PDA

View Full Version : Fuel - 16vt

Pages : [1] 2

Fuel
12th March 2007, 12:57
Bilen: en röd 16vt årsmodell 94.

Steg 0:
Byta olja
Byta filter (luft/olja/bränsle)
Byta kamrem
Klippa balansaxelrem
accusump
funderar på om ac ska ut eller vara kvar.

Fler steg avslöjas med tiden!

qplinus
12th March 2007, 17:22
Har du tänkt köra utan balansaxelremmen ?

Fuel
12th March 2007, 17:55
Jepp

per
12th March 2007, 18:04
Kan bli ballt det här, en till att tampas med på banan? :)
Bilder?

qplinus
12th March 2007, 18:19
Finns det nån risker att köra utan balansaxelremmen?
E det bara att plocka väck remmen o spännaren ?

Fuel
12th March 2007, 18:41
Originally posted by per
Kan bli ballt det här, en till att tampas med på banan? :)
Bilder?

Ja, har tänkt att köra bana. Blir att kompromissa lite dock, då jag även tänkt att få hyfsade tider rakt fram. Vi får se vad det lutar mer åt framåt i tiden.

Det är parkpre's gamla bil.
De enda bilderna jag har på den är dom som han tagit.

http://members.chello.se/lapitski/b1.jpg
http://members.chello.se/lapitski/b3.jpg

Fuel
12th March 2007, 18:43
Originally posted by qplinus
Finns det nån risker att köra utan balansaxelremmen?
E det bara att plocka väck remmen o spännaren ?

Inga direkta risker, du förlorar dock komfort. Motorn vibrerar lite mer.
Ja bara att ta bort rem och spännare. Ta inte ut själva axlarna dock, då får du problem.

EDIT: När det gäller "risker" så kan du faktiskt tjäna på det, iom att om balansaxelremmen går av så kan den ofta ta med sig kamremmen.

Freddan72
12th March 2007, 20:27
Originally posted by Fuel
Inga direkta risker, du förlorar dock komfort. Motorn vibrerar lite mer.
Ja bara att ta bort rem och spännare. Ta inte ut själva axlarna dock, då får du problem.

EDIT: När det gäller "risker" så kan du faktiskt tjäna på det, iom att om balansaxelremmen går av så kan den ofta ta med sig kamremmen. Tjänar du något prestandamässigt på att ta bort den?

Fuel
12th March 2007, 20:27
Originally posted by Freddan72
Tjänar du något prestandamässigt på att ta bort den?

Bättre motorrespons och några hästar ska det ge.

Fuel
12th March 2007, 20:29
Kan ju dela med mig av mina erfarenheter när den väl är av. Vilket borde bli snart.

qplinus
12th March 2007, 20:42
Får du gärna göra =0) e mest rädd att det ska skaka rent för jävligt ... du vet ingen annnan som kör utan som man kan höra med lite osså ?

Jens
12th March 2007, 21:14
8v som sitter i integralen är i princip samma motor, den har inga balansaxlar.. Att motor skulle skaka mycket mer tror jag inte..
Själva axlarna är rätt tunga, men inte värt besväret att plugga oljekanaler och dylikt för att ta ut dom..

Fuel
12th March 2007, 22:02
Efter en kort funderare har jag även kommit fram till att ac:n ska ur :-)

per
13th March 2007, 12:55
Min kompis Mats (Maz på Alfaforumen) hade en Integrale 8-ventilers som han klippte av remmen på (vad jag minns iaf).

iaf, Lancia hade oxå balansaxlarna.

Jim
13th March 2007, 19:00
Bör man inte låsa axlarna när man tagit bort remmen? Eller det kanske är likgiltigt.

Fuel
15th March 2007, 13:05
Originally posted by Jim
Bör man inte låsa axlarna när man tagit bort remmen? Eller det kanske är likgiltigt.

Beror väl på hur troligt man tror att det är att axlarna börjar självsvänga och orsaka vibrationer. Är väl bättre att låsa dom, men jag tror inte det ska vara något problem.

Mycket snack om klippandet av balansaxelremmen här, men ingen som kommenterar accusumpen, den som är guldkornet här. :-)

epifant
16th March 2007, 11:33
Jeg kjører uten balanseaksler på min 16V Integrale, ikke noe problem. Ingen vibrasjoner å snakke om :)

Som Fuel sa vinner du litt på respons og hk, samt at du ikke risikerer et registerreimhavari dersom balansereima ryker.

EDIT: Auto Integrale har såvidt jeg vet et kit for dem som kjører uten balansereim.

http://www.auto-integrale.co.uk/uni-images/parts/part-44-BIG.jpg

Fuel
2nd April 2007, 07:57
Sådär

Nu är kamrem, luftfilter och stift bytta.
Balansaxelremmen är av, och likaså spännrullen till den.

Det var ändå relativt enkelt att byta kamrem, några skruvar som satt dåligt till, men annars inga större problem.

Skillnad utan balansaxelrem?
Minimal, motorn känns lite "råare", skillnad i respons (till det bättre)
Vibrationer? ingen skillnad

Nu väntar bara byte av bränslefilter, olja och oljefilter.
Ska iväg och köpa oljan (Motul 300V 15W-50) idag och byter idag eller imorgon.
ACn fick vara kvar trots allt.

viksson
2nd April 2007, 08:15
Grattis till bilen Fuel.
Tittade lite på den förra året när ParkPre var på besök.

Lycka till med dina planer.

Mvh
/Jonas

Fuel
2nd April 2007, 08:48
Originally posted by viksson
Grattis till bilen Fuel.
Tittade lite på den förra året när ParkPre var på besök.

Lycka till med dina planer.

Mvh
/Jonas

Tackar :-)

Jo planer har man, men det är en lång väg dit än så länge :o

På tal om k&n filter på orginalbilar.
Bytte k&n filtret som satt innan mot ett orginal pappfilter. Märkte ingen skillnad alls prestandamässigt.

Fuel
5th April 2007, 11:05
En liten uppdatering:

Tänkte ju dra och byta olja igår.
Åkte till GDS-hallen i stuvsta, hissade upp bilen.
Hade redan sedan förut märkt att man behövde en insexa för oljepluggen. (Något som förvånar mig lite, aldrig sett förut.. men men :-) )
Tog med mig den största insexnyckel jag hade, men men. Den var inte tillräckligt stor!
Sprang runt lite mellan mackarna i korsningen och frågade om de hade någon stor insexa, nope.
Slutade med att jag stog i GDS-hallen i en timma utan att få något gjort. (Eller ja, jag spolade av bilen iaf :-) )
Får hoppas på bättre tur idag.

Annars så händer följande
Ett extractorgrenrör är beställt, avstämda rör. Får även med en tempsensor med display för mätning av avgastemp inne i bilen.
Har beställt tid hos uppsala avgasteknik för montering av 3" DP och racekat.
En evo6 intercooler är i princip beställd :-)

För övrigt har jag inte berättat vad som redan är gjort på bilen.

Bilen är sänkt och har ett 2.5" system från katten och ett evocars chip.
Balansaxelremmen är borttagen! :-)
Bilen verkar vara omlackad sen tidigare också!

Ska beställa besiktning också, är bara orolig på en punkt. Däcken är kanske lite väl slitna, men men hoppas på tur :-)

Fuel
5th April 2007, 14:47
Sådär, stack iväg och köpte rätt verktyg och har nu bytt oljan.

Kan varmt rekommendera motul 300V 15W-50 till alla 16vtare.
Motorn vart tystare.
Oljetryck på tomgång ligger nu på 2-2.5 bar.

SteQve2
5th April 2007, 15:08
Vad fick du pynta för den oljan? Och vart köpte du den? (det börjar bli dags för byte för mig nämligen...)

Rekomendationer på tändstift?

Fuel
5th April 2007, 15:09
Och här kommer en liten mätarfilm för att visa hur bilen går innan de stora modifikationerna börjat :-)

EDIT: Jag klockar det där till 6.8s, någon som klockar något annat ?

Fuel
5th April 2007, 15:12
Originally posted by SteQve2
Vad fick du pynta för den oljan? Och vart köpte du den? (det börjar bli dags för byte för mig nämligen...)

Rekomendationer på tändstift?

Om bilen är chippad med evocars chip, så rekommenderas ngk B8EGV.
Annars kan du gå in på ngk.se och välja din bil och modell så har de rekommenderade stift där. V-Line stiften brukar vara rätt vassa isf.

Jag pröjsade 263:- för 2 liter. Du kan köpa den på www.quattro.se, när jag beställde skickade han mail om att jag kunde hämta oljan i hägersten om jag ville slippa frakten, vilket jag gjorde.

MadMike
5th April 2007, 16:08
Och här kommer en liten mätarfilm för att visa hur bilen går innan de stora modifikationerna börjat :-)

EDIT: Jag klockar det där till 6.8s, någon som klockar något annat ?

Den e chippad där eller?

Fuel
5th April 2007, 16:12
Originally posted by MadMike
Den e chippad där eller?

Yup
Däcken är rätt slitna så svårt att få bra start.
Borde gå att få en bättre tid med bättre däck och lite bättre växling.

:-)

Fuel
12th April 2007, 10:38
Update:

Var ute och luktade under motorhuven idag när jag startade bilen kall.
Luktar avgas!

