Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga till er med EVOCARS chip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga till er med EVOCARS chip

    Hej

    Jag tänkte fråga lite hur er bil beter sig när den är kall, typ första starten på dagen ?

    Min beter sig ungefär såhär:

    Slår på bilen, injector-lampan lyser i kanske 20 sekunder, slocknar sen. (Bilen låter för övrigt som en påse skit under denna tid :-) )
    Och de närmaste 5 minutrarna innan motorn blir varm så går bilen inte särskillt bra.
    Bilen tvekar om man ger mer än halvgas (som om den går på tok för fett då, kan bli lite hackig också)

    Jag har också då och då märkt av vit rök de första minutrarna vid en kallstart.

    Jag kör med NGK B8EGV stift som rekommenderas med chipet. Ingen 3bars btr dock.

    Efter dessa 5 minutrar, går bilen helt klockrent. Ingen tvekan någonstans, bara fullt ös. Ingen rök alls.

    Motorn verkar inte dra någon olja alls, dock har jag inte haft så stor koll på kylarvätskan, tänkte börja kolla det lite mer nu. (Känns som att motorn inte är helt tät)
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

  • #2
    exakt likadant för mig =0/ .. får ge den minimalt med gas för att annars verkar det som den stryper sig
    http://www.garaget.org/?car=34508

    Comment


    • #3
      Har inga problem alls förutom att man får vara med lite den första minuten då den kan dö om man inte parerar lite med gasen..
      Injectorlampan slocknar efter 2-3 sekunder....
      Har 3bars btr, men märkte ingen skillnad mot innan bytet.
      Märkte ingen skillnad mot innan bytet till kallare stift eller..
      Coupe 16VT - On the road

      Comment


      • #4
        samma för mej med injector-lampan lyser typ 10sec hostar ett par ggr sen går den hur bra som helst.
        -Coupe 16vt -95-
        -Punto 60 -06-
        -Alfa 156 JTS -04-

        Comment


        • #5
          hehe, samma på min punto faktiskt, när jag installerade chippet, visserligen ett annat märke (powerontheroad) sedan går den hur fint som helst. Detta gjorde jag iof sig för 1,5 år sednan och minnet är inte det bästa.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            Konstigt att ni har såna problem med era EVO-chip. Gtec1, som jag har, är precis som originalchippet. Inga problem på morgonen. Någon som snackat med Paulinho på fccuk om detta?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Konstigt att ni har såna problem med era EVO-chip. Gtec1, som jag har, är precis som originalchippet. Inga problem på morgonen. Någon som snackat med Paulinho på fccuk om detta?
              paulinho på fccuk har gjort en version2 av chippet som ska lösa dessa problem. Har dock inte testat det. De flesta på fccuk verkar ha mer eller mindre liknande problem. Problemet ligger nog mer i 16vtns sprut, då man bara kan lägga 16 punkter på rpm-skalan för bränsle-kontroll. Vad jag förstår så ligger fler av dessa punkter lågt ner på skalan orginal (runt tomgång), men med evocars drar man nytta av mer punkter på högvarv istället för att få så mkt effekt som möjligt.
              Du har nog inte sådana problem på 20vtn då sprutet där säkerligen har finare upplösning.

              Ska nog prova stoppa i orginalchip och se hur bilen beter sig då.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Jo Bosch Motronic är en riktigt bra insprutning, synd att Marelli'n i gamla Coupeer verkar vara.. mindre bra.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Inga problem alls. Insprutningslampan lyser överhuvudtaget inte efter att jag startat bilen. Att den skulle hosta och vara kinkig vid kallstart har jag kanske märkt en tendens till men inte så att det är något problem, har kanske fått ett kärringstopp sen jag satte i chippet.

                  Kör med en inställningsbar BTR som jag dock inte litar ett skit på så jag ska skaffa en som är fixerad på 3-bar. Sitter i många volvo- och saabmotorer så det blir nog till att införskaffa en på skroten.

                  När vi ändå är inne på ämnet, har ni laddmätare? Isåfall vad har ni för laddtryck och hur länge kan ni hålla det. Min peakar 1,45 och går sen snabbt ner till ca 1,1. Kommer inte ihåg hur länge den kan hålla det men inte är det länge, ska kolla det nästa gång jag kör. En gång peakade den vid 1,7

                  Comment


                  • #10
                    När vi ändå är inne på ämnet, har ni laddmätare? Isåfall vad har ni för laddtryck och hur länge kan ni hålla det. Min peakar 1,45 och går sen snabbt ner till ca 1,1. Kommer inte ihåg hur länge den kan hålla det men inte är det länge, ska kolla det nästa gång jag kör. En gång peakade den vid 1,7 [/B][/QUOTE]

                    Har peakat 1,6 som mest enligt min mätare annars har jag likadant laddtryck som du
                    http://www.garaget.org/?car=34508

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Linus
                      Inga problem alls. Insprutningslampan lyser överhuvudtaget inte efter att jag startat bilen. Att den skulle hosta och vara kinkig vid kallstart har jag kanske märkt en tendens till men inte så att det är något problem, har kanske fått ett kärringstopp sen jag satte i chippet.

                      Kör med en inställningsbar BTR som jag dock inte litar ett skit på så jag ska skaffa en som är fixerad på 3-bar. Sitter i många volvo- och saabmotorer så det blir nog till att införskaffa en på skroten.

                      När vi ändå är inne på ämnet, har ni laddmätare? Isåfall vad har ni för laddtryck och hur länge kan ni hålla det. Min peakar 1,45 och går sen snabbt ner till ca 1,1. Kommer inte ihåg hur länge den kan hålla det men inte är det länge, ska kolla det nästa gång jag kör. En gång peakade den vid 1,7
                      Köpte du chippet av paulinho, och isåfall när? kan det vara så att du har ver2 ?
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #12
                        Köpte det för ganska exakt ett år sen.

                        Comment


                        • #13
                          lampan har jag ingen koll på lyser max 10 sek sen får man nötta me gasen i början annars dör den annars går den som en klocka bara första sekunderna man får mötta med gasen kör med novitec chip har samma problem med mitt laddtryck skjuter upp till 1,5 sjunker snabbt till runt 1 vete fan va de beror på
                          [img]on

                          Comment


                          • #14
                            köpote mitt i januari detta året o har ändå problem med kallstarter
                            http://www.garaget.org/?car=34508

                            Comment


                            • #15
                              Konstigt att det bara verkar vara Couper som beter sig på detta sätt. Har aldrig upplevt det på min bil (delta)

                              För kuriosa har ni här en original-instruktion från Evocars för montering av chip: http://lanciadelta.se/Bilder/evoinstructions.JPG

                              En kort liten guide finns även på http://lanciadelta.se/forum/viewtopic.php?t=983

                              Läste i ett inlägg ovan att "bilen drar ingen olja alls", detta är inget bra tecken eftersom oljan i så fall späds ut med bensin eller vatten, men vattnen dunstar bort om man inte kör som en tant. ;-)
                              Låter som att ni har problem innan ECU går in i closed loop med lambdan, och har man inte justerat bränsletrycket till det evochippet är mappat för (3bar) utan kör med 2.5bar kommer motorn gå för magert i sina grundmappar. Även med varm motor där ECU går i open loop (från cirka 50% last ungefär och över ett visst varvtal)
                              Last edited by WOT; 11 April 2007, 18:06.
                              www.lanciadelta.se

                              Comment

                              Working...
                              X