt 12”-element.
    Det är viktigt att täta lådans kanter så att de är garanterat lufttäta. Silikon användes för detta.



    Baslådan fylldes med dämpmaterial och ett reflexrör monterades, allt efter ritning.



    Färdig baslåda klädd med svart filt. Ganska bra färgmatchning mot Coupéns bagagerumsmatta.



    Baslådan på plats i reservhjulsbaljan. Den sticker upp någon decimeter från golvnivå,
    men ICA-kassen och systempåsen får plats utan problem!



    Slutsteget skruvades upp på skiljeväggen mellan bagageutrymme och kupé.
    En bit MDF-skiva sätts bakom den grå mattan mellan slutsteg och vägg för
    att få ett jämnt underlag att skruva fast slutsteget i.
    Hål borras i skiljeväggen och genom dessa hål fästs MDF-skivan.
    Slutsteget är alltså fastskruvat i MDF-skivan.




    Strömkabeln dras från pluspolen på batteriet till en fet säkring.
    Därefter fortsätter den genom ett hål som finns bakom sidoplåten
    där vänster blinkerslampa sitter.



    Hål in till kupén. Sidoplåten måste skruvas loss med 2 skruvar
    i ovankant och sedan vinklas försiktigt utåt.



    Strömkabeln kommer in i kupén och leds sedan bort under dörrlisten
    som går längs med vänster dörr. Man lyfter dörrlisten rakt upp.



    Lågnivåkablarna och högtalarkablarna dras på höger sida. Dörrlisten dras uppåt och
    kablarna samlas snyggt och tejpas fast i golvet. Det blir rätt ont om plats...
    4 feta högtalarkablar och 6 st lågnivåkablar. Det blir trångt, men snyggt om man tar det lugnt och fint.



    Där bak vid sidan om baksätet sitter det original 6.5”-högtalare. Dessa har jag tagit ur och
    sen skruvat fast 6x9”-högtalare direkt i plåten. Jag förborrade hål först i plåten,
    endast 3 st av de 4 skruvhålen i högtalaren kunde användas, pga av geometrin.
    Men den sitter som berget ändå! Jag har klistrat fast asfaltsmatta
    (Bitumenmatta, finns tex på Mekonomen) över hela sidan och sett till att det blir så
    lufttätt som möjligt runt högtalaren. Detta för att få en så sjysst baslåda som möjligt och
    även för att dämpa resonans/vibrationer som kan uppstå i plåten annars.



    Jag passade även på att lägga asfaltsmatta under baksätessittdynan.
    Kanske överkurs men jag har fått för mig att det dämpar vägljud rätt bra och
    även håller nere resonansljud. Hjälper ju även till med att få en bättre viktfördelning hos Coupén...



    Japps! Mycket pill men resultatet blev dunderbra. Man kan spela väldigt högt
    (viktigt med 3"-avgassystem...) och det blir en fin ljudbild. Eftersom jag har
    dragit bak alla signaler till slutsteget finns det många rattar att skruva på,
    både på huvudenheten och på slutsteget. Inställningsmöjligheterna känns nästan jobbigt oändliga...
    Så chansen att jag har fått till den bästa ljudbilden är väl rätt minimal...
    Men jag är helnöjd med mitt ljudbygge!!
    Last edited by alx; 18 October 2006, 22:38.
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Bilderna fungerar dåligt
    / Robin

    Comment


    • #3
      En fråga av vikt!

      Hur mycket väger hela detta paket?
      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
      Folka Vento VR6 -93 såld!
      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Langoo
        Bilderna fungerar dåligt
        Så, fixat. Filnamnen innehöll å ä ö.
        Fungerar tydligen inte i Internet Explorer, I Firefox funkar det fint. Såklart... suck... trodde man skulle slippa bry sig om sånt år 2006... Kanske funkar OK om några år då... Testar igen med å ä ö i Windows 2016
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #5
          Originally posted by alx
          Så, fixat. Filnamnen innehöll å ä ö.
          Fungerar tydligen inte i Internet Explorer, I Firefox funkar det fint. Såklart... suck... trodde man skulle slippa bry sig om sånt år 2006... Kanske funkar OK om några år då... Testar igen med å ä ö i Windows 2016
          He he! Lustigkurre!!! Nu ser vi bilderna bra. Mycket välarbetat bygge måste jag säga. Har gjort en hel del byggen dock ej i Fiat!
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

