Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat X1/9 Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat X1/9 Turbo

    Jag sitter nu med 1st X1/9 -80 och 1st UNO Turbo -87:a som vill bli ett. Finns det någon där ute som lyckats med detta konstsycke. Jag är inte så oroad för det tekniska, men behöver lite tips på hur jag skall få maskinen genom bilprovningen. Finns det något sätt, eller måste jag bygga om bilen varje år?

  • #2
    vet att det finns personer i Classic club som äger dylika skapelser (har sett några på Skoklosterträffarna) kontakt dit:

    www.autosite.se/fiatclassic

    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      En klasskompis tryckte i en turbomotor i sin gamla X1/9:a. Den ägs numera av min kusin. Skicka ett PM till mig om du vill komma i kontakt med honom.
      Stilo & GSXR1000 Race

      Comment


      • #4
        Ingen som själv har lyckats? Skulle kunna bli en mycket intressant kreation. Anell, vet du vilken årsmodell det rör sig om, före -75 är tydligen inte så svåra att få igenom...

        Vill passa på att tacka för visat intresse. Är det någon som vet hur mycke det skulle kosta, och vad som krävs för att få igenom bilen som ombyggt fordon. Är det ens ett möjligt alternativ?

        Comment


        • #5
          Ja, den är < 1975. Men jag vet en annan kille som gjort operartionen på sin 80/81:a. Kontakta X1/9-klubben.
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment


          • #6
            Har testat med X1/9 klubben, men saker och ting verkar gå lite långsammare där...

            För att yttligare bredda frågan. Är det någon som vet om X1/9:ans insugsgrenrör och avgas grenrör passar på UNO turbo motorn? Det kan ju vara ett sätt att göra bilen besiktingsduglig utan att behöva byta motor varje år.

            Comment


            • #7
              Jag skulle nog akta mig för att byta över bara turbo + rör till en original X1/9-motor, om det nu var det du tänkte.
              Uno Turbo-motorn har insprutning (med tillhörande givare mm.), oljekylda kolvar, andra vevstakar, starkare vevaxel, helt annan kamaxel, osv osv..
              Vilket krävs för en väl fungerande motor.

              En lösning kan vara - och jag vill minnas att han med den röda X1/9 Turbo -80 har gjort detta - att helt enkelt slipa bort texten "Fiat Turbo i.e." från insugsröret och låtsas som om det regnar.. hur många bes.gubbar har koll på hur en X1/9-motor ser ut? ;-)
              Last edited by per; 21 September 2002, 17:25.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Skruva ner laddtrycket och gör en effektmätning som ligger inom 10% av originalets vridmoment. Sen får du ringa runt till olika stationer till du hittar ngn som vill godkänna ett sånt förfarande.

                Det goa i detta är att du då har en bil som det står i papperna att den har ökad effekt, vilket medför att du kan ladda hur mycket som helst utan att ngn kommer att bry sig i framtiden.

                Annars är det väl bara att chansa, det brukar funka...

                Comment


                • #9
                  Per: Hade väl närmast tänkt gör tvärt om: Byta till turbo motorn men inför besiktningen tillfälligt bygga om uno turbo motorn till en förgasar motor. Om bara fästen och dyligt till toppen är samma borde det ju gå. Till på köpet får man nog en av sveriges slöaste X1/9r med 8:0 i komp och 1300 cc.

                  Jonas: Vilken typ av mätning menar du då? Att mäta drivhjulseffekten är ju inte så svårt, men frågan är vilka stationer som kan ställa upp på en sådan mätning. Bilprovningen skall ju inte göra det (enligt kundtjänst centralt), men prova går ju. En orginal turbomotor med 15000 mil på mätaren har säker inte mycket mer effekt på hjueln än en X1/9 i motorn. Att sätta motorn i bänk låter lite väl dyrt (obs! snål smålänning).

                  Finns ingen här som känner någon hos generalagenten och kanske kan hjälpa till med ett intyg???

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tobben
                    Jonas: Vilken typ av mätning menar du då? Att mäta drivhjulseffekten är ju inte så svårt, men frågan är vilka stationer som kan ställa upp på en sådan mätning. Bilprovningen skall ju inte göra det (enligt kundtjänst centralt), men prova går ju. En orginal turbomotor med 15000 mil på mätaren har säker inte mycket mer effekt på hjueln än en X1/9 i motorn. Att sätta motorn i bänk låter lite väl dyrt (obs! snål smålänning).[/B]
                    Jag läste på nåt forum om en person som hade bytt motor och var tvungen att ha ett intyg på effekten. Det räckte med drivhjulseffekt men det var beroende på vilken station han ringde... Bilprovningen vill ha ett intyg där det står att effekten inte har ändrats nämnvärt iaf.

                    Kolla trådarna på Lazzat, Zatzy.

                    Comment


                    • #11
                      tobben: aha! smart.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        såg

                        i motor börsen att dom sålde en X1/9 utan motor. Men man kunde eventuellt få med en VW Vr6 motor... Skulle ju kunna bli en kul bil men synd att det inte är en Fiat 6:a ```%

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tobben
                          Jag sitter nu med 1st X1/9 -80 och 1st UNO Turbo -87:a som vill bli ett.
                          Varför vill man ha X1-9 motor i en Uno turbo?


                          Lessen, kunde inte låta bli! ;-)
                          /Mattias

                          www.barchetta.se

                          Comment

                          Working...
                          X