Announcement

Collapse
No announcement yet.

ang Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ang Punto GT

    Varför skiljer det i prestanda 136, 133, 130 på de olika modellerna ? Varför blir det sämre effekt ju nyare bil man har. Har funderat på att skaffa en punto men det blir säkert lite nyare modell. Kommer man märka skillnad från 136 till 130.

    Kan man ändå få ut lika mkt med ett chip oavsett årsmodell ?


    En annan sak är, hur snabb är en GT jämförelse mot andra små bilar. Jag har funderat på fransken, 306 s16 på 155hk eller 306 gti på 167hk. Hur står sig en GT som har mindre hk mot en sådan peugeot ?
    Last edited by mikael_st; 1 March 2007, 00:03.
    Mikael Wilhelmsson
    Lancia Delta HPE HF -99

  • #2
    Inte så hemma på bilmodeller, men det är stor skillnad att köra 140hk turboladdat på en 1.4liters motor och en sugmotor på 150hk. Från 0Nm vridmoment till 205Nm på ingen tid alls, ruskigt skoj.
    Lägre effekt har väl att göra med att de ökade kompressionen i motorn på de senare modellerna och sänkte laddtrycket. Mer vridmoment på låga varv men inte lika hög toppeffekt. Fast personligen brukar jag inte köra bilen runt 5600varv (max effekt), det är roligare att känna turbokicken.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Hej, har en GT och har kört S16 lite grann då min bror har en. 306:an har mer GTI-känsla, man sitter lägre och stolarna är mer skålade. Det finns mer bottendrag i den, ganska självklart då det är en 2-liters motor med 16 ventiler, mot Puntons 1,4 liter och 8-ventiler. 306 känns roligare att köra rent väghållningsmässigt, vet dock inte om den är snabbare än Punton runt en kurvig väg.

      Punton känns mycket fräshare än 306:an i design och inte minst kvalitet. Sen får man tänka på att 306:an är ca. 200-300 kg tyngre än GT:n. Turbomotorn ger dessutom ett grymt vrid på över 200 nm, samtidigt som motorn är ganska hysterisk. Rent motormässigt är Punton mycket roligare än Peugeoten.

      Hoppas detta ger lite vägledning.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        jo detta ger mig en funderare Punton har också rätt mycket styling saker så man kan få dem rätt fräcka.

        Vilka moment, och ca pengar behövs för att komma upp i 170 - 200hk i GT:n ?

        Jag har funderat på en GT -98 tror jag det var, men ska man trimma så gör det kanske inget att det är lägre effekt orginal ändå ?
        Mikael Wilhelmsson
        Lancia Delta HPE HF -99

        Comment


        • #5
          chip, FMIC, pysventil, bort med katt, sport avgas, öppet filter så borde du ha ca 170hk om jag minns rätt.
          200hk kräver utöver detta BTR och större turbo. Kan ha missat något. Men för 200hk får du inget ladd förrän 4000/4500varv pga en stor turbo. Kommer ladda lite långsamt och jag skulle personligen inte vilja ha min bil sådan. Gillar den "hysteriska" ketchup-effekten på bilen original, men olika personer vill ju ha bilen till olika saker, så det är väl en personlig preferens antar jag.

          Finns en hel del att läsa här vad som behövs för lite mer effekt (en -98 blir en GT3 för övrigt):
          http://www.puntosports.co.uk/forums/
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Re: ang Punto GT

            Originally posted by mikael_st
            Varför skiljer det i prestanda 136, 133, 130 på de olika modellerna ? Varför blir det sämre effekt ju nyare bil man har. Har funderat på att skaffa en punto men det blir säkert lite nyare modell. Kommer man märka skillnad från 136 till 130.

            Kan man ändå få ut lika mkt med ett chip oavsett årsmodell ?


            En annan sak är, hur snabb är en GT jämförelse mot andra små bilar. Jag har funderat på fransken, 306 s16 på 155hk eller 306 gti på 167hk. Hur står sig en GT som har mindre hk mot en sådan peugeot ?

            Det är en marginal skillnad i de olika modellerna. Gt1 har en annan turbo och kompression än gt3. Samma trim på båda bilarna resulterar i högre effekt i GT1 enligt vissa trimmare pga det. Enligt vissa andra så gör en standard gt3 bättre 401m tid än en standard gt1.

            Har kört en 306 gti och den var värdelös jämfört med punton i körkänsla och även prestanda mässigt. Jag kanske fick köra ett dåligt exemplar?
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              tjena, samma aggregat har de, har jag för mig, men GT 3 laddar 0.1 bar lägre, har annan kompression (andra kolvar) och annan databox för att minska bränsleförbrukningen, enligt fiat.

              I övrigt skiljer ju lite inredning och sådant, men detta är vad jag har läst motormässigt.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Gt1 har væl en Ihi turbo och Gt3 en Garett..eller? *confused*
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  osäker där, jag har för mig att vissa modeller utrustades med t2 aggregatet, men att det inte typiskt nog var gt3, utan att de "provade" det på några bilar, men som sagt jag vet inte exakt, novisen har ju en gt3, han kanske vet vilket aggregat som sitter på hans bil.
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    Jag har en gt3 och det satt ett ihi vl7 agg när jag köpte den

                    Comment


                    • #11
                      Freddan: Har en GT2 med GT1-motor i.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X