          Comment


          • #6
            Tackar tackar
            Mitt första riktiga bygge. Hade väl helst velat göra plastbalja men har inte resurser till sånt.
            MDF-lådan blev bra substitut. Ljudet är suveränt!
            Jag har inte vägt prylarna. Säg att subwoofern kanske väger lika mycket som reservhjulet som är urtaget.
            Då tillkommer MDF-lådan+slutsteg+dämpmaterial. Vet ej vad det väger tillsammans...
            Givetvis är detta inget för någon som är ute efter lättning, då är det IPod med öronsnäcka som gäller !
            Man kan dock ta ur baslådan, den sitter bara hårt fastkilad i reservhjulsbaljan. Kan vara användbart vid bankörning.
            Fast jag har kört med den i... Tyngden är ju på rätt ställe! Där bak!
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Mycket trevlig guide och du inte absolut inte dumma grejer i bilen. Att dra alla sladdar är lite jobbigt men att ställa in ljudet sen är det värsta som finns. Efter ett tag hör man inte ändringar man gör.

              Jag tycker att det är viktigast att man får klar ljud med klar diskant som inte dränks i basen samtidigt som man vill åt djup bas.

              Ska blir kul att provlyssna i sommar på någon träff (Skokloster, om du inte bangar igen )
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                De går utmärkt att åka förbi stället där man köpt grejerna o be dom ställa in ljudbilden. så får man en bra grund.
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Kalas Alx! Nu har jag något att göra i april när bilen ställs på
                  Bra skrivet med finfina bilder. Till och med en 7-åring fattar ju det här .
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Vad är det för fel på en enkel transistorradio Alx? Har du hört Radio Luxemburg på AM-bandet? De hetaste vaxen kan jag lova!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Fint
                      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                      Comment


                      • #12
                        lite nyfiken på hur/var du drog in kablarn till framhögtalarna. både till diskanter o till dörrarna..
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #13
                          Titta på bild 2. Två st grova högtalarkablar från slutsteget under mattan längs höger dörr och
                          sen upp bakom instrumentbrädan där höger luftutblås sitter. Där (höger) monterade jag ena
                          delningsfiltret till vilken ena högtalarkabeln (höger) går, och det andra på andra sidan (vänster).
                          Vänster högtalarkabel drar jag längst fram vid fötterna under mattan så gott det går över till
                          vänster sida och upp under vänster luftutblås. Respektive högtalarkabel går sen direkt in till
                          respektive delningsfilter.
                          Sen går det en liten högtalarstump från delningsfiltrets diskantutgång till diskanten som då
                          sitter ovanför delningsfiltret. Den andra kabeln från delningsfiltrets basutgång som skall gå
                          till 6.5"-basen drar jag ut genom en veckad plastslang som går från kupén ut till dörren.
                          Du ser den veckade plastslangen när dörren är öppen.
                          Högtalarkabeln är samma grova 4mm^2 som jag använder i hela bilen.
                          Hålet in till veckade plastslangen sitter alltså under delningsfiltret typ där mattan slutar.
                          Lämpligt kan vara att dra bort det gamla originalkablaget för att få bättre plats.
                          Sen får du ta bort dörrpanelen och löda fast högtalarkablaget i din nya fina 6.5"-bas.
                          Coupé 20VT LE -99 Svart
                          Camaro V8 1LE -14 Röd
                          Huracan V10 610-4 -14 Grå
                          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                          Comment


                          • #14
                            ok.. det va så jag gjorde på vår andra bil. Då får det bli så igne.. men såååå tråkigt dra kablar!!!
                            Tackar!!!
                            Vart tog min nacken vägen!?

                            Comment


                            • #15
                              kanske gammal tråd att skriva i men blev nyfiken. har du förstorat upp hålen och trätt i diskanten ovanifrån med gallret eller vad man ska säga? finns ju en guide på fccuk som du kanske sett eller läst iallafall, hur är den?

                              har du använt någon baffel eller så för 6,5"? såg att det var stort in byggnadsdjup på dem?
                              Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                              "With great power comes great responsibility"

                              Comment

                              Working...
                              X