Announcement

Collapse
No announcement yet.

ja då har det sluta ryka skumt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ja då har det sluta ryka skumt.

    Hade efter att ha byggt ett 3" system från där Katen börjar fått en massa problem så som onormal rök som lukta skumt vid tomgång. Nästan alltid när jag stod på tomgång en stund vid trafikljus så återfanns denna irriterande rök.

    Vid första tanken så trodde jag att det kanske var monteringspastan som rök. Gick några dagar röken var kvar.

    Efter det har allehanda mekaniker o icke mekaniker gjort sina proffesionella utlåtande´. Har hört allt från topplockpackning, kolvringar, smälta kolvar (bilen låter förresten precis som vanligt i motorn) kondens i systemet. Turboras med mera.

    Men en dag hade en kille i "stripp" sammanhang hört att jag hade problem med rök från min bil direkt efter avgasbyte. Han hade trevligt nog samma problem.

    Så han förklarade som så att han tror att det var för att man tog väck katen som röken kom. Antingen från turbons avgassida (kan itne så mycket nu så skäll itne på maj) och nånting om att där kasnke läckte olja för att det inte fanns ett speciellt mottryck trodde han. Men varför ryker inte alla andras bilar nu när dom har raka rör osv!?!?

    jaja skitsamm nu men jag har kommit på en egen teori.

    Jag var tvungen att sätta på mitt original avgas idag tack vare en kontrollbesiktning som var tvungen att göras.

    Original sitter på bilen och jag har kört lite idag. INGEN RÖK.! itne ens när jag lät den stå på tomgång (vet att det bara är tillåtet med en minut men jag har faktiskt köpt regnskog) i över en kvart så luskade d saj itne ens ett enda rökmoln ut.


    Nu till min teroi.

    Kan det var att jag har placerat min dämpare för långt fram i systemet och att det är innehållet i den som brinner upp? Dämparen är placerad är katen var innan.

    tittade på en broschyr som visar värmen i ett normalt avgassystem. Där min dämpare ligger är det 1000+ C
    vid den andra dämparen (på orignal avgaset) är det runt 400-500C och vid min slutdämpare så är det kring 200-300C

    Dämparens färg runt om har släpt helt som om den har brunnit på vissa ställen medans min andra dämpare som är längre bak är helt i nyskick.



    Help me.
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

  • #2
    jag tror på din teori att "ullen" ligger och pyr, har för mig att simons dämpare tål 700 grader.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      ja

      precis vad jag trodde oxå.

      Undrar hur lång tid det tar för det o brinna väck

      Några mer som vill dela med sig av sina åsikter?

      Tack förresten Jens.


      före detta coupe trimmare
      pimpig cadilacc deville
      Sv1000s C-Ö

      Comment


      • #4
        Rätt säcker på att det är dämparen som "briner"...
        /Jimmy
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          Min har också rykt! Fast då med någon Shell olja i sig, fylde på med Castrol då blev det bättre. Har nu bytt till Quaker State och den har inte rykt förens i dag.
          Jag tror det har med oljan att göra, känns så på röken.
          Jag har SuperSprint med ersättare för katten. Jag har dämparen längst bak.
          Hade kört lungt i 25 minuter när jag lämnade bilen på tomgång i 1-2 min. och då kom röken.
          //Martin
          Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
          Åker - Cheva Transsport -01
          Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
          Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
          Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
          Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

          Comment

          Working...
          X