Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetryck

    vad har ni för olje tryck enligt mätaren på era Uno Turbos min ligger på 2-3bar.... kan väl vara rätt normalt med 14000mil eller Men den har börjat att dra lite olja tråkigt....

  • #2
    MIn ligger väl ungfär likadant. Att den drar olja får man räkna med, speciellt om man kör hårt. Jag har alltid en 1-liters oljeflaska i reservdelsbaljan.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Min Uno T -90 drog olja pga taskiga ventilstyrningar+packningar (ca 11000mil). Tydligen rätt vanligt på turbobilar pga värmen. De byttes och sen drog den ingen olja alls!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        D

        Det är väldigt vanligt på Croma Turbo också med ventilstyrningarna på våran blev renoverade redan vid 8000mil..... Kanske lite tidigt,,,, men,men det är väl dags för Uno T också nu då. Nån som lämnat in för det och kanske har en aning om vad det ungefär kan komma o kosta???

        Comment


        • #5
          Gjorde det i vintras och det gick på runt 7000 vill jag minnas.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            GO

            Så pass( då lär man väl spara ihop en slant då-- men det får väl bli fram på vår terminen---^^.,

            Comment


            • #7
              Nu är det ju bara som jag har fattat det, så ta in ett saltkar när ni läser detta. Det finns både ventilstyrningar och ventiltätningar. Funktionen hos dem båda är precis som det låter. Om oljeåtgången är hög så kan ventiltätningarna ha tröttnat och det sker snarare till följd av hög ålder än höga miltal. De torkar ut helt enkelt, vilket borde ske snabbare om man har en turbobil som börjar bli till åren och som inte har gått så långt. Ventiltätningar har jag aldrig bytt men som jag förstår det så är det inte så avancerat och man kan göra det utan att lyfta toppen.

              Ja, det är den uppfattning jag fått om det hela. Har jag lite rätt och mycket fel eller vice versa?
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Riktigt, tätningarna hårdnar snabbare på turbobilar pga värmen, speciellt de på avgassidan. Och de går att bytas utan att lyfta toppen. Bara att koppla tryckluft till cylindern så att ventilerna inte ramlar ner..
                Grejen är att styrningarna oxå ofta börjar glappa på Uno T, på min kollades detta när tätningarna skulle bytas. Det bara skallrade! Och då håller de nya tätningarna inte länge...
                Så då krävs infräsning av de nya styrningarna + slipa ventilsäten, vilket är det som kostar.. (ca 5000)
                Så om du har tur Henrik, kanske det bara är tätningarna som behöver bytas.. fast det läckte ju märkbart med olja, så det verkar ju otroligt.. :-(
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X