Announcement

Collapse
No announcement yet.

vatten insprutning!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vatten insprutning!!

    Tja.

    Varför är det så få som har vatten insprutning för?
    man kan ju gå upp till 40% efekt ökning och man kan
    fixa det själv för ett par hundra lappar....

    Är det någon som är insatt i ämnet eller vet vart man kan köpa munstycken? /monteringsanvisning?

    Mvh Jakob
    bättre en bil på strippen
    än tio bilar i garaget!

  • #2
    re: vatten insprut.

    Vatteninsprutning är en väldigt bra grej. Men 40% ????????? Åhnej...vem har lurat dig?!

    Har själv haft det på bilar och min far som byggt det har väl haft det på alla sina bilar i 10års tid!
    Det som sker är att man försöker mata in så mycket vatten som tänkas kan, utan att det blir för mycket !
    Bränsleförbrukningen minskar med 1-2dl/mil. Du får ett märkbart bättre vrid då det bildas mer energi och en längre förbränning/tryck mot kolven. Men att det blir märkbart mycket mer hk.... Nej! Fast ett bättre ork är ju inte fy skam det heller.

    På en turbobil måste du i princip använda dig av ett tillskottssprut som trycker in vatten efter turbon. Olika tryck beroende på laddtryck alltså! Visst, det går att låta det sugas in före/genom turbon. Men det slutar med att lagringen mister sin smörjfunktion med en trasig turbo som slutstation.
    Tror att GIK turboteknik säljer ett för runda 1000-lappen (4år gamla priser). Så kolla där!
    Mvh togge !
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Re: vatten insprut.

      Glömde att tillägga att om du har nått max laddtryck på din turbobil, kan du tillsätta vatteninsprut och då höja laddtrycket ca0,1bar ytterliggare p.g.a mer och svalare energi !!!!! togge
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        jag laddade 1.4 bar med orginal spridare och vatteninsprut utan en enda spikning.

        effektökningen kommer inte från vattnet, det tillåter ett högre laddtryck/magrare blandning utan spikning.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Citerar Togge:
          "Har själv haft det på bilar och min far som byggt det har väl haft det på alla sina bilar i 10års tid!
          Det som sker är att man försöker mata in så mycket vatten som tänkas kan, utan att det blir för mycket !
          Bränsleförbrukningen minskar med 1-2dl/mil. Du får ett märkbart bättre vrid då det bildas mer energi och en längre förbränning/tryck mot kolven." Slut citat.

          Är det redan första April?

          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            Är det redan första April?

            Sorry.... men så är det! Viket tyckte du lät som ett aprilskämt????? Skriver aldrig ngt på forumet som jag "tror" att ngt är. Det får andra pyssla med !


            Jens: Precis, fast jag skrev med andra ord !!!
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #7
              No offense Togge, men att vatteninsprutning kan sänka förbrukningen så mycket tycker jag lät som ett aprilskämt i stil med strumpbyxor över tv:n. Jag trodde att man som sagt använde vatteninsprut i turbobilar för att undvika spikning. Menar du att man kan ha det på sugmotorer också? Hur funkar det rent praktiskt, vattentank i skuffen? Var sprutar man in vattnet?
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Rent tekniskt tar man en behållare med ett avstämt munstycke som genom ett tätat hål leds in framför spjällhuset. Man pumpar konstant vatten till behållaren där nedre delen av munstycket ligger under vatten nivån så att det via vacuum sugs in och blandas med soppa/luften.Motorn suger ju i sig luft och bildar alltså ett undertryck där det drar i sig vattnet genom munstycket. Allt överflödigt vatten går sedan på retur ner i en dunk där en 24v vattenpump jobbar vid gaspådrag( en brytare vid gasvajern vid spjällhuset)
                Ungefärnågotsådanttyp........ Togge !
                ¤TOGGEX¤

                Comment


                • #9
                  Intressant....
                  Men hur kan detta sänka bensinförbrukningen, alltså vad gör vattnet för nytta?
                  Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                  Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                  Comment


                  • #10
                    när en bil får för lite bränsle går den varmt som faan tillslut går motorn sönder, ersätter man det med vatten kyler det till en normal nivå. mindre bensin dras.
                    bränslet kyler också fast 6 gånger sämre än vatten.
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      Jag har fått för mig att ökad temp alltid är till gagn för förbränningen men att luften blir mer syrefattig. Okej, man behöver alltså en pump, några slangar och en behållare. Men varför ska pumpen vara 24V och var sätter man behållaren?
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                      Comment


                      • #12
                        Vad händer om man tillsätter H2O vid en explosion? Joo, det bildas vätgas!!!!!
                        Och då blir det mer energi i explosionen! Konstigare än så är det inte !Och då behövs det mindre soppa för att driva bilen framåt.

                        Jens: 24v på grund av att den ska varva hälften så mycket........! Annars blir det ett j---la surrande om pumpen. Behållaren fästs rakt under röret innan insuget, framför spjällhuset. Om den t.ex. är cylindrisk, 100mm hög och 30mm bred. Då trycker du in vattnet i nederdelen.Behållaren blir givetvis full då motorn suger i sig mycket mindre vatten än vad pumpen pumpar fram. Högst upp sitter en returanslutning så att vattnet återleds när behållaren blir full. Munstycket är öppet 20mm från botten och går upp genom behållarens ovandel så att den centrerar framför insuget där den av suget släpper ut vattnet som sugs upp till en dimma som fördelar sig mellan cylindrarna.

                        Vill även tillägga att man får ordentligt rent och snyggt i förbränningsrummet oxå... alla sotavlagringar försvinner ! Mvh Togge ! Hoppas att du greppade....
                        ¤TOGGEX¤

                        Comment


                        • #13
                          Jens..... Sorry! Det sista var skrivet till Johannes !!! Bytte namn på er.....
                          ¤TOGGEX¤

                          Comment


                          • #14
                            Att det bildas vätgas vid en explosion där vatten är inblandat faller föga troligt. Det krävs elektrolys för att utvinna vätgas ur vattnet, åtminstone vad jag lärt mig, men jag kan ju ha fel.....

                            Intressanta länkar?
                            http://www.better-mileage.com/
                            http://www.aquamist.co.uk/
                            Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

                            Comment


                            • #15
                              Okej nu börjar jag greppa hur det hela ska te sig. Men man vill väl ha vattnet till att sugas in när man gasar på väl, därav kontakten till pumpen. Men även om man inte gasar så hårt så att pumpen slår till så får man ju in vatten tills behållaren tömts, eller? Förlåt om jag är tjatig men jag är lite trög ikväll Var ju intressant det här...
                              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                              Comment

                              Working...
                              X