Troligtvis har jag väl en läcka i grenrör, tur att man ska byta det mot ett extractorgrenrör om ett par veckor.

per
12th April 2007, 12:22
Grenröret på 16VT är väl verkligen nåt att byta ändå så.. Grattis! :)

Gustaf
12th April 2007, 20:55
Vad belv de för grenrör nu då Ivan?

Fuel
13th April 2007, 13:52
Originally posted by Gustaf
Vad belv de för grenrör nu då Ivan?

Det vart ett grenrör från en italienare, med avstämda rör.

Inget supersprint mao :-)

Fuel
13th April 2007, 13:54
Originally posted by per
Grenröret på 16VT är väl verkligen nåt att byta ändå så.. Grattis! :)

Ja, utbyte ska ju ge en hel del vrid. Precis vad man vill ha om ska ha kvicka accelerationer! :-)

Fuel
13th April 2007, 23:19
Verkar som att jag behöver göra en hjulinställning (Framdäcken är slitna på utsidan)

Ingen som kan rekommendera något ställe i stockholmstrakten för hjulinställning på en coupé ?

Fuel
16th April 2007, 17:01
Nämen kolla vad katten släpade med sig hem..

Fuel
16th April 2007, 17:03
..

MadMike
16th April 2007, 21:51
Är det en sport-katt? ;)

viksson
16th April 2007, 21:54
Är det från/till en EVO?

Fuel
16th April 2007, 22:13
Är det en sport-katt? ;)

Nej, en (inter)cool katt :-)

Fuel
16th April 2007, 22:14
Är det från/till en EVO?

Aye! En evo6 ic!

viksson
17th April 2007, 06:12
Aye! En evo6 ic!

Kul.
Ibland har man ögonen med sig.
Lycka till med bilen nu.

Fuel
17th April 2007, 22:10
Idag gjordes en hjulinställning på bilen.

STOR skillnad. Bilen var sänkt utan att man gjort hjulinställning. Man var verkligen tvungen att koncentrera sig när man körde snabbare än 140.

Nu efter hjulinställningen så är det inga problem alls i höga farter. (180+ och bilen var fortfarande stabil)

per
18th April 2007, 10:55
Härligt!
Konstigt att så många glömmer framvagnsjusteringen efter sänk.

Fuel
21st April 2007, 21:54
I brist på annat att skriva så kan jag ju berätta om hur bra det gick för mig att handla grenrör med paypal.

För 2 veckor sedan så beställde jag ett grenrör av en kille i italien. Tänkte att jag ville prova pröjsa med paypal då jag aldrig gjort det förut, har en kompis i webbranschen som är väldigt pro-paypal också.

Jaja, vi kom överens om ett pris och jag skickade då via bankgiro över pengarna till paypal.
Det visade sig att jag skickat lite för lite och med tanke på att det var påsk och jag inte ville vänta 6 dagar på att göra någon pyttetransaktion till paypal på 200kronor så tänkte jag att jag reggar ett konto på bruden med hennes kort och överför med visa på momangen. (Jag hade inte orkat skaffa visakort)
Sagt och gjort, jag fick 200kronor till på mitt paypal konto via en betalning från brudens paypalkonto.
Jag skickade då över stålarna till killen i italien.
Loggar in på paypal nästa dag och finner att det med stor text står "Account limited" :-(
Visade sig att paypal trodde att jag var någon bedragare eftersom jag fört över 200 kronor från brudens konto till mitt eget.
Har dom senaste veckorna skaffat visakort, skickat fax till usa med diverse räkningar och id för att bevisa att jag är den jag utger mig för att vara. Mitt konto är fortfarande inte återaktiverat. För nu måste jag även bevisa att bruden är den hon utger sig för o vara :-(
Något som skulle ta en dag har nu tagit över 2 veckor, och paypal har dessutom låst mina pengar.
"Paypal - privacy built in" Jo tjena, hur anonym är man egentligen om man måste skicka leg och dela med sig av räkningar.

per
22nd April 2007, 14:37
Shit va segt..
Har funkat för mig men det är inte helt smidigt kanske. Satte in pengar på kontot i början men då är det nästan omöjligt att få till exakt rätt belopp/valuta.. Så sen dess har jag bara kört Visakoden direkt i PayPal.

Fuel
22nd April 2007, 23:19
Originally posted by per
Shit va segt..
Har funkat för mig men det är inte helt smidigt kanske. Satte in pengar på kontot i början men då är det nästan omöjligt att få till exakt rätt belopp/valuta.. Så sen dess har jag bara kört Visakoden direkt i PayPal.

Ja, inte kul :-(
Jo, i mitt fall var det som så att vi först sa ett pris och då förde jag över pengarna, men sen ville han tydligen ha lite mer om det var paypal eftersom dom tar ut någon slags avgift.
Antar att det funkar rätt bra så länge man inte råkar ut för problem.

Freddan72
23rd April 2007, 08:32
Paypal har en avgift på 3% när någon tar ut pengar.

Personligen har jag inte haft ett enda problem med Paypal. Snabbt, smidigt och enkelt betalningsätt.

olavr
23rd April 2007, 09:10
Paypal har en avgift på 3% när någon tar ut pengar.

Personligen har jag inte haft ett enda problem med Paypal. Snabbt, smidigt och enkelt betalningsätt.

Jeg har paypal-konto linket til mitt VISA-kort, og på auksjoner der selger sier at paypal aksepteres, har det alltid gått helt problemfritt.
Jeg har måttet betale 4% ekstra når selger som ikke selv har paypal skal motta penger. Likevel billigere enn bankoverføring

Fuel
26th April 2007, 19:34
Sådär, efter mycket strul hit och dit så är problemet med paypal äntligen löst!
Pengarna är ivägskickade och förhoppningsvis får jag ett grenrör snart :-)

För övrigt så har jag märkt att det försvinner lite lite glykol, har väl försvunnit en dl på 3 veckor.
Bilen ryker lite vitt när den är väldigt kall. (Vid högre utetemp än 10-15 grader så är den OK)
Den verkar täta till när den är varm så det är inget akut.
Troligtvis är det något i toppen som inte är tätt.
Detta blir nog något jag fixar i slutet av sommaren, då jag ändå tänkt plocka av toppen och skicka iväg den för genomgång och portning.

Just nu funderar jag på vilka däck jag ska ha.
Michelin pilot exalto pe2 215/40-R17 verkar det bli.
(Däcken ska på innan bes som är senast 1a juli)

Fuel
29th April 2007, 03:00
Jahopp, gjorde ett kompressionstest på motorn idag.

Cyl1: 11bar
Cyl2: 8 bar
Cyl3: 11bar
Cyl4: 11bar

:-(

Blir nog o riva toppen en aning snabbare än vad jag planerat.

Förklarar varför bilen går så kasst när den är kall

per
29th April 2007, 11:57
Aj..

Fuel
29th April 2007, 13:37
Originally posted by per
Aj..

Är jäkligt förvånad själv, bilen går ju inte dåligt alls när den väl är varm. Ska försöka utesluta kolvringar.. hoppas hoppas..

Fuel
29th April 2007, 22:36
Verkar inte vara kolvringarna, hällde i lite olja i cylindern men kompvärdet höjdes bara lite.
Men kan inte vara säker, vore kul att slippa bygga om motorn mitt i sommaren =(

Har märkt att bilen verkar dra olja ändå, kollade oljestickan och den var på min.

Verkar vara någon jäkla förbannelse jag har, varenda bil jag köpt har jag mer eller mindre fått bygga om motorn på.

Fuel
9th May 2007, 10:11
Varit på semester i cypern den senaste veckan, såg inga coupéer men en hel del alfa romeo.

Tanken nu är att toppen ska av och skickas iväg för inslipning av ventiler, portning och planing.

Man har även kört runt i en sånhär, inte lika snabb som coupéen men ack så skoj :-)

Fuel
9th May 2007, 22:46
Idag var man och polerade bilen!
Jäääääääklar vilken skillnad! Den röda färgen har verkligen framhävts, ser riktigt bra ut. Tog några kort, men dessvärre är korten långt ifrån lika bra som verkligheten. Bilen får någon slags "ljusröd" färg på korten.
Många blickar man fick på sig när man körde runt idag :-)

Fuel
9th May 2007, 22:47
....

Aapan
9th May 2007, 22:49
SNYGGT! :) Såg ju oförskämt fräsch ut... impressed!

Edit: sänkning gör verkligen mycket... tycker det svarta längst ner är grymt fint som det är original - man kanske skulle ha skippat kjolpaketet själv. Vackert iaf.

Fuel
9th May 2007, 22:53
.....

Fuel
9th May 2007, 22:53
.......

Fuel
9th May 2007, 22:55
Originally posted by Aapan
SNYGGT! :) Såg ju oförskämt fräsch ut... impressed!

Edit: sänkning gör verkligen mycket... tycker det svarta längst ner är grymt fint som det är original - man kanske skulle ha skippat kjolpaketet själv. Vackert iaf.

Ja precis som du säger.. när jag ville köpa coupé i början så var tanken att få på le kjolar och front.. men fan den är ju så jäkla vacker orginal så jag vet inte om jag vill göra något =)

EDIT: Ja det svarta längst ner är skitsnyggt! Såg en annan röd som var nedlackad, tycker inte det är inte lika snyggt

EDIT2: Ser nu också att det på fotona ser ut som att bilen har olika färger här o var, men så är det inte i verkligheten.. vettefan varför det blir så.. det enda som skiljer lite i färg i verkligheten är frontbumpern vs resten och bakbumpern vs resten.

