Announcement

Collapse
No announcement yet.

Till er 16vT ägare.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Till er 16vT ägare.

    Måste bara fråga då jag själv grublat på det ett tag..

    Känner inte ni er lite utstötta på något sätt? Det jag syftar på är valet av er bil. Att ni har en 16vT, får inte det er att känna er....små...typ..

    Känslan av att alltid veta att en 20vT kanske möter upp er någon gång och då inse att "fan, jag är en nobody".
    Lite Porsche 911 Carrera moter 911 Turbo scenarie?

    Anledningen att jag frågar är inte på något sätt för att vara otrevlig, även om jag har en tendens att vara riktigt jävlig ibland , utan för att jag kaaanske har fått någon liten tanke i mitt huvud att om jag nu inte skulle hitta en 20vT som överensstämmer med mina krav och pengar innan April (helst tidigare), så kanske det får bli en 16vT..

    Och så ytterligare en fråga. Vad för avgasrör passar på en 16vT, och har någon tillgång till en 16vT med annat avgas än orginal så jag kan lyssna på kärleken?
    And the last one.
    Vad ger en Coupé 16vT med chip,avgas,öppet filter i prestanda jämfört med en orginal 20vT?

    MVH. FloRic
    Last edited by FloRic; 4 January 2007, 21:44.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Jag har inga bekymmer att äga en 16vt...hade man bara haft pengarna (och intresse men de saknas ju självklart inte) så hade de absolut inte varit något problem att göra så att en 16vt skulle åka jämnt eller snabbare med vilken 20vt som helst...
    Det finns alltid bilar som åker ifrån dig...tyvärr....

    Men nu får jag nog en del ovänner här kanske (ta inte detta på fullaste allvar) men man märker rätt lätt här på forumet att 20vt ägare ser ner på oss 16vt ägare...kanske med all rätt vad vet jag...men så e de....

    Sen till avgasfrågan....jag har Supersprints avgas 2.5tum med racekat och Supersprints grenrör och det låter finfint...fast de e klart att nu har de varit ett tag sen jag lyssnade på det...me´n men..

    Nu får jag se om jag startar något krig mellan de två motoralternativsägarna här...får väl hoppas inte
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

    Comment


    • #3
      Köpte min innan 20vt n kom :-)
      min går bättre än 20vt :-)
      o nej har aldrig känt mig no body o kommer inte att göra det heller speciellt inte för min bilval ;-)

      Dock så e det bara att gratulera alla 20vt ägare till kanon bil.

      Angående avgas ljud, så sök gärna under träffar o där får du höra på min bil :-)

      Comment


      • #4
        Med risk för att bli lynchad.

        Jag är ingen Fiat-fantast... there, I said it.
        Skulle jag köpa någon annan Fiat än coupen jag äger? Nope.
        Anser jag att Fiat (och coupen framför allt) är guds gåva till mänskligheten och att allt vad "jänkare" och "riskokare" bara är ointressant dynga? Nej, definitivt inte.
        Köpte min 16VT relativt billigt och den bistra verkligheten är att jag inte skulle lägga 20, 30 eller för all del 50 tusen till för att få en 20VT. Sen får den vara hur mycket snabbare, mer välbyggd, "Brembo-okare" och "limited edition:are" än min som helst. Finns ju andra bilar som börjar bli intressant (i mina ögon) när man kommer upp i den prisklassen.
        Vill inte starta nåt bråk här nu så försök att inte misstolka det jag skriver. Hade jag varit såld på Fiat (vilket vissa är, INGET fel på det alls!) så hade jag säkert gått och suktat efter en 20VT, absolut. Men som sagt... när den dagen kommer då jag ska byta upp mig så blir det förmodligen inte till något italienskt ("förmodligen" inflikat pga. Ferrari... drömmen lever än )och knappast någon Fiat. Inget hat nu, tack... finns det inte plats för hädare som mig här inne på forumet också?

        Apropå avgas: Har 3" DP, sport-kat och Simons 2,5 efter denna, allt byggt av Uppsala Avgateknik. Låter bra och kanske ger någon häst dessutom. Har ingen ljudfil att lägga upp tyvärr - kanske tar en tur till garaget och fixar det om jag får tid.
        Last edited by Aapan; 5 January 2007, 02:54.

        Comment


        • #5
          FloriC:

          Den enda egentliga nackdelen med 16vt är att dom är äldre. Motorn i 16vt är absolut inget att skämmas över, en av dom bästa motorer som italienarna gjort.
          Eftermarknaden för motorn är också den relativt stor.

