Announcement

Collapse
No announcement yet.

Operation Pini (Mickes)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Operation Pini (Mickes)

    Hade planer på att införskaffa mig en annan coupe men ett tillfälle dök upp här på forumet. Freddans Blå 16VT kastade in handduken och jag kände att det kunde vara ett trevligt instegsobjekt till coupe-världen.

    Vad som blir steg ett på bilen är att byta kamrem...+allt annat som pajat iochmed kamremshaveriet. Hittade ett oljeläckage som också behöver fixas. ACn e död me så det e frågan hur lätt den e å fixa. Har småfunderingar på om man skall passa på att trimma lite medans man har isär bilen men vi får se.

    Statusen just nu är att kolla hur mycket som är paj. Har rivit bort en del grejor och fått nästan av toppen...verkar vara lite mer slangar som ska bort. Kamremmen hade ett gäng tänder/kuggar gått av på...samt så verkar lagerna ganska döda i nån spännrulle.

    Så steg 1 blir att få liv i den....sen kommer ny att göra lista =).

    (Bild på när min Pini står å väntar på garageplats)

    /Micke

    Mer bilder kommer.

  • #2
    Fryser...
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Kul med ett renoveringsprojekt
      Chiptrimning är ju första steget i trimning, men du kanske funderar på större turbo, frontmonterad IC, större spridare mm. Jag hade nog satsat pengarna på att få ihop kärran först så du kan köra den i år. Vet så många människor som börjat planera och köpa in prylar till trimning och inte blivit klara. Motivation och tid rinner iväg.

      Lycka till med bilen!
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Jo det är nog sant som du säger. Fått av toppen nu och det är ett gäng trattkantareller och 4st kolvar med tillhörande hack.
        Så toppen behövs lämnas in på renovering...å sen nya kolvar...någon som vet prisskillnad mellan original och smidda/race?

        Vid topprenovering...skall man passa på att få den lite "portad"?

        Sen behöver man byta lager till vevstakar osv? Räcker det med kolvar och topprenov. eller är det något mer man behöver tänka på?

        Comment


        • #5
          Jag hade nog valt mellan 2 alternativ, antingen bara smäcka dit en ny topp eller plocka ner motorn helt.. Om du ändå ska byta kolvar så varför inte smidda eftermarknads..

          Vad har du fått för pris på toppen? Är ju inte gratis att fixa ev. styrningar och fräsa säten och nya ventiler och portning på det.
          Borde närma sig 10k?
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Här är en länk med prislista från ett ställe i lund. De säger iallafall själva att de är billiga.

            http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html

            Comment


            • #7
              Ja domverkar ha bra priser.. kör du portning och köper ventiler borde du landa runt 12-13k..
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Tackar för länken. Det här med portning...är det någon som vet hur mycket det gör/kan göra på en coupe 16VT?

                Kanske är enklare och billigare att byta ut hela motorn...vet någon vad som bör bytas mer vid kamremshaveri?

                Bifogar en bild på kantarellerna...
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Portningen är bra om du ska över 500hk..
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Några som fick ta smällen...
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Zoomad...
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Över 500hk...hmm...Känns som man får skaffa spridare, större turbo, IC, grenrör, avgassyst, mappning etc då....Risken blir stor att bilen missar vår och sommar då...Vill ha ut bilen så snart som möjligt (och helst inte vara pank på kuppen)

                        Comment


                        • #13
                          Den här kanske du kan köpa och slänga i...

                          http://lanciadelta.se/forum/viewtopic.php?t=688

                          Comment


                          • #14
                            Intressant idé ...Kanske inte min grundplan för renoveringen men ett frestande alternativ....skall kollas upp

                            Comment


                            • #15
                              Bifogar en bild på en av bovarna i dramat...
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X