Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frambromsar kärvar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frambromsar kärvar!

    Jag kan inte mycket om bilar... Köpte min första bil nu i november, en superfin Fiat Uno -92. Gick igenom besiktning UA för tre dagar sedan.

    Innan jag besikta bad jag en mekaniker kolla igenom bilen och fixa min då igenkorkade vänster frambroms. Jag sa att jag trodde att kanske oket skulle behövas bytas, men mekanikern sa att det nog skulle räcka med att smörja upp. Jag lämnade in bilen för ca 1 mån sedan för att smörja upp vänster fram. (En vecka senare byttes även bromsskivan som antagligen kunde vara för nedsliten för att gå igenom, bromsbeläggen var nya.)
    Sedan frågade jag om det var säkert att det inte skulle kärva igen, det sa han att jag kunde lita på.

    Nu i minusgrader har mina frambromsar börjat kärva igen. Det går jätte trögt att köra innan han blivit varm. Sedan efter någon mil går det bättre, men båda hjulen blir varma och han rullar inte helt fritt.

    Nu undrar jag om jag kan gå tillbaka o "reklamera" hans smörjning? Jag tror fortfarande att oket behöver bytas eftersom det fortfarande kärvar! Han kanske gjort en felbedömning? Ska jag då behöva betala för den?

    Vad borde det kosta i arbetskostnad att byta ut ett ok? Dvs, hur lång tid tar det? Bara oken kostar ca 800 inkl. moms styck. Bara så att jag inte blir en ruinerad student i onödan? Vad är skäligt att betala för byta av två ok? Vet ni?

    Ha det bra!

  • #2
    Det är ju alltid bra för meken att få veta att det inte hjälpte med en smörjning. Jag tycker du ska få lite rabatt på bromsoksbytet. Tycker inte det låter speciellt bra att köra med bilen om klossarna ligger an såpass att det blir rejält varmt. Byte av två ok borde vara rätt billigt. Du kan göra det själv om du har tid och plats, oket sitter med två skruv. Jag gissar på en timmes jobb.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Den där bromskonstruktionen är ca 40 år gammal och inte så underhållsfri..
      Det gäller att slipa ordentligt på de glidskivorna/kilarna (som sitter fast med låssprintar), likaså ytorna de glider mot. Sen noga inkletat med kopparpasta! Det är inte alla svennemekar som vet detta.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Som sagt ovan, att byta bromsok är inte svårt och tar inte lång tid. Glidytan på oket kan ha blivit rostig men även kolven kan kärva och om kolven tjärvar så byter man hela oket.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Då har jag förstått att det inte är en så komplicerad grej att utföra okbytet, två skruvar låter ju barnlek Ca 1h = inte så dyrt!

          Men jag tror nog ändå att jag låter någon med mer erfarenhet greja detta, det är ju trots allt bromsar vi talar om. Kanske kan det dock vara värt att fråga någon man känner istället för att låta en "auktoriserad" bilmekaniker ta hutlöst betalt. (Fast ena oket kan ju mekanikern gott fixa, gratis tycker jag!)

          Nu blir då bekymret att förklara för mekanikerna att hans jobb "inte dög".

          Tack för alla snabba svar!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kookaburra
            Då har jag förstått att det inte är en så komplicerad grej att utföra okbytet, två skruvar låter ju barnlek Ca 1h = inte så dyrt!

            Men jag tror nog ändå att jag låter någon med mer erfarenhet greja detta, det är ju trots allt bromsar vi talar om. Kanske kan det dock vara värt att fråga någon man känner istället för att låta en "auktoriserad" bilmekaniker ta hutlöst betalt. (Fast ena oket kan ju mekanikern gott fixa, gratis tycker jag!)

            Nu blir då bekymret att förklara för mekanikerna att hans jobb "inte dög".

            Tack för alla snabba svar!
            Har du aldrig bytt bromsok ska du nog lämna in det för man måste lufta bromsarna innan man får köra. Hela arbetet är inte svårt och tar inte långt tid. Kan även vara bra ide att byta bromsvätska när man ändå är i farten om den inte är bytt på länge!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0
              Har du aldrig bytt bromsok ska du nog lämna in det för man måste lufta bromsarna innan man får köra. Hela arbetet är inte svårt och tar inte långt tid. Kan även vara bra ide att byta bromsvätska när man ändå är i farten om den inte är bytt på länge!
              Tänk va bra ett forum kan vara! Alltid lär man sig mer! Tack!

              Jag tar nog ditt råd och fixar allt hos mekanikern o kör bromsvätskan den med. Låter som ett säkert alternativ. Har ingen kunskap om när bromsvätskan byttes senast, vet bara att olja o kamrem nyligen är bytt.

              Gissar på att hela kalaset kommer gå på några tusenlappar? . Snart har jag lagat honom mer än jag köpte honom för.

              Comment


              • #8
                Hela min poäng var att:
                Det vanligaste på dessa bilar är att oket INTE behöver renoveras, utan bara glidytorna som behöver slipas + nogrannt pålägg av kopparpasta. Men visst, gör som du vill!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  (...)bara glidytorna som behöver slipas + nogrannt pålägg av kopparpasta.
                  Jag trodde att det var det mekanikern gjorde, men att nu i minusgrader så kärvar den fortfarande. Fast å andra sidan verkade han aldrig ha haft med fiat uno att göra tidigare. Kanske han missa någon del? Jag tror att han sa att han gjort rent och slängt på massa pasta, om rengörning innbär slipning så verkar det inte ha gett effekt.

                  Jag vill ju helst att problemet inte uppstår gång på gång. Menar du att jag kan kräva av honom att fixa (slipa till) befintligt ok igen? Om det ändå fortsätter att kärva då? Då kan detta verkligen bli dyrt! Kommer ett okbyte att definitivt lösa mitt problem?

                  Eller är det så att Fiat Uno helt enkelt inte är byggd för minusgrader?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Hela min poäng var att:
                    Det vanligaste på dessa bilar är att oket INTE behöver renoveras, utan bara glidytorna som behöver slipas + nogrannt pålägg av kopparpasta. Men visst, gör som du vill!
                    Visst ska man kolla först min poäng var att om kolven kärvar så ska man byta ut oket. Annars är det som du säger Per!
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Kookaburra
                      Eller är det så att Fiat Uno helt enkelt inte är byggd för minusgrader?
                      Det är ju även minusgrader i Turin så här års
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan72
                        Det är ju även minusgrader i Turin så här års
                        Har väll körts i lappland när den var ny
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Så länge man inte gjort saker själv kan man aldrig vara säker på vad som gjorts.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X