          Att särås kört 13 på strippen med sin 16vt, borde säga en del om vad motorn är kapabel till.

          Saint på fccuk fick med, ic, chip och avgas. ~250 hästar i sin 16vt. (enligt dynotest)
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Njae...att det skulle vara den bästa motorn e´väl lite överdrivet. Finns nog inte en motor med mer lagerhaverier. Visst går det att få mkt effekt ur den men kräver mkt omvårdnad och kärlet o ibland räcker inte ens det

            Comment


            • #7
              Hade jag kunnat hade jag haft kvar min 16V med det goa ljudet fyran utvecklar med riktigt avgas är obeskrivligt...ett fåtal i gbg som hörde brölet hehe...

              Hade varit kul o gjort banbil av
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #8
                Jag har iaf aldrig sett ner på 16VT-ägare.. Lika lite som jag ser ner på Uno- eller Stilo-ägare.
                Sen är det väl bara för övriga att tugga i sig att folk inte kan låta bli att hylla sin 20VT, det är en fantastisk bil helt enkelt.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  FloRic->Klart vi inte känner oss utstötta, skillanden på 16vt och 20vt är endå så liten orginal, och sen kan man ju trimma hur mycket som helst, beror nog mer på föraren än bilen när vi snackar dessa marginaler,

                  TROR att min 16vt klarar sig bra mot vilken
                  orginal 20vt som helst (Och har endå inte gjort så mycket med bilen)

                  Sen att Fiat fattat hänga på bättre bromsar, snyggare fälgar (som man ändå byter efter ett tag) är ju bara en bra sak.

                  Visst, måste in på motor knas med 16vt det händer säker ofta, men sen får man ju tänka på att de första kom -94 och gått ganska långt och körs ganska hårt,
                  Har varit inne på det här tidigare och väntar förtfarande på när 20vt`na rullat 20,000 så man ser vad som börjar krångla.

                  Med det här vill jag värkligen inte starta något bråk, skriver bara av mig lite.
                  -Coupe 16vt -95-
                  -Punto 60 -06-
                  -Alfa 156 JTS -04-

                  Comment


                  • #10
                    Det var nog kanske dumt ordval av mig att använda "nobody", jag menar mer i form av att alltid känna att man ville ha en Fiat Coupé Turbo men inte hade råd med 20vT så nu har man 16vT och känner sig "liten" jämfört med 20vT grabbarna. :P

                    Hur är en 16vT utväxlad förresten? Vad varvar den i motorvägsfart?
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by FloRic
                      Det var nog kanske dumt ordval av mig att använda "nobody", jag menar mer i form av att alltid känna att man ville ha en Fiat Coupé Turbo men inte hade råd med 20vT så nu har man 16vT och känner sig "liten" jämfört med 20vT grabbarna. :P

                      Hur är en 16vT utväxlad förresten? Vad varvar den i motorvägsfart?
                      Jag har råd med en 20vt.. 00 eller 01 utan problem.. men jag ska ändå köpa en 16vt. Just för att jag vill ha en sån (:
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #12
                        Testa båda först Fuel!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Ja testa båda. Jag ägde en 16vt innan den jag har nu. Måste ju faktiskt erkännas att hur mycket jag än tyckte om 16vt så fullkomligt älskar jag min nuvarande.

                          varför kan man fråga sig?! Svårt att förklara, den känns på nått sätt "bättre" antagligen mest för att det är en mycket nyare bil. Men för mig är känsla mycket viktigt vid bilval och jag hade aldrig samma känsla i 16vt:en...tyvärr.
                          16v Turbo -DEAD-
                          20vt LE -Very much alive-

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by FloRic
                            Det var nog kanske dumt ordval av mig att använda "nobody", jag menar mer i form av att alltid känna att man ville ha en Fiat Coupé Turbo men inte hade råd med 20vT så nu har man 16vT och känner sig "liten" jämfört med 20vT grabbarna. :P

                            Hur är en 16vT utväxlad förresten? Vad varvar den i motorvägsfart?

                            Min 16VT varvar cirkus 3000 i 120km/h 3500 i 140Km/h osv. Tycker jag är precis lagom.

                            //PP
                            Porsche 996 C2 -00
                            Volvo V60 D3 -12

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ParkPre
                              Min 16VT varvar cirkus 3000 i 120km/h 3500 i 140Km/h osv. Tycker jag är precis lagom.

                              //PP
                              Tack för infon.

                              Någon 20vT ägare som är sugen på att dela med sig av sina varvtal vid samma hastighet?
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment

                              Working...
                              X