Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tommgång????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tommgång????

    Vid Trottlen på ovansidan sitter det en liten mässingskruv som ser ut att sälla in hur mycket spjället ska vara öppet när bilen går i tommgång. (ser ut att ha varit plomberad me nå röd gägga)

    Har kollat filtret fram,bak, har kollat pump =ok

    Jag kör med 3kg bränsletryck(tryckregulator i motorummet) och har ställt upp tommgången men likt förbannat så går tommgången ojämt pendlar mellan 900- 1200 .

    Vad har den lille skruven för funktion(den plomberade)???

    Hjälp vore jättesnällt, själv så tappar jag tålamodet snart och då kommer Romaren imig att slå sönder skiten snart ,
    så please help!!!!

    Mvh Marco
    NOI SIAMO QUELLI

  • #2
    Skruven med låsmuttern ställer du tomgången med. Det finns en kanal som går från ena sidan på spjället till den andra och alltså läcker insugningsluft så inte motorn dör när du släpper upp gasen. Skruven stryper flödet i kanalen och reglerar därmed tomgången.

    Blandningsförhållandet styrs av in insexskruv som sitter under en plastplopp i hörnet på luftmängdsmätaren. Ta det försiktigt med vridningen och håll koll på var du startade vridningen.

    Du kan mäta blandningsförhållandet genom att:
    -koppla ur sladden till lambdan (sladdkontakten sitter nånstans uppe kring bränslefiltret).
    Mät spänningen mellan signalledingen till lambdan och jord t.ex. topplocket. Du kör nu sk "Open loop" och med rätt bränsleblandning ska en vanlig mulitmeter inställd på VDC mäta strax över eller runt 0,6 volt. Kom ihåg att den dels reagerar långsamt på förändringar och dels minsta ändring får spänningen att gå till noll eller upp till 1 volt. Den har en zenerkaraktärestik och rätt lamdavärde hamnar mitt på den skarpa rampen mellan 0 och 1.

    UNO Turbon har ingen tomgångsreglering och tomgången kan mycket väl pendla rätt mycket på en så gammal bil. Det kanske inte är mer än att det är normalt!

    Min teori om det pendlar för mycket är att du antingen har:
    -ett läckage på insugsidan, typ små sprickor i slangen.
    - Läckage mellan grenrör och topplock (1:ans skruvar har en tendens att lossna på 1300 motorn, grenrörspackningen kan vara blåst).
    -Kallstartsventilen (som leder luft förbi gasspjället) är trött eller elglapp.
    Last edited by TurboB; 23 April 2007, 13:12.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment

    Working...
    X