Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig värme..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dålig värme..

    Halloj, min Punto 55 väntar i minst 10min innan det kommer nån vettig värme.
    Är detta normalt eller ska man byta termostat? Tycker den drar en aning mycket soppa oxå, 0.75 vid rätt hård/normal körning..
    Svårt att avgöra sånt här på en 55S eftersom den saknar tempmätare.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Nog för min Punto är seg att få upp värmen,men 10 min låter kanske lite väl mkt.Har termostat liggande som jag ska byta,tempen ligger ju på undre halvan men misstänker att det lika gärna kan vara givaren. Men nu sprack oljetråget så fick rusa iväg och beställa ett kvickt.
    Samtidigt så slog jag till på inneskärmar bak.Verkligen ngt jag kan rekommendera om ni ska ut i saltslasket i vinter med Puntosarna. Annars kanske också ni får nya ventilationshål där....*hihi*
    Åker som en jojo under veckorna mellan skolorna i Gävle,dvs. så gott som bara stadstrafik.Ligger på 0.75,vilket nog är klart godkänt tycker jag.

    Comment


    • #3
      Ligger oxå på 0.75, men det är icke godkänt eftersom jag har en 55S och inte en 75SX...
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Mätte upp 0.64 som minst under julhelgen, mkt landsväg. För mycket alltså.
        Men nu har jag pratat med en annan ägare och det verkar som om bilen först behöver en ordentlig service!
        Sen har jag även införskaffat ett paket sänkfjädrar av samma man, ca 40mm.. ska nog göra sitt till..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Verkar som en vettig ide!
          Kan nog göra susen med en riktig service.Gjorde likadant i höstas efter att MR Rostlagare hade lekt med bilen.Första dagarna drog den över litern!*burr*
          Men var nog mest för att han hade busat med elektroniken.

          Värmen verkar jag ha fått ordning på nu genom att skölja ur systemet och hällt i ny fräsch kylarvätska.Såg ut som det inte varit bytt på lääänge. Nu är det bara resten kvar....bärarmarna bak+avgassystemet som säkert behöver fixas före besiktning i sommar. Å lackering av huven....blir dyrt detta!
          Men ngt lär man ju ha att pyssla med ibland!;-)
          Last edited by callep; 3 January 2007, 15:38.

          Comment


          • #6
            0.64 landsväg för mycket??? Jisses, jag trodde det var fel på bilen och att den gick snålt som sjutton när jag körde på 0.7, och då var det mest 90-vägar utan omkörning. Senast med större delen runt 120-130 drog bilen ca 0.85-0.9 någonstans. Skall nog ställa ner laddtrycket lite över vintern tror jag.... Men annars är det väl 1.4liters bilar båda två, och borde väl ligga ca på samma, eller straffas man av den låga kompen på turbobilar? Annorlunda utväxling så man liggar på högre varv på GTn kanske?

            Fast jag tror som du annars; att sänka bilen 40cm kommer förmodligen att fixa till förbrukningen en hel del, mindre luftmotstånd ;-) :-D
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              hehe, finns mycket som gör att gt:n straffas, bl.a. lägre kompression, avgasmotstånd från turbon, högre vikt, <lite bredare däck, sen laddar den så pass original (1,2bar), vilket gör att den måste få endel soppa för att kunna hålla en del mil, dvs. kylning.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Novisen, de flesta ägare med Punto 55 har väldigt svårt att komma över 0.6l/mil hur de än kör.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Det är ju bara att grattulera då. :-D
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Tackar! Gamla turbobilar drar alltid soppa. Min Uno Turbo -90 drog strax under litern.. (m.a.o lika mycket som Coupen!!! )
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X