Announcement

Collapse
No announcement yet.

avgasvärden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • avgasvärden

    Vid besiktningen i förra veckan av min Fiat Tipo 2,0 i.e. fick jag nedslag på ett par avgasvärden. Det var om jag minns rätt HC-halten på tomgång och CO-halten på förhöjd tomgång som var för höga. Vad kan man göra åt detta? Jag har bytt olja och tänker byta termostat samt ställa in tändningen. Jag har funderingar på att åtminstone tillfälligt leda ut vevhusventilationen nån annanstans än till insuget så att den inte skickar oljedimma in i motorn. Bilen går fortfarande lite fett, symptomen är att den gärna rycker när man kliver på gasen och att den drar lite för mycket bensin (ca 1 l/mil på lugn långkörning). Den går även lite dåligt när den är kall. Kan man justera blandningen någonstans eller sköts det bara elektroniskt? Råd, tips och glada tillrop mottages glatt.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    vad hade du för lambda värde?
    når motorn full arbetstemp?
    kan vara värme givaren som är sönder så den går på shoke hela tiden.
    co halten kan du lösa med lite k-.sprit i tanken men den sänker inte hc-värdet.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Ursäkta dröjsmålet, här är avgasvärdena:
      CO 0,4(0,5)
      CO 2500 0,4(0,3)
      HC 153(100)
      Lambda 1,02(0,97-1.03)

      Motorn kommer upp i ca 80 grader, det är lite oexakt med den digitala instrumenteringen. Termostatbyte är på gång. Jag hade K-sprit i tanken när jag besiktigade och häller väl i lite igen antar jag. Ett högt lambdavärde tyder på att den går fett va?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Ett högt lambdavärde tyder på att den går fett va? [/B][/QUOTE]

        Det var precis det som hände med min förra bil. En Omega 3000. Jag hade läckage långt bak på avgassystemet och det ändra värdet på lambdan. när jag hittade det tillslut och tätade det så försvann det !!!!! Så kolla avgassystemet ! Mvh Togge !
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          Stämmer att jag har lite läckage på avgassystemet. Senast jag var under orkade jag bara kleta på lite monteringspasta men det verkade inte funka så nu får jag ta fram svetsen och loppa i hålen. Stämmer också att den går fett, kollade stiften igår och de var lite svarta. Men är det någon som vet om det går att justera blandningen någonstans? Bilen har ju ingen luftmängdmätare. Verkar för övrigt väldigt konstigt att hål långt bak, efter lambdasonden, kan påverka dess värden, men det har jag hört innan också så jag tror dig Togge!

          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            ok, om du hade k-sprit i tanken vid besiktningen och endå gick över värdena så skulle jag gissa på katen.

            lamda värdet är ju bra så det måste tyda på korrekt bränsleblandning.
            katalysatorn kan ibland smälta litegrann så den inte funkar lika bra.
            slå lite lätt på katen och hör om det skramlar.
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Rätta mig gärna om jag har fel, men k-sprit hjälper väl bara ner CO-halten, det gör ingenting på HC-halten väl? Eftersom CO-halten vid 2500 varv var något för hög (den var ju inte skithög) borde man väl kunna fixa det på nåt sätt? Åja, jag ska ju ändå täta systemet så då kan jag ju passa på och knacka på katen och se ifall det ligger nåt och skramlar där inne. Katen har ju verkligen anledning att vara dålig, bilen har ju gått fett innan och lite fortfarande. Fortsättning följer...
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Tvärt om, högt lambda då går det magert.

                Originally posted by Johannes
                Ursäkta dröjsmålet, här är avgasvärdena:
                CO 0,4(0,5)
                CO 2500 0,4(0,3)
                HC 153(100)
                Lambda 1,02(0,97-1.03)

                Motorn kommer upp i ca 80 grader, det är lite oexakt med den digitala instrumenteringen. Termostatbyte är på gång. Jag hade K-sprit i tanken när jag besiktigade och häller väl i lite igen antar jag. Ett högt lambdavärde tyder på att den går fett va?
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Och hög HC tyder på att den går fett... :-/
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Skulle tro att...

                    en ny eller beg. kat. botar problemet
                    Pippigul 124SC -72

                    Comment


                    • #11
                      Snart är det ombesiktning på gång. Jag har bytt olja, termostat, luftfilter, dragit om vevhusventilationen till en liten tvålburk och lagat hålen som fanns på avgasningssystemet. Ett av hålen befann sig bara några centimeter efter lambdasonden. Jag var även på katen och knackade men det verkade inte ihåligt iaf, så jag får väl prova.
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                      Comment


                      • #12
                        se upp så sbp inte ser vevhusventilationen om den mynnar ut i det fria...
                        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                        X1/9
                        www.kallebacksmotor.se

                        Comment


                        • #13
                          Jag hade målat tvålburken med Hagmans rallysvart och gömt den under insugsgummit/bakom batteriet. Men det var ändå ingen fara eftersom huven aldrig behövde öppnas. Tillställningen gick bra, men det var på håret. Först var hon kinkig men när besiktningsmannen tagit en runda och gasat ur henne ordentligt blev hon riktigt lycklig och värdena hoppade ner till precis under gränsen.
                          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                          Comment


                          • #14
                            vad jag alltid misstänkt... kör du som en kärring Johannes? :-) :-)
                            Testa och ligg på 2:an, 5000varv i 3-4km... Gjorde detta med en insotad Peugeot 205 GR en gång, det gjorde underverk.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Där Satt Den ;-O

                              I så fall borde mina avgasvärden vara väldigt låga om din "teori" stämmer (Per)... men så är inte fallet,,, inom gränserna dock !
                              Men man slipper ju "sota" avgasröret iallafall ;O)
                              Fiat for FUN

                              Comment

                              Working...
                              X