Aapan
9th May 2007, 23:03
Felet jag gjorde var att jag monterade kjolpaket innan sänkning... hade jag sänkt först hade det varit en annan femma. Hade varit intressant att se hur mina svarta fälgar funkat mot originaltrösklarna... men men, gjort är gjort. Som sagt... sänka QP:n gör underverk! Riktigt clean bil du har där!!

Fuel
9th May 2007, 23:06
Originally posted by Aapan
Felet jag gjorde var att jag monterade kjolpaket innan sänkning... hade jag sänkt först hade det varit en annan femma. Hade varit intressant att se hur mina svarta fälgar funkat mot originaltrösklarna... men men, gjort är gjort. Som sagt... sänka QP:n gör underverk! Riktigt clean bil du har där!!

Tackar!
Men din bil är ju jäkligt snygg du =) tycker inte du gjort något fel alls.. =)
Jag har en känsla av att det inte hade passat lika bra på en gul bil, men vettefan, med dina fälgar så kanske.

ParkPre
9th May 2007, 23:23
FAN! Seriöst nu saknar jag henne :Pp Tur man har substitut för annars hade jag inte sovit i natt !

//PP

Fuel
9th May 2007, 23:39
Originally posted by ParkPre
FAN! Seriöst nu saknar jag henne :Pp Tur man har substitut för annars hade jag inte sovit i natt !

//PP

Äsh! Du har ju en riktigt fin pärla nu! Du borde kunna sova gott! =)
Men iofs..
Den är inte röd! :p

Fuel
20th May 2007, 16:33
Ok, tänkte väl avslöja steg 1 nu.
Det är tänkt att detta mål ska nås innan sommaren är slut och förhoppningsvis inom ett par månader.

Steg 1:

FMIC (ligger hemma)
Extractorgrenrör (kommer denna eller nästa vecka)
3" DP (monteras på tisdag)
racekat (monteras på tisdag)
Uppgradering av turbo.(Håller på beställs)
+diverse småsaker som behövs för att detta ska funka.

Effektmål

Omappad: strax under 300hp
Mappad för 99oktan: över 300hp.

Bilen kommer att bänkas i rototest när detta steg är slutfört.

Freddan72
20th May 2007, 17:02
Vilken FMIC köpte du?
Vad ska du göra med turbon?
Vart har du tänkt mappa den?

Fuel
20th May 2007, 17:09
1. Evo6 IC

2. super60

3. ej bestämt.. troligtvis turbocenter eller cosworth center

Freddan72
20th May 2007, 22:04
Okej så det är en Garrett T3 Super 60 som ska på. Najs ;)
Vad har du tänkt köra på för laddtryck?

MadMike
21st May 2007, 17:57
Låter mycket intressant det här :)

Fuel
21st May 2007, 20:36
Okej så det är en Garrett T3 Super 60 som ska på. Najs ;)
Vad har du tänkt köra på för laddtryck?

Japp precis, sitter ju en T3 trim50 orginal :-)
1.3 bar laddtryck hade jag tänkt mig, ska även testa med 1.4 bar och se om jag får surge.

Fuel
23rd May 2007, 01:22
Idag har man fått på 3" dp och racekat.

Det första jag märkte var att hjulen spinner i princip hela ettan.. och då från rullande start..

Bilen kommer till 200km/h snabbare.
Laddtrycket är jämnare

på fredag plockar jag av toppen för genomgång

per
23rd May 2007, 09:28
Bilen kommer till 200km/h snabbare.
..Bra mått! :D

novisen
23rd May 2007, 10:09
Hade inte Fadi låtit Turbocenter göra något jobb på sin coupe? Du kan ju kolla med honom hur de är att jobba med om du funderar på att mappa bilen där. Bra med lite åsikter om företag (om du nu inte redan har erfarnehet av olika firmor själv vill säga).

Fuel
26th May 2007, 18:54
Och så har grenröret kommit!

MadMike
26th May 2007, 19:49
Hur mycket fick du ge för det? :)

Fuel
27th May 2007, 04:53
5500:-

Fuel
28th May 2007, 00:23
Idag har jag börjat mitt projekt med o riva ner toppen, det har väl gått bra.
Lyfte upp bilen och kikade lite under.
Har haft lite småkonstiga ljud och vibrationer på höga växlar. Kollade höger drivaxel. damasken längst ut var trasig och det glappade som fan mot drivknuten.
Ett problem funnet.
Har inte bytt drivknut förut, hur gör man när damasken är paj? köper man ny drivaxel komplett med allt, eller bara drivknut och damask ?

Har även sagt att olja försvunnit, kikade under bilen och ja, det är oljigt som fan vid tråget, verkar läcka där någonstans.
Känns lugnande.

Dumpventilen är trasig :-)
Rör från luftfilterbox och vidare är trasigt :-)

Småfel överallt kan man väl säga, men fan vad fräsch den är underifrån.

Fuel
30th May 2007, 10:33
mek

Fuel
30th May 2007, 10:34
mer mek

Fuel
30th May 2007, 10:36
Jahopp, nu är grenröret med turbo av iaf.
Måste säga att både turbo och grenrör var i väldigt fint skick.
Kamaxlarna såg bra ut!
bultarna i toppen gjorde att vi inte kunde arbeta mer.
Någon som vet vad det ska vara för storlek på dom? vet att det är något som kallas för ribe.

per
30th May 2007, 10:54
Lovely! Kommer nog bli en jäkla skillnad med ditt nya grenrör..! :)

Fuel
30th May 2007, 15:37
Originally posted by per
Lovely! Kommer nog bli en jäkla skillnad med ditt nya grenrör..! :)

Jo jag hoppas det, även med den nya turbon =)

MadMike
30th May 2007, 20:47
Jahopp, nu är grenröret med turbo av iaf.
Måste säga att både turbo och grenrör var i väldigt fint skick.
Kamaxlarna såg bra ut!
bultarna i toppen gjorde att vi inte kunde arbeta mer.
Någon som vet vad det ska vara för storlek på dom? vet att det är något som kallas för ribe.

Stämmer, de heter ribe. Har införskaffat mig en sådan nyckel....Har för mig att det var storlek 12...får kolla upp det. Du kan beställa de från mekonomen bla.

Fuel
31st May 2007, 09:39
Stämmer, de heter ribe. Har införskaffat mig en sådan nyckel....Har för mig att det var storlek 12...får kolla upp det. Du kan beställa de från mekonomen bla.

ok, var hos mekonomen igår men dom skakade bara på huvudena :-(
Tänkte prova dra förbi fiat en sväng och se om dom har.

per
31st May 2007, 11:17
Vanlig torx brukar faktiskt funka, finns på Biltema! ;)

MadMike
31st May 2007, 20:26
ok, var hos mekonomen igår men dom skakade bara på huvudena :-(
Tänkte prova dra förbi fiat en sväng och se om dom har.

Måste varit lata där...Beställde min från Mekonomen...tog ett par dagar. Så de ska kunna fixa det. Hoppas du hittar en hos fiat...de kan ju bekräfta storleken med.

Fuel
1st June 2007, 14:39
Ok! Ringde runt lite och fick till slut tag på en kille som kör runt lastbil med verktyg. Han visste direkt vad ribe var och jag köpte rätt verktyg :-)

Vad hände sen? :D

Fuel
1st June 2007, 14:42
Toppen for av och jag fick snabbt reda på vad anledningen till mina 8bar i en cylinder var!

ena insugsventilen och ena avgasventilen på 2ans cylinder var otät som fan.

En otät ventil: (lyste med lampa på andra sidan, som ni ser så ser man ljuset)

Fuel
1st June 2007, 14:42
Och såhär ser en tät ventil ut. (ingen skymt av något ljus någonstans)

Fuel
1st June 2007, 14:44
Toppen:

Fuel
1st June 2007, 14:45
Mer topp

Fuel
1st June 2007, 14:46
Vilket jävla mek :-)

Fuel
1st June 2007, 14:50
Så, planen är att slipa in alla ventiler!
Rengöra.

Sen sätta ihop motorn igen med uppgraderad turbo och grenrör.
AC:n ska bort.
Efter det tänkte jag besikta bilen, och efter att jag besiktat bilen ska den stora ic:n på fram.

Fuel
1st June 2007, 16:37
Hmmm.. jag har funderat lite och jag tror inte t3 super60 är bra nog för mina ändamål.

Fuel
1st June 2007, 17:59
Har kikat lite på kompressorkartor här och var. Verkar som att valet av turbo faller på en t3/t04e trim50. (Klarar av att flöda för 400hk)

Fuel
6th June 2007, 00:25
Jahopp

Har väl mekat lite med toppen, tagit av kamaxlarna och ett par ventiler. Har inte haft så mycket tid, men det går framåt iaf.
Största problemet just nu är att få av ventiltätningarna..

Freddan72
6th June 2007, 11:22
Vilken koppling har du tänkt montera?

Fuel
6th June 2007, 11:40
Tänkte väl köra på helix förstärkta tryckplatta och deras organiska lamell.
Borde räcka..
I värsta fall blir det sinter..

Freddan72: Hur är det med din koppling, kör du orginal?

Freddan72
6th June 2007, 12:20
Jag kör med original.

