Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående väghållning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor angående väghållning

    Har gjort lite ändringar på min coupe under vintern på väghållningen och nu när jag har bilen ute och har kört en bit så är jag inte riktigt nöjd än.

    Jag kan säga så här, fjäderbensstaget fram känns den är stummare fram dock vill jag ha den lite stummare bak också.

    Mina däck gör bra jobb nu, har inte fått de att spinna även om jag drar på ordentligt från ettan eller att de har släppt i kurvorna.

    Bromsarna gnisslar och dammar men biter ordentligt.

    Det jag är missnöjd har nog med mina dämpare att göra. Bilen är riktigt stötig och funkar rätt bra i kurvorna men är är mindre bra i höga farter om vägen är ojämn. Dämparna har för stor slaglängd, dvs bilen fjädrar upp för mycket det känns som man lyfter från marken.

    Man kan även se om man tar domkraft och lyfter bilen, man behöver lyfta karossen bra mycket för att hjulen ska vara i luften.

    Så min fråga är hur mycket förbättring gör Bilstein dämpare som flera av er har eller ska byta till? Jag vill ha hjulen så nära karossen som möjligt när jag kör fort.

    Ska man kör på coilovers då eller? Hoppas att någon vid Skokloster kan visa upp sin bil med kortare dämpare.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Jag tror inte dämparna har för stor slaglängd, snarare att dom inte dämpar utfjädringen tillräckligt. Bilsteindämparna har inte kortad kolvstång utan är lika "långa" som original. Min erfarenhet är att det är ingen bra kombination att åka med hårdare fjädrar och originalstötdämpare. Jag skulle gissa att byte till t.ex Bilstein eller Koni gör susen. Kostar en del dock :-(
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ante
      Jag tror inte dämparna har för stor slaglängd, snarare att dom inte dämpar utfjädringen tillräckligt. Bilsteindämparna har inte kortad kolvstång utan är lika "långa" som original. Min erfarenhet är att det är ingen bra kombination att åka med hårdare fjädrar och originalstötdämpare. Jag skulle gissa att byte till t.ex Bilstein eller Koni gör susen. Kostar en del dock :-(
      Kostar att ligga på top men man vill ha de bra speciellt i höga hastigheter.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Stag bak?

        Hur är det med extra stag bak då? Vore