Announcement

Collapse
No announcement yet.

vid avgas byte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vid avgas byte?

    Tjena bilen har stått hemma i tre veckor pågrund av semester.

    Nu när jag kommit hem så tog jag mig friheten att låta en bekant svetsa ihop ett system på bilen.

    Nu till min fråga. är det normalt med mycket vit rök efter ett avgas byte?

    Röken kommer endast vi tomgång men när jag kör så är det hur bra som helst.

    Kan det vara avgaset som håller på att brännas in eller nått. ?

    eller har jag fått nått virus(läs dyr reparations historia)

    ?

    pratade med en mekaniker nyss och per telefon tyckte han att det kunde vara topplockspackningen men sen så körde han hem till mig och och direkt när han såg röken sa han nä nä... det är avgaset .. han sa att det var kondens i avgaset och att det håller på att "brännas in"

    har han nån sanning i sina påstenden?


    vad säger ni?
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

  • #2
    Tror jag oxå! Monteringspasta kanske användes?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      hmmm

      om monteringspasta är det som han gned in vid flänsen så användes det.!?



      annars går bilen super bra o på alla cylindrar så jag hoppas att du/ni har rätt.


      får se nu hur länge det ryker.
      före detta coupe trimmare
      pimpig cadilacc deville
      Sv1000s C-Ö

      Comment


      • #4
        lyfter den här tråden lite.!

        eftersom det itne slutat ryka än så tar jag upp mitt lilla problem än en gång.


        Pratade med en annan kille som trodde det kunde vara min turbo som läcker på avgassidan.

        Han förklarade det som att när bilen är i rörelse så snurrar turbon och detta gör att ingen olja rinner ut. men när bilen står vid tex ett trafikljus så är det inte så mycket rörelse inuti turbon så att då kan en droppen eller två rinna ut på avgassidan.


        låter det troligt?

        det händer inte alltid att det ryker utan bara då o då vid trafikljus när man är på tomgång.

        Ibland lite o ibland kan jag fan fylla en hel gata.

        help me...


        när vi ändå kanske är inne på detta spåret hur är det med turbobyte på en fiat coupe!? är det mycket komplicerat eller klarar en mekaniker som aldrig meckat fiat bilar av det?

        och vid byte är det några eventuella andra turbon man ska ta till tanken !? kanske några som är effektivare men ändå passar!?


        mvh

        Mujo
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #5
          lyfter

          )
          före detta coupe trimmare
          pimpig cadilacc deville
          Sv1000s C-Ö

          Comment


          • #6
            Måste säga att de låter konstigt, jag har en 16v o den har gått 10000mil o det rycker ingenting:-) hur långt har din gått för det låter som om turbon håller på att ge upp(du sas att ibland så blir stora måln av rök) o jag tror inte att de beror på avgaset...

            Comment


            • #7
              hmm

              den har snart gått 7000mil.


              låter lite väl tidigt.

              Men en annan sak oxå. Jag har alltid trott att jag kasnke haft en spricka i grenröret fast så pratade jag med en fiat mekaniker och han sa att det inte var det utan att förmodligen ligger en av turbinbladen i turbon lite snett ..

              därav kasnke den snabba slitningen av turbon.. (även lite tuff körning av mig.)

              jaja ska plocka ner skiten o kolla läget
              före detta coupe trimmare
              pimpig cadilacc deville
              Sv1000s C-Ö

              Comment


              • #8
                spricka i grenröret resulterar väl inte i rök från avgaset eller??? ang köra hårt så gör väl alla set med sina coupeer eller???

                Comment


                • #9
                  jag kör ALDRIG hårt med min, när den är kall.
                  Sen verkar han apmekanikern vara som de flesta Fiatmeckar... vadå snett turbinblad??? De är ju gjutna! I såfall har de gått av. Håhåjaja..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Mojo: har du KN-filter? De släpper ju igenom fler partiklar har jag hört. I värsta fall kan man kanske tänka sig att detta slitit på turbinen. :-(
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      mojo: skruva loss ic-slangen från turbon och kolla om det är fullt med olja där.
                      om vevhusventilationen är tät så kan inte oljan i turbon rinna till tråget pga trycket som uppstår från fel håll, oljan passerar då tätningen vid kompressorsidan och följer med in i insuget.
                      kan ju vara värt att kolla
                      tror iofs inte att der ryker så mycket av det utan mest om det läcker på avgassidan.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        hmm

                        Originally posted by per
                        Mojo: har du KN-filter? De släpper ju igenom fler partiklar har jag hört. I värsta fall kan man kanske tänka sig att detta slitit på turbinen. :-(
                        japps det har jag. ;(
                        före detta coupe trimmare
                        pimpig cadilacc deville
                        Sv1000s C-Ö

                        Comment


                        • #13
                          Du kan ju kolla turbon genom att låta motorn gå lugnt en stund, trycka till och varva ordentligt och sedan stiga av. Har du taskiga tätningar skall du se rökpuff.
                          Kanske skall be om verifikation på ovan innan man testar :-). Tror att du skall ha den runt 3000-varv 30sek och sedan varva upp till rödmarkering, men de där siffrorna skall man kanske ta lite lugnt med, vet inte var jag fått dem från.
                          (Hade en porche framför mig som puffade himla fint vid växlingar när han drog iväg från trafikljuset häromdagen)
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Per, jag tror inte att nån kör hårt med sin bil när den är kall, men jag kan ha fel....möjligen med nån annans bil men inte med sin egen, hur många gånger lånar ni ut coupen förresten??

                            Comment


                            • #15
                              Det finns allt för många exempel på folk som varvar ur en motor innan den är varm. Ofta är det ägare till exklusiva bilar (mycket pengar och litet motorintresse).
                              Stilo & GSXR1000 Race

                              Comment

                              Working...
                              X