Fuel
8th June 2007, 17:53
Köpte en ventiltätningstång och fick äntligen loss tätningar.. fy helvete vad dom satt.
Tången var inte särskillt billig heller, 600:- !
Känns som att jag är på banan nu igen iaf.
Nya tätningar och packningar har kommit. Så inom ett par veckor borde motorn vara ihop igen.

Fuel
22nd June 2007, 01:00
Har inte så mycket att berätta just nu!
Men kom på att jag vägt bilen förut. 1280kg hamnade vikten på, utan mig med full tank.

För övrigt är det en hel del saker på g!
Men förblir hemliga tillsvidare :-)

Har diskuterat turboalternativ med gikturbo, verkar som att det blir en rätt bra snurra!

Fuel
22nd June 2007, 01:02
Originally posted by novisen
Hade inte Fadi låtit Turbocenter göra något jobb på sin coupe? Du kan ju kolla med honom hur de är att jobba med om du funderar på att mappa bilen där. Bra med lite åsikter om företag (om du nu inte redan har erfarnehet av olika firmor själv vill säga).

Såg nu att jag missat detta inlägg :( sorry!

Jo, jag har snackat lite med fadi om varför han inte gillade turbocenter. Berodde väl mest på det inte gick att få upp turbotrycket över 1 bar vad jag förstår.

Får se hur jag gör med detta, jag vill inte utesluta turbocenter då dom gjort ett bra jobb på många andra bilar. (t.ex. särås)

Fuel
22nd June 2007, 01:04
Vilken koppling har du tänkt montera?

Tänkt över detta, blir OMP i slutändan.

Fuel
3rd July 2007, 16:48
2 Ventilstyrningar på avgassidan bytta då dom glappade.

Fått hem ny drivknut.
Fått hem 3 bars btr.
Fått hem laddtrycksmätare, elektronisk med stegmotor för analog visning.

turbon borde komma när som helst.

Börjar sätta ihop saker och ting denna vecka.

Bilder kommer om ett par dagar :-)

Freddan72
3rd July 2007, 18:59
Vilken laddtrycksmätare har du köpt?

cubase
3rd July 2007, 21:05
Ja, har tänkt att köra bana. Blir att kompromissa lite dock, då jag även tänkt att få hyfsade tider rakt fram. Vi får se vad det lutar mer åt framåt i tiden.

Det är parkpre's gamla bil.
De enda bilderna jag har på den är dom som han tagit.

http://members.chello.se/lapitski/b1.jpg
http://members.chello.se/lapitski/b3.jpg

VET DU VAD FÄLGARNA HETER PÅ DEN??

Fuel
3rd July 2007, 23:52
Originally posted by cubase
VET DU VAD FÄLGARNA HETER PÅ DEN??

Ace dino

Fuel
3rd July 2007, 23:52
Vilken laddtrycksmätare har du köpt?

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_instr_step_black.shtml

Fuel
6th July 2007, 14:51
Såååådär ja.

Toppen är blästrad.
Planad
Alla avgasstyrningar bytta.
Ventiltätningar bytta.
Nya ventilsäten.
Ventilerna inslipade mot både styrningar och säten.
Ventilspel satt till orginal spec.
Imorgon ska den in i bilen igen.

Fuel
6th July 2007, 16:52
In sweden we call this - "porr"

Fuel
6th July 2007, 17:03
Måste ju bjuda på en "före" bild också :-)

Ary
6th July 2007, 19:27
TJUSIGT!! Fan så nice. Inte illa med lite "bling bling" ;P

per
7th July 2007, 19:40
Vackert!!

Fuel
9th July 2007, 03:00
Polerade bort all sot från kolvarna. Riktigt fina nu.

Toppen är på.
Det mesta är nu på förutom turbo och grenrör.
Har provsnurrat motorn och den snurrar fint!

Turbon är lite försenad och ska komma denna vecka!

Nu är man väl lite nojjig för vilket laddtryck man ska köra. Är inte omöjligt att jag ligger en bit över 300hk på 1.2bar med denna turbo, vilket orginalspridarna inte pallar. Men att begränsa sig till 0.8bar känns heller inte så kul :-(
Antar att avgastempen får tala för vad som blir O.K!

TurboB
9th July 2007, 09:48
1.2 bar ger ca 228 hk vid 5750 varv i 16vt motorn.
Spridarna är IAW 158 och ger 384 cc vilket ligger på gränsen för 300 hk. Man vill undvika att köra 100% duty cycle på spridarna.
Vilken motorstyrning har du valt?

Fuel
9th July 2007, 14:42
Originally posted by TurboB
1.2 bar ger ca 228 hk vid 5750 varv i 16vt motorn.
Spridarna är IAW 158 och ger 384 cc vilket ligger på gränsen för 300 hk. Man vill undvika att köra 100% duty cycle på spridarna.
Vilken motorstyrning har du valt?

Jo, men med vilken förtändning,volymetrisk effektivitet och effektivitet vid det angivna trycket på kompressorn då ?
Det där låter mer som korrekta värden på en orginalmotor med orginalturbo.
Jag ska tills vidare köra orginalstyrningen - mappad (när jag väl mappar byter jag spridare). I framtiden blir det nog nira.
Föressten, dessa 300hk med 384cc spridarna, är det med orginal 2.5bars btr det är beräknat på? eller med 3 bars btr?

Fuel
11th July 2007, 12:00
I väntan på turbon så lossades drivknuten, den var inte i ett bra skick. Glappade som fan, och när man kollade närmare så var det fullt med grus i och en bit i den hade flygit av.

Fuel
13th July 2007, 10:06
Turbon har kommit!

Den ska monteras idag! Med lite tur så blir det uppstart imorgon!

TurboB
13th July 2007, 10:52
3 bar och då ligger man nog ändå på eller nära gränsen. Nackdelen med jättespridare är att dom har sämre sprutbild och lågvarvsegenskaper. Med 800cc spridare har man noll-precision eftersom öppningstiderna måste vara så korta vid låga varv. Bättre att klara sig med mindre munstycken och vid behov öka bränsletrycket istället.

Antecknade eller kommer du ihåg produktkoden/beteckningen på orginal kompressordelen på turbon som du skickade in eller har GIK byggt en helt ny komplett turbo?

Fuel
13th July 2007, 10:55
Originally posted by TurboB
3 bar och då ligger man nog ändå på eller nära gränsen. Nackdelen med jättespridare är att dom har sämre sprutbild och lågvarvsegenskaper. Med 800cc spridare har man noll-precision eftersom öppningstiderna måste vara så korta vid låga varv. Bättre att klara sig med mindre munstycken och vid behov öka bränsletrycket istället.

Antecknade eller kommer du ihåg produktkoden/beteckningen på orginal kompressordelen på turbon som du skickade in eller har GIK byggt en helt ny komplett turbo?

Helt rätt, därför kommer jag nog lägga mig på spridare i 500cc klassen senare.
Helt ny turbo, men jag har informationen om du behöver veta ?

Fuel
16th July 2007, 13:00
Ok Ok!

Efter en lång helg med i princip 24h dygnet-runt mekande är bilen nu igång!

Vi kollade kompen först. 11.5 bar i alla cylindrar. Ett problem löst.

Drivknuten, fixad.. inga ljud, inga vibrationer bilen är helt klart mycket trevligare att köra nu !

Elektronisk laddtrycksmätare från speedparts: riktigt bra mätare, piper och har sig om man laddar för mycket.

Ljudet på bilen!!!!!!
Med större turbinhus på turbo och extractorgrenrör så låter bilen HELT KLART annorlunda. Förut hörde man ljud, nu hör man kraft. Bilen låter verkligen underbart. Låter verkligen som att man kör runt en riktig rallybil.
Insugsljudet är också annorlunda, man hör verkligen hur turbon suger in luften. Blir ett litet vinande ljud, något i stil med hur det låter på trimmade turbobilar på forza motorsport :-)

Nu till det tråkiga :-(
Jag råkade ha sönder avgastempgivaren, och vågar därför för tillfället inte ladda mer än grundladd. En ny är beställd.
MEN
På grundladd 0.45-0.5 bar (enligt mätaren dessutom) så går bilen GRYMT BRA. Den går minst lika bra som den gjorde förut om inte bättre. Förut segade det ner efter 180-190km/h. nu fortsätter den bara.
För övrigt känns den starkare i hela registret. Jag uppskattade min gamla effekt till ca 210-220 hästar. (efter att i princip ligga lika strax bättre med bilar i liknande klassen)
Alltså, troligtvis strax över 200 kusar på 0.5 bar ladd! Kan inte ens tänka mig vad som händer vid 1-1.2 bar ladd som det är tänkt att jag ska köra nu i början.

Det som är kul är att tack vare extractorgrenröret så kommer mitt ladd ungefär vid samma tillfälle som förut, trots att jag har ett större turbinhus!

Måste passa på att tacka min goda vän och mekhjälpare Milos. Utan honom hade detta aldrig gått så bra, han har offrat i princip all sin lediga tid för att hjälpa mig med bilen och varit med i detta projekt i princip hela tiden. Utan honom hade nog varken grenrör eller turbo varit på just nu! (Vi fick kapa och gänga pinbultar, och även göra en egen fläns för downpipe mot turbo som milos fixade till bra!. )

Freddan72
16th July 2007, 14:27
Kul att bygget rullar på! Läste att du ville köra på bana. Alfa Romeo klubben har en träff på Mantorp den 15:e september. Det hade varit kul om det funnits ett gäng med Coupéer där då, så hoppas du får klart bilen till dess och vill hänga på :)

När du gasar på för fullt och turbon jobbar, låter det som ett stridsflygplan då? Kör du mer original insugsrör och filter?

