Announcement

Collapse
No announcement yet.

Går dåligt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Går dåligt...

    Hello!

    Har en Uno -92 1.1 I.E som går väldigt konstigt.

    De första minuterna efter start går den bra men sedan "dör" motor helt. Man kan inte trycka full gas för då verkar luft-bensin-blandning vara fel eftersom motor varvar inte upp och man känner hur kraften försvinner samt motor slocknar.

    Stannar man vid en korsning i detta läge så slocknar motor vid tomgång. Efter omstart eller på-av-gas-fot ett par minuter så släpper detta "fenomen" och motor börjar funka igen????

    Vad är det som är Fel..????

    Jag har bytt bränslefiltret och gjort rent lamda-sonden men ack, ack...

    Jag har hål i bakre dämparen men det kan väl inte påverka, eller har katalysator smält ihop och släpper inte igenom avgaserna?
    Då borde fenomet finnas hela tiden, eller?

    Please, hjälp efterfrågas.

    Tack på förhand!
    /Dontino

  • #2
    Ingen som har någon idé eller ett förslag....?????
    /Dontino

    Comment


    • #3
      Låter som tjuvluft nånstans.. Har du testat att spraya runt med startgas (o kolla om tomgången går upp)..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Har haft den funderingen men eftersom felet uppstår alltid efter ca 5 min (räknat ifrån kallstart) och håller på ca 1-2 min så gav jag upp min jakt på tjuvluft. Detta är alltid samma förfaringssätt.

        Om det är tjuvluft, borde inte felet finnas där hela tiden?

        Värt att prova iallafall, vart någonstans bör man spreja med startgasen?
        /Dontino

        Comment


        • #5
          Den extra soppan motorn får när den är kall kan räcka för att blandningen ska bli ok. Sen när den stängs av så..
          Spraya runt alla slangar/packningar du ser som har med insuget att göra. Under "förgasaren" runt insugsgrenröret.. Vet ej men man ska väl testa iaf.
          Annars kan det lika gärna vara tändningsproblem, kolla fördelarlock (om det finns?), lika motstånd i tändkablar, stift osv..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Gjorde rent kontakterna igår (jorden till bränslepumpen osv).

            Bilen funkande bra en gång...nästa gång jag startade bilen var jag plötsligt tillbaka på ruta 0......suck.

            Idag lät jag bilen bli varm (medans jag skrapade rutan) i ca 5 min.
            Av någon anledning så fick jag inte problemet med "dålig tomgång + "känsla-av-soppa-torsk" som uppkommer efter ca 5 min och går över efter 3-5 min (som jag har beskrivit ovan) räknat ifrån en kallstart.

            Har svårt att förstå problemet. Är det någon som har en "kvalificerad gissning" utifrån den indikationen jag fick imorse?

            By the way, om jag sprutar startgas lite "överallt" och har tjuvluft någonstans, hur kommer bilen/motor bete sig om jag "råkar" spruta startgas där tjuvluftningen sker?
            /Dontino

            Comment


            • #7
              Varvet går upp lite!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jag tror jag är felet på spåret men vet ej hur jag ska fixa det.

                Kort mina tankebanor:

                Hade jag haft "tjuvluft" ifrån någon slang så skulle bilen gå dåligt hela tiden så här kommer min "kvalificerade" gissning,

                Vid en kallstart så skickar kallstartsventil in mer bensin i motor. Samma sak sker med luften, dvs en slags "kallstarts-reglera-luften-manick” öppnar upp för att skicka in mer luft.

                Efter ett tag när motor har blivit varm så stryper kallstartsventil bränsletillflödet till det normala och samtidigt borde ”kallstarts-reglera-luften-manick” strypa det extra luftflödet.

                Av någon anledning så kärvar denna ”kallstarts-reglera-luften-manick” lite och därför kommer för mycket luft in i motor och det blir fel bränsle-luft-blandning.

                Efter ytterliggare ett tag (under den tiden som bilen går dåligt) så har ”kallstarts-reglera-luften-manick" kärvat ”klart" och gått tillbaka till stängt läge och plötsligt går motor bra igen.

                Om detta stämmer, så är min enkla fråga:
                vart sitter denna ”kallstart"-reglera-luften-manick (det finns säkert är "rättar" namn på delen men jag kan den inte) i Fiatens insprutning-anordning?
                /Dontino

                Comment

                Working...
                X