Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto Mk1-avgassystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto Mk1-avgassystem

    God Påsk!
    Medans jag sitter och väntar på fraktpris på ett avgassystem till Punton,så har jag en liten undran...
    Finns två olika tillverkare (original) till min 1995:a, Gilardini samt Arvin-Cheswick.Vad skiljer de främre rören åt?Från katen och bakåt skiljer det men sen då?
    Någon riktigt insnöad som kan veta det?
    Själv har jag tydligen Gilardini.....
    Bil? 75SX,med dubbla rör.

  • #2
    Avgassystem

    Hej! Jag har inte svaret på din fråga, men kanske kan få hjälp med mitt eget avgassystem? Jag bytte till sommardäck (äntligen alufälgar!) på min -00 Punto 60 idag, och märkte att avgassystemet är lite väl rostigt. Ska man byta ut det? Är det en kostsam historia? Själva behållaren har blivit skadad såg jag. På besiktningen sa dom inget om detta, men det vore ju skönt att ha nya prylar? Tacksam för svar
    _______________________
    Proud Fiat-owner since 2006

    Comment


    • #3
      Om det är på väg att rosta sönder så är det lika bra att byta. Så slipper du uppleva det jag gjorde för några veckor sedan.

      Rullade ut från parkeringen strax efter 6 på morgonen. Väcks ur min morgonkoma av att hela bilen hoppar till. Det visade sig att avgasröret gått av precis framför bakre dämparen och att jag kört över delar av det. Nu hängde bakre dämparen ner i marken så jag kunde inte köra vidare. Det blev att ligga i snön och montera av skiten innan jag kunde åka vidare...
      så om röret ser dåligt ut så kan jag ju rekomendera att byta det under kontrollerade former. Typ innomhus med verktyg och lift.

      Bara ett litet tips

      Comment


      • #4
        Re: Avgassystem

        Originally posted by Sohlberg
        Hej! Jag har inte svaret på din fråga, men kanske kan få hjälp med mitt eget avgassystem? Jag bytte till sommardäck (äntligen alufälgar!) på min -00 Punto 60 idag, och märkte att avgassystemet är lite väl rostigt. Ska man byta ut det? Är det en kostsam historia? Själva behållaren har blivit skadad såg jag. På besiktningen sa dom inget om detta, men det vore ju skönt att ha nya prylar? Tacksam för svar
        Piratprylar:Bakre ljuddämpare ca 1300kr,mellanrör 1200 ca.
        Rostfritt kanske om du tänker behålla den ett tag?

        Comment


        • #5
          Yep

          Inte alls farligt ju. Ja det är väl arbetet som kostar lite då. Har tänkt behålla den ett tag ja... =)
          _______________________
          Proud Fiat-owner since 2006

          Comment


          • #6
            Ach so!
            Äntligen var det någon som svarade med fraktpris!
            Främre rör+bakre ljuddämpare beställt och betalt.
            Så nu är det bara att vänta!
            Nu får det gääärna dröja innan fler dyra saker går sönder.
            Nästa gång en glödlampa tack!!
            ;-)

            Comment


            • #7
              Monterat och klart idag!
              Med ålderns rätt blev det Gds-hall.Gud vad skönt med lyft och slippa att känna sig som stelopererad i 2 veckor efteråt....
              Mkt prisvärt var det iallafall,främre rör 700 och 500 för resten exkl.kat.
              Men tyvärr har en skelögd människa gjort ritningen för tillverkningen av flänsen mot grenröret.Totalt omöjligt att få på den sketna lilla M8 muttern på ett ställe. Rören placerade allför nära hålet.
              Men för den prismedvetne Fiatägaren så heter företaget Eternalcar på Ebay.
              Ha en fil i beredskap bara!Fick grada av på en del ställen.
              Men bra passform för övrigt!
              Nu är det "bara" bärarmarna kvar....

              Comment


              • #8
                For å komme med et alternativ:

                Ragazzon front pipe + Ragazzon Ø 90mm endepotte, kr. 2 837,- SEK pluss frakt fra Italiatec.com

                Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant
                  For å komme med et alternativ:

                  Ragazzon front pipe + Ragazzon Ø 90mm endepotte, kr. 2 837,- SEK pluss frakt fra Italiatec.com


                  Snyggt!
                  Sånt kunde man kanske kostat på Punton om den hade varit i bättre skick.
                  Lär nog vara ett gött ljud antar jag?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har ihvertfall hørt at veldig mange er fornøyd med Ragazzon-lyden, hovedsaklig Alfa-eiere.

                    Hvor bra det faktisk er håper jeg å finne ut om ikke så altfor lang tid, men akkurat nå er det innkjøpsstopp en liten stund. Puntoen har nettopp fått mye annet nytt, og Integralen har fått nye Magnecor kabler og NGK iridium plugger. Dyrt å ha bil, og ennå dyrere med to... Skal prøve å få lagt ut en video når Ragazzon-tubene er kjøpt og montert
                    Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

                    Comment

                    Working...
                    X