Fuel
16th July 2007, 20:40
Kul att bygget rullar på! Läste att du ville köra på bana. Alfa Romeo klubben har en träff på Mantorp den 15:e september. Det hade varit kul om det funnits ett gäng med Coupéer där då, så hoppas du får klart bilen till dess och vill hänga på :)

När du gasar på för fullt och turbon jobbar, låter det som ett stridsflygplan då? Kör du mer original insugsrör och filter?

Tror inte det finns någon chans för mig att bli klar tills dess. Iaf inte banklar. :-( Behövs ju lite andra mods så som skivor, belägg etc. Tror inte jag hinner få på allt det tills dess.

Jag kör med helt orginal insugsrör, filter och insugsbox.
Den låter väl inte direkt som ett stridsflygplan men det låter bra :-)

Har höjt laddtrycket lite nu, provat ladda 0.7-0.8.. vet inte vad jag ska säga.. bilen flyger fram.

Freddan72
16th July 2007, 20:58
Funderar du på att skaffa ett rakt insugsrör med konfilter?

Fuel
16th July 2007, 21:00
Funderar du på att skaffa ett rakt insugsrör med konfilter?

nepp :-)
det enda jag iofs funderat på är att när jag byter ic till fmic. använda den gamla ic platsen till att stoppa in något mann filter av storlek stor.

Fuel
17th July 2007, 13:53
Måste ju passa på att bjuda på lite bilder på turbon (som alltså redan är monterad och fungerande i bilen)

http://web.comhem.se/lapitski/t1.jpg
http://web.comhem.se/lapitski/t2.jpg
http://web.comhem.se/lapitski/t3.jpg

Fuel
18th July 2007, 00:05
1 bar idag :-)
Laddtrycket är så jäkla mycket jämnare nu så man förstår inte riktigt. Sen kollar man på mätaren och får en chock.

Freddan72
18th July 2007, 00:08
Har du vågat dra den till varvtalstoppet eller kräver en ny turbo en viss inkörningstid?

Jim
18th July 2007, 00:18
En turbo är väl redan "inkörd" när man får den? Inkörd kanske är dåligt ordval, men den är ju balanserad i mycket höga varvtal vilket borde innebära att den är good to go så att säga.

Fuel
18th July 2007, 00:25
50 mil ville gik att man skulle ta det lungt om man har glidlager.

Freddan72
18th July 2007, 00:26
Okej! Säg till när du testar och berätta hur högt laddtryck du har på toppen :) Min TB28 klarar 0.95 Bar på slutet.

Fuel
18th July 2007, 00:30
Okej! Säg till när du testar och berätta hur högt laddtryck du har på toppen :) Min TB28 klarar 0.95 Bar på slutet.

1.1-1.2 bar utan problem på 4ans växel till 6000 varv (har inte provat längre än så) men ser inga tendenser alls till att laddtrycket skulle sjunka. Denna turbo klarar nog o hålla långt mer än så till röda strecket på min motor.

EDIT: Har ju kollat kompressorkarta på denna mot min motor. och turbon är i sitt
effektivaste eller näst effektivaste område vid 6000 varv och 1.2bars laddtryck.

Freddan72
18th July 2007, 00:34
1.2 Bar låter mkt bra. Har du lust och kolla upp TB28:an (när turbon är i sitt effektivaste område) åt mig?

Vi kan ta detta via pm om du har lust och inte vill sabba din tråd med OT snack?

Fuel
18th July 2007, 00:37
1.2 Bar låter mkt bra. Har du lust och kolla upp TB28:an (när turbon är i sitt effektivaste område) åt mig?

Vi kan ta detta via pm om du har lust och inte vill sabba din tråd med OT snack?

Sure , kan kika lite imorgon när jag är på jobbet

Fuel
18th July 2007, 14:57
Freddan72: Hittar ingen kompressorkarta till din turbo, du kanske har/vet var man kan hitta en?

För övrigt.. Laddtrycket kommer så jäkla jämnt nu så det känns som att orginalkopplingen kommer att hålla rätt lungt.

Fuel
23rd July 2007, 19:00
0.8 bar laddtryck gav 100-150km/h på 5.3 sekunder. 2 pers i bilen.

Dessvärre har jag råkat ut för det ökända laddtrycksproblemet.
Turbon laddar för lite :-( Provade dra ut slangen till wastegateklockan.. 1.2 bar max..
Vettefan riktigt vad det är.. tryckslangarna har jag koll på, har skruvat isär och ihop dom många gånger. Blir o ringa GIK, anar att något inte är rätt med wastegaten. För övrigt går bilen som fan utan slang till wastegaten.. släpper på 1an och 2an och lite på 3an

FloRic
23rd July 2007, 19:17
0.8 bar laddtryck gav 100-150km/h på 5.3 sekunder. 2 pers i bilen.

Dessvärre har jag råkat ut för det ökända laddtrycksproblemet.
Turbon laddar för lite :-( Provade dra ut slangen till wastegateklockan.. 1.2 bar max..
Vettefan riktigt vad det är.. tryckslangarna har jag koll på, har skruvat isär och ihop dom många gånger. Blir o ringa GIK, anar att något inte är rätt med wastegaten. För övrigt går bilen som fan utan slang till wastegaten.. släpper på 1an och 2an och lite på 3an

Härligt! :)
Hur mycket effekt räknar du med att bilen har nu? Har hängt med ganska dåligt i tråden, men runt 280 - 300 hk bör det väll vara i alla fall?

Fuel
23rd July 2007, 20:01
Någonstans runt 260-270hk vid 0.8 bar. vid 1.1-1.2 bar som jag tänkt köra nu, bör jag ha strax över 300hk.
När jag mappar bilen och förhoppningsvis laddar 1.4-1.5 är det runt 350 häst, och där får äventyret sluta för detta steg :-)

Men som sagt, har lite laddtrycksstrul nu, och det är inte alltid världens lättaste o fixa..

Fuel
24th July 2007, 19:41
Snackat lite med GIK, ska kolla wastegaten, troligtvis den som inte orkar hålla emot.

Så än finns det hopp ! :-)

Fuel
30th July 2007, 05:19
1.0-0.9 bar (fortfarande strul med laddtryck) 100-150km/h på 4.9 sekunder :-)

Freddan72
30th July 2007, 11:22
1.0-0.9 bar (fortfarande strul med laddtryck) 100-150km/h på 4.9 sekunder :-) Vilken växel har du i?

Fuel
30th July 2007, 15:14
3an !

Freddan72
30th July 2007, 19:54
Okej, jag måste testa med min kärra :)

Fuel
30th July 2007, 21:09
Gör så! Om du inte har gps osv så är det enklast att filma mätaren och sedan gå hem och ta tid på filmen :-)
Ge fullgas från 80-90 och ta tid från och med 100 till 150.
Vore kul o veta tiden på din kärra! Möjligt att du har bättre tid än mig

Fuel
24th August 2007, 16:44
Lite update:

Har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden. Har varit tvungen att resa mycket i jobbet.
Har nu iaf beställt nya däck!
Bridgestone potenza föll valet på.
215/40-r17

Tanken sen är att först lösa laddtrycksproblemet.
Sen få på evo6 fmicen.
Och sen fixa på större soppa pump och spridare och mappa bilen hos turbocenter mot etanol.

Fuel
3rd September 2007, 19:19
Bilen besiktad utan anmärkning !

Nya däcken på, känns bra men tycker de verkar greppa lite sämre än de förra. (som iofs såg ut som slicks)
Fått ner 0-100 tiderna under 6 sekunder, men riktigt svårt att få grepp ändå behövs bra teknik.

Linus
3rd September 2007, 20:44
Låter som att den går bra din kärra. Vad kör du med för avgassystem? Står kanske någonstans i tråden men jag såg inget när jag skummade lite snabbt.

Fuel
3rd September 2007, 23:05
3" system från turbo med 100 cellers fullflödeskat, därefter 2.5" från kat. Novitec slutdämpare
specialbyggt av uppsala avgasteknik

Jodå den går bra, men just 0-100 är ett svårt intervall, mycket mer teknik än vad jag trott förut.. är säker på att jag kan få ner den till låga 5or men har inte riktigt lyckats få rätt läge där däcken inte spinner. Tappar en hel del tid när hjulen spinner upp till 60km/h

Bilen ska som sagt gå bättre.. laddar 0.4 bar för lite, vilket jag tänkt att åtgärda snart.. (gynnar nog inte 0-100 tiderna.. men 100-200 tiderna :-) )

Fuel
15th September 2007, 13:40
Har länge tyckt att min bil misstänt lite sporadiskt. Från början trodde jag att det hade o göra med den dåliga kompen, efter att jag fixat toppen och kompen så försvann det dock ändå inte.
För ett par dagar sen så började bilen gå på 3 cylindrar. Nojjig som man är så kollade jag kompen direkt, 11.0 bar i alla cylindrar så den var O.K!
Hursomhelst efter felsökande hit och dit så hittade jag orsaken.
En av tändspolarna tänder bara på ena utgången.
Så nu är 2 nya tändspolar beställda, när jag ändå höll på så beställde jag magnecor kv85 tändkablar :-)
Blir även en ny dump!

För övrigt har jag suttit och kikat på schemat till barnacles microwidget, vet inte vad han haft för sig, men han har gjort en del rätt idiotiska kopplingar där. (Stor sannolikhet att bränna pc:n)
Så jag tänkte skapa en ny krets med optokopplare istället.

per
16th September 2007, 12:59
Engelsmän.. :p

Linus
16th September 2007, 19:22
3" system från turbo med 100 cellers fullflödeskat, därefter 2.5" från kat. Novitec slutdämpare
specialbyggt av uppsala avgasteknik

Jodå den går bra, men just 0-100 är ett svårt intervall, mycket mer teknik än vad jag trott förut.. är säker på att jag kan få ner den till låga 5or men har inte riktigt lyckats få rätt läge där däcken inte spinner. Tappar en hel del tid när hjulen spinner upp till 60km/h

Bilen ska som sagt gå bättre.. laddar 0.4 bar för lite, vilket jag tänkt att åtgärda snart.. (gynnar nog inte 0-100 tiderna.. men 100-200 tiderna :-) )

Hur mycket fick du hosta upp för systemet. Har själv varit lite inne på om man skulle försöka svetsa ihop ett själv. Risken är dock överhängande att det blir en sån där grej som aldrig blir av.

Fuel
17th September 2007, 09:50
7k.
Katten som kostar

Fuel
22nd September 2007, 11:58
Nu har jag bytt tändspolar och bilen går bra igen :-) Inga misständningar!

per
22nd September 2007, 22:56
Härligt.. Vill se bilen snart..!

Fuel
23rd September 2007, 21:15
Jo, förhoppningsvis så dyker jag upp på några bankörningar nästa år =)
Vore kul att se din pärla också :-)

Fuel
25th February 2008, 21:16
Update:

Har i helgen rivit fronten på bilen.
Planen är att få dit en FMIC som legat hemma och skräpat allt för länge. (Timpeyon FMIC)

Jag tänkte även försöka dra om vissa rör lite, skulle finnas så mycket att optimera om insugsplenumet satt till vänster istället för höger!
Tanken nu är iaf att försöka ha luftfiltret där den gamla IC:n satt. (SIP)

Möjligen så flyttar jag bak batteriet för att frigöra lite plats under huven.

Tanken är också att lossa grenrör+turbo för att dels fixa en liten läcka mellan grenrör och turbo, samt för att försöka stämma av grenröret mot turbo bättre och justera grundtryck.

Nu när fronten är av har jag även blivit riktigt sugen på att få dit en modena front, det tråkiga är att den troligen inte passar så bra ihop med en fmic effektivitestsmässigt.
Men en sån front på en röd coupé är lite av en "dröm".
Blir det en front blir det självklart LE kjolar till.

Går allt som det ska efter detta så kommer bilen att uppgraderas med kraftigare pump, större spridare och sen slutligen mappas mot E85.

84jr0
25th February 2008, 21:34
Räknar du med får den e85 klar till sommaren?

Fuel
25th February 2008, 21:45
Originally posted by 84jr0
Räknar du med får den e85 klar till sommaren?

Om allt går problemfritt - Ja (:

Lite offtopic: Måste säga att dom där fälgarna+kjolarna passar din bil riktigt bra! Stor förvandlig mot hur den såg ut förut.

84jr0
25th February 2008, 21:48
Om allt går problemfritt - Ja (:

Lite offtopic: Måste säga att dom där fälgarna+kjolarna passar din bil riktigt bra! Stor förvandlig mot hur den såg ut förut.

Jag ser fortfarande fram emot att se vad din bil har att ge speciellt efter e85 konverteringen.

Tack för komplimangen om min bil :D

per
25th February 2008, 22:23
Fuel, vad tror du om Zenderfronten? Den lär ge bra med luft till FMIC skulle jag tro.

Fuel
25th February 2008, 23:56
Originally posted by per
Fuel, vad tror du om Zenderfronten? Den lär ge bra med luft till FMIC skulle jag tro.

Tycker även den har för liten öppning för FMIC:en. Dessutom ogillar jag den skarpt :(

Men R-tuning fronten dock, den tror jag på. Skulle gärna beställa en sån, men vet inte riktigt om dom ens säljer den?

viksson
26th February 2008, 00:00
Tycker även den har för liten öppning för FMIC:en. Dessutom ogillar jag den skarpt :(

Men R-tuning fronten dock, den tror jag på. Skulle gärna beställa en sån, men vet inte riktigt om dom ens säljer den?

De har inte R-fronten.
Har du kollat in PIU fronten den är lite liknande?

Fuel
26th February 2008, 00:14
De har inte R-fronten.
Har du kollat in PIU fronten den är lite liknande?

Nej den har jag inte sett..

viksson
26th February 2008, 00:19
Nej den har jag inte sett..

http://www.autods.net/gallery/art17w/

Fuel
26th February 2008, 00:30
http://www.autods.net/gallery/art17w/

Oj, den var inte helt fel..

Fuel
26th February 2008, 02:10
Jag ser fortfarande fram emot att se vad din bil har att ge speciellt efter e85 konverteringen.

Tack för komplimangen om min bil :D

Jag med.. (:
Men jag har en känsla av att det kommer att bli början på en lång resa.. en lång resa med en jävla massa byten av bromsar, kopplingar, drivknutar och säkert annat.. heh..

(:

Freddan72
26th February 2008, 07:20
Vad gör du med motorn för att E85 konvertera?

Fuel
26th February 2008, 09:20
Vad gör du med motorn för att E85 konvertera?

Byter pump,spridare och mappar den.

Freddan72
26th February 2008, 09:58
Så du gör inget med toppen och bränsleslangar?
Ska du öka kompressionen något?

Fuel
26th February 2008, 10:20
Så du gör inget med toppen och bränsleslangar?
Ska du öka kompressionen något?

Gummidetaljerna i toppen är redan bytta.

Jag gör inget åt bränsleslangar, tror det håller ändå.
Kompressionen blir oförändrad..

Det är en vän med en 425 hästars e85 saab ng900 som fått in mig på denna bana. Hans bil går riktigt bra och har hållt bra sen han konverterade. Han har inte gjort någon specialanpassning av gummidetaljer.

Fuel
26th February 2008, 10:25
Kika här:
http://www.garaget.org/video/cdsf8oa8stoa

edit: det är för övrigt över 25k mil på den motorn (:

Fuel
26th February 2008, 21:01
Denna bild avgjorde valet ganska snabbt...

84jr0
26th February 2008, 21:04
Du ska veta att jag drömt om denna front väldigt längre. Samma bil fast i en annan vinkel avgjorde det hela.

Var nära att köpa in fronten när jag smällde bilen. Köp den du så kommer jag stå vid Brostugan och dreggla :)

Fuel
26th February 2008, 21:06
Du ska veta att jag drömt om denna front väldigt längre. Samma bil fast i en annan vinkel avgjorde det hela.

Var nära att köpa in fronten när jag smällde bilen. Köp den du så kommer jag stå vid Brostugan och dreggla :)

Beställt och betalt! (;

Har du kvar bilden på den från annan vinkel ?

84jr0
26th February 2008, 21:07
Underbart! Blev det LE kjolar också? Fälgar?

84jr0
26th February 2008, 21:08
En till på en annan bil :)

Fuel
26th February 2008, 21:11
Gahhh.. ruggigt snygg bil..

Underbart! Blev det LE kjolar också? Fälgar?

Jepp! LE kjolar, och likadan grill som bilen på bilderna har också..

Fälgarna blir dom jag har nu tills vidare..

84jr0
26th February 2008, 21:13
Gahhh.. ruggigt snygg bil..

Jepp! LE kjolar, och likadan grill som bilen på bilderna har också..

Fälgarna blir dom jag har nu tills vidare..

Du har ju sjysta fälgar ändå men kommer se grymt ut när du får på lite plast. Grillen är också rätt snygg!

Fuel
26th February 2008, 21:17
Du har ju sjysta fälgar ändå men kommer se grymt ut när du får på lite plast. Grillen är också rätt snygg!

Jo hoppas det :) Kommer ju säkert inte se lika bra ut som den där.. men förhoppningsvis blir det till det bättre..

Är du nöjd med din lackerare? Blir ju tvungen att hitta en sådan nu :)

84jr0
26th February 2008, 21:19
Jo hoppas det :) Kommer ju säkert inte se lika bra ut som den där.. men förhoppningsvis blir det till det bättre..

Är du nöjd med din lackerare? Blir ju tvungen att hitta en sådan nu :)

Jag är nöjd med lacken och kan varmt rekomendera Punto Auto i Skogås. Roberto och Antonio där är kalas att ha och göra med.

Fuel
26th February 2008, 21:36
Jag är nöjd med lacken och kan varmt rekomendera Punto Auto i Skogås. Roberto och Antonio där är kalas att ha och göra med.

Dyrt ?

84jr0
26th February 2008, 21:42
Dyrt ?

Du har PM! :D

per
26th February 2008, 23:04
Märk väl att fronten på den italienskreggade Coupen är ORIGINAL PIU front, den som Mauritz säljer är lite annorlunda eftersom den är kopierad efter en bild och inte avgjuten.
Det var ingen som fick tag i en original! :D

Den sista bilden visar Mauritz PIU front. Lite sämre schvung i formerna men helt ok antar jag.

Fuel
26th February 2008, 23:19
Originally posted by per
Märk väl att fronten på den italienskreggade Coupen är ORIGINAL PIU front, den som Mauritz säljer är lite annorlunda eftersom den är kopierad efter en bild och inte avgjuten.

Den sista bilden visar Mauritz PIU front. Lite sämre schvung i formerna men helt ok antar jag.

Ah ok, nu när jag tittar lite nogrannare så ser jag att det är lite skillnad.
Vi får se hur det passar min bil, luftflödet till IC:n lär ju iaf bli bättre än med en modena front =)

Fuel
26th February 2008, 23:36
Originally posted by per

Vad hände med PIU frontarna föressten? och var kom dom ifrån? Vem är orginaltillverkare?

per
27th February 2008, 09:53
Det är ett mysterium.. :) Denna mailadress är det enda som finns och jag har iaf aldrig fått svar på den.. Inte nån på fccuk.org heller..

Adnarim
11th March 2008, 08:25

Var kan man få tag på den fronten ?? På den röda coupen sidanom Deltan.

Är det samma som den gråa PIU ??

@Libero.it Italienska blöjor ?? Säng en spoiler på ungen så försvinner nog problemet. :) Hahah genomgående italiensk filosofi, om du ser något problem, dölj det med en snygg kaross :D

Klart den snyggaste fronten jag sett iallafall.

Fuel
17th March 2008, 18:37
Update:
Skruvade wg stången i helgen.

Grundtryck är nu på 0.65 bar
Och fullt laddtryck har skjutit upp till 1.3 bar.

På 4an och 5ans växel började kopplingen slira.

84jr0
17th March 2008, 19:23
Update:
Skruvade wg stången i helgen.

Grundtryck är nu på 0.65 bar
Och fullt laddtryck har skjutit upp till 1.3 bar.

På 4an och 5ans växel började kopplingen slira.

Har du ny koppling på G? :)

Fuel
17th March 2008, 19:53
Har du ny koppling på G? :)

Nope, får börja leta. Blir troligtvis OMP.

Det bästa är att jag nu löst laddtrycksproblemen och därför kan börja mappa bilen. (Efter att kopplingen är bytt)

84jr0
17th March 2008, 20:09
Nope, får börja leta. Blir troligtvis OMP.

Det bästa är att jag nu löst laddtrycksproblemen och därför kan börja mappa bilen. (Efter att kopplingen är bytt)

kopplingsbyte är kul :D Vad ska OMP palla för vrid?

Fuel
17th March 2008, 22:31
kopplingsbyte är kul :D Vad ska OMP palla för vrid?

Hehe.. jag lämnar troligtvis bort det, inget som jag direkt har lust att utföra i nuvarande garage.. (:

Inte kikat på det direkt, men sinter + hårdare tryckplatta lär hålla för mer än vad jag behöver just nu iaf (:

Fuel
21st March 2008, 18:29
Update:

Rev ur IC och alla insugsrör igår.
Tänkte även ta bort delar av AC:n nu.

Har hittat en väg för rördragningen till fmicen som jag tror blir riktigt bra.

Drabbades även av ett bakslag:
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9883

Så nu blir det att även riva ur turbo och skicka iväg till GIK för renovering.
Är på ett sätt glad dock, för det är trots allt med stor sannolikhet det som orsakat mina laddtrycksproblem. Med en sån kompressor blir effektiviteten på turbon en hel del annorlunda.
Förhoppningsvis är motorn odrabbad, kollade kompression nyligen och den var perfekt, men blir att kolla igen.
Edit: men plånboken är väl kanske mindre glad, det där tar dom knappast på garantin (:

Freddan72
21st March 2008, 19:33
Skulle något lossnat så sitter det säkert i IC. Hoppas det inte blir alltför dyrt med renovering.

Fuel
24th March 2008, 22:22
Nu är turbo och grenrör loss.
Avgassidan på turbon såg bra ut !
Har även lossat främre delen av ac:n. (kylardelen). Tänkte försöka dra IC rören där ac-prylarna satt förut.

Har även börjat leta lite efter någon bra luftfilterlösning att ha på gamla IC platsen.

Fuel
6th April 2008, 15:34
Nämen? Splitterny turbo?

Fuel
6th April 2008, 15:35
Aha! Trim-katten är i farten igen!

Fuel
6th April 2008, 15:35
Kompressordelen ser hel ut! (fotat genom plasten)

Fuel
6th April 2008, 15:36
Katten inspekterar cellpaketet

Fuel
6th April 2008, 15:37
...

Fuel
6th April 2008, 15:38
Han verkar nöjd!

Fuel
6th April 2008, 15:46
En riktig mekaniker sover med sina reservdelar!

per
6th April 2008, 18:13
Då måste jag som göteborgare fråga, är det en RaceKatt?

Freddan72
6th April 2008, 18:15
Jag tror mer på att det är en Burmakatt :)

Fuel
6th April 2008, 21:00
Jag tror mer på att det är en Burmakatt :)

Hah! Skarpt öga! De flesta tror att det är en siames =)

Fuel
6th April 2008, 21:02
Originally posted by per
Då måste jag som göteborgare fråga, är det en RaceKatt?

Man kan väl säga att han är lite allt möjligt, just nu är det han som sponsrar mig med delar till detta projekt (:

Fuel
17th June 2008, 11:54
Den nya turbon är på.
ICn håller på monteras in.
Håller även på bygger nytt insug som kommer innehålla ett MANN traktor/lastbils filter.

Ventilkåpan har jag färgat röd, slänger upp en bild på det senare.

Tyvärr så väntar jag nog med kjolar/front, blir nog inte så mkt köra i sommar annars.

:)

Fuel
11th August 2008, 23:46
Väcker lite liv i tråden..

1 veckas cykling till göteborg..

3 veckor på tåg runt i europa.. (även italien, där det enda stället jag såg en coupé på var isola d'elba)

Har gjort sitt!

Är rejält försenad med allt jag tänkt att göra med bilen.. men tänkte väl bara säga att det är på gång :>

per
12th August 2008, 11:25
Du är inte ensam.. Fanns mkt att göra denna sommar utöver skruva bil. :)
Min favorit var vin kvinnor & sång.

84jr0
12th August 2008, 19:12
Undrade just vad som hänt med din bil! Men på sommaren slappar man och kör coupen, höst/vinter skruvar man :)

Fuel
26th September 2008, 04:09
Update:

Först av allt vill jag tacka Jonas & raceitaly som var snäll nog att åka upp till stockholm och ner till garaget och lämna en hel del godis :)
bland godiset fanns:
forge dump
PIU front
le kjolar
grill
fjäderbensstag
olja
bromsvätska
SIP

med andra ord "julafton" :)

Fmic, nya turbon och alla tryckrör/insugsrör är på plats
Idag har bilen STARTATS efter en lång dvala sedan i maj.
Det mesta verkar fungera bra, det enda som upptäcktes var att bilen läcker lite kylarvätska från en kylarslangsanslutning, slangen behöver troligtvis bytas till en som är aningen mindre.
Det som också upptäckts är att det läcker lite från downpipen som uppsala avgasteknik fixat, läcker precis vid fästanordningen. (fastsvetsad i downpipen)
Det enda som återstår nu är att få på gamla fronten, sedan åka till uppsala avgasteknik för att få läckaget fixat.
Därefter åker bilen in på verkstad för att front och kjolar skall monteras/lackas.

Fuel
29th September 2008, 02:33
Idag har man för första gången på ett halvår tagit en tur med bilen.. helt jävla underbart.
Turbon laddar och verkar fungera. (Endast kört lungt dock pga inkörning)
Dock så märktes det direkt att markfrigången pga tryckrör till IC:n hamnade på ca 5cm.. vilket är på tok för lite.
Blir att dra om rören innan man kan köra ordentligt, men det var en härlig tur på 2 km iaf :>

Freddan72
29th September 2008, 07:50
Du kör alltså utan skyddet?

Fuel
29th September 2008, 09:38
Just denna provtur körde jag utan skyddet.. (för att snabbt kunna fixa eventuella fel som kan uppstå) men i samband med att jag drar om ic rören så ska det på igen.

Fuel
15th October 2008, 03:34
Update:

Har dragit om tryckrör till IC:n. Blev riktigt bra, lite längre väg men nu sitter rören på mycket bättre höjd.

Har även hunnit köra 15 mil :)
Underbart.
Pga av inkörning av turbo så kör jag än så länge aldrig mer än halvgas.

avgastempmätaren är på plats och fungerande :)
tänkte även försöka få en tid hos uppsala avgasteknik för montering av bredbandslambda. (och fix av det lilla läckaget)

per
15th October 2008, 10:44
Skönt att den går bra! Bilder?
Ska du ha bredband monterat för jämnan? De tål väl inte detta?

hellfire
15th October 2008, 20:17
Originally posted by per

Min Aem bredbandslambda ska tydligen kunna det iallafall. Finns dock olika service intervall för sensorn beroende på vilket bränsle du kör.

Fuel
15th October 2008, 23:19
Originally posted by per

ca 1500-2000 mil / 10 år ska en sensor klara.
Tycker det är värt det.

Ska försöka ordna lite bilder, var och vaxade den idag dessutom och på fredag är det besiktning!

Fuel
16th October 2008, 02:02
En LC-1 med mätare beställd!

viksson
16th October 2008, 07:14
Kommer bli en potent liten rackare det där. Med en massa roliga gadgets. :)

Fuel
17th October 2008, 18:03
Bilder på begäran!

Fuel
17th October 2008, 18:04
Motorutrymme

Fuel
17th October 2008, 18:05
Motorutrymme från sidan..

Fuel
17th October 2008, 18:05
.

Fuel
17th October 2008, 18:06
..

Fuel
17th October 2008, 18:07
....

Fuel
17th October 2008, 18:16
Update:

Bilen gick igenom besiktningen U.A !

Besiktningsmannen var riktigt schysst och visade vissa saker som som han tyckte jag skulle byta ut. (han höll tydligen på en hel del med italienska bilar, fiat och alfa)

bussningarna till länkarmarna tyckte han att jag skulle byta ut mot polyuretan bussningar.

Har kört totalt sett 36 mil med bilen nu och vågat provgasa lite.
Tror mina laddtrycksproblem försvunnit, då jag fick laddtryckspeakar på 1.5-1.6 bar.. detta med ett grundtryck på 0.45 bar (!) heh.. (fick aldrig peakar förut)
Vet inte om det är nya turbon eller om det är fmicen men bilen går som ett jävla monster när man trycker på!
Har fått tid hos uppsala avgasteknik för montering av bredbandslambda i början av november och tänker ta det lungt med gasandet tills dess.

84jr0
17th October 2008, 18:18
Update:

Bilen gick igenom besiktningen U.A !

Besiktningsmannen var riktigt schysst och visade vissa saker som som han tyckte jag skulle byta ut. (han höll tydligen på en hel del med italienska bilar, fiat och alfa)

bussningarna till länkarmarna tyckte han att jag skulle byta ut mot polyuretan bussningar.

Har kört totalt sett 36 mil med bilen nu och vågat provgasa lite.
Tror mina laddtrycksproblem försvunnit, då jag fick laddtryckspeakar på 1.6 bar.. detta med ett grundtryck på 0.45 bar (!) heh.. (fick aldrig peakar förut)
Vet inte om det är nya turbon eller om det är fmicen men bilen går som ett jävla monster när man trycker på!
Har fått tid hos uppsala avgasteknik för montering av bredbandslambda i början av november och tänker ta det lungt med gasandet tills dess.

Grymt att den gick igenom besiktningen bara att köra nu! Jag ville byta till polyuretan bussningar på min men de är sjukt dyra till coupen. Dessutom finns det bara för länkarmar fram.

Freddan72
17th October 2008, 18:59
Sa besiktningen inget om ditt extraktorgrenrör?

Hur styr du laddtrycket?

Fuel
17th October 2008, 19:03
Sa besiktningen inget om ditt extraktorgrenrör?

Hur styr du laddtrycket?

Hehe.. han log lite och sa "Helt orginal va?".. :)

Styr laddtrycket med EBV och evocars chip. :) (Ska ge ca 1.2 bar)

Freddan72
17th October 2008, 21:46
Hur reglerar du bränsle/luft blandningen?

Fuel
18th October 2008, 21:11
Hur reglerar du bränsle/luft blandningen?

Det är sånt ECU:n i bilen gör. Jag har fetat på lite mer genom att använda en 3 bars btr, men tanken är ju som sagt att mappa bilen snart och få det perfekt.

Freddan72
19th October 2008, 10:41
Jo jag vet att chip reglerar blandningen ;). Jag ville mer veta om du körde med ställbar BTR.
Har du kollat lambda på den? Tänkte bara så att du inte pinkar in onödigt mycket soppa.

Fuel
19th October 2008, 18:12
Jo jag vet att chip reglerar blandningen ;). Jag ville mer veta om du körde med ställbar BTR.
Har du kollat lambda på den? Tänkte bara så att du inte pinkar in onödigt mycket soppa.

Kommer ha en permanent bredbandslambda monterad i bilen om ett par veckor.

Fuel
27th October 2008, 20:01
Lite saker som ska på bilen under vintern, vore fint med lite polyuretanbussningar på länkarmarna.

Tänkte även fixa nya bromsskivor/klossar

Fuel
29th October 2008, 02:46
http://www.youtube.com/watch?v=617jVMosixI

filmklipp på 100-150. Ska försöka fixa fler filmer i större intervall.. (svårt när man filmar själv)

Adnarim
29th October 2008, 08:12
Var har du köpt länkarmarna.. Pris ?

Polyuretanbussninger, är de mycket bättre ??

Fuel
29th October 2008, 10:38
köpte länkarmarna på widik.se Ca 800 per länkarm.

Polyuretanbussningar är hårdare än gummibussningarna och ger en "tightare" framvagn. Möjligtvis att man förlorar komfort på det

EmiliO
29th October 2008, 18:06
Jag har polyurethanbussningar från powerflex på coupen och till min bravo, och jag tycker bilen blev en helt annan bil! mycket styvare och inte så jätte mycket sämre komfort! riktigt distinkt i styrningen, inget som kränger i kurvorna längre :)

Fuel
29th October 2008, 18:34
Originally posted by EmiliO
Jag har polyurethanbussningar från powerflex på coupen och till min bravo, och jag tycker bilen blev en helt annan bil! mycket styvare och inte så jätte mycket sämre komfort! riktigt distinkt i styrningen, inget som kränger i kurvorna längre :)

Vilka bussningar är det du har bytt på coupen ?

Fuel
7th November 2008, 01:51
Bilen går bra, underbart att köra. Men snart dags för avställning.

Kopplingen verkar inte klara av vridmomentet, och slirar så fort boostpeaken kommer på 3ans växel.

Så planen är att under vintern:
- montera fjäderbensstag
- montera bredbandslambda
- montera länkarmar med powerflex bussningar
- montera nya bromsskivor/klossar och byta bromsvätska
- byta koppling till något som klarar av effekten/vridet. Här finns även en fundering att byta till lättare svänghjul.
- mappa bilen (innebär även byte av pump och spridare)
- få på kjolar och front

Vissa av dessa saker är rätt tidsödande/dyra och jag kommer att prioritera prestanda/körbarhet.

Adnarim
7th November 2008, 08:48
Originally posted by EmiliO

Intressant, 99pund för ett set. Vad kostar det med vanliga o var hittar man dom. Jag hittar dom ej någonstans.

viksson
7th November 2008, 09:31
Originally posted by Adnarim
Intressant, 99pund för ett set. Vad kostar det med vanliga o var hittar man dom. Jag hittar dom ej någonstans.

Finns inga original bussningar att köpa.
De sitter fastvulkade på länkarmarna. :)

Så vill du ha nya standardbussningar så måste du byta länkarmar.

Och ska du byta till Powerflex behöver du nya länkarmar också.
Ingen idé med allt jobb det är att få dit dem och sedan ha slitna spindelleder. :)

Fuel
7th November 2008, 19:57
Kommit fram till att jag tänker mappa bilen själv.

Det lutar åt att skicka ivägen boxen till ett företag som moddar den och sedan skickar med programvara för att mappa den.

I annat fall blir det VEMS.

84jr0
7th November 2008, 19:58
Kommit fram till att jag tänker mappa bilen själv.

Det lutar åt att skicka ivägen boxen till ett företag som moddar den och sedan skickar med programvara för att mappa den.

I annat fall blir det VEMS.

Hur moddar de den då?

Fuel
7th November 2008, 20:04
Hur moddar de den då?

De programmerar om styrboxen och lägger in "moddad" orginalprogramvara som stödjer lite mer funktioner och inte är lika "låst".

84jr0
7th November 2008, 20:06
De programmerar om styrboxen och lägger in "moddad" orginalprogramvara som stödjer lite mer funktioner och inte är lika "låst".

Vilka företag gör sånt? Intresserad av att läsa på lite hur och vad de gör.

Fuel
7th November 2008, 20:20
Vilka företag gör sånt? Intresserad av att läsa på lite hur och vad de gör.

Detta företag är specialiserat på weber-marelli insprut (16vt)
http://rp-lab.com

Vet inte om det finns liknande företag för motronic

Fuel
11th November 2008, 02:13
Sådär, nu har man spenderat kvällen med att dra kablar och montera bredbandslambdastyrenheten och mätaren.
Allting hittils verkar fungera bra. (Friluftskalibrering)

På onsdag monteras sonden på DP:n.

Nämnde nog inte att jag aldrig fick till det helt med avgastempgivare. Fick fel storlek och den läckte så vart blev tvungen att plugga den tillsvidare.

Fuel
12th November 2008, 20:21
Var hos uppsala avgasteknik.

Kom fram till att min DP inte är helt 100% pga min större turbo. Även ljuddämparen var dålig och har börjat skramla. Så vi bestämde en ny tid nästa vecka för att fixa allt på en gång.

Har idag 3" från turbo till katalysator och sedan 2.5". Eftersom jag ändå ska byta dämpare/slutrör så funderar jag på att ersätta 2.5" röret med 3".
Någon som har några erfarenheter av att köra 3" hela vägen ?

benne
13th November 2008, 18:56
Var hos uppsala avgasteknik.

Kom fram till att min DP inte är helt 100% pga min större turbo. Även ljuddämparen var dålig och har börjat skramla. Så vi bestämde en ny tid nästa vecka för att fixa allt på en gång.

Har idag 3" från turbo till katalysator och sedan 2.5". Eftersom jag ändå ska byta dämpare/slutrör så funderar jag på att ersätta 2.5" röret med 3".
Någon som har några erfarenheter av att köra 3" hela vägen ?

Enda erfarenheten jag har är att det fungerar bra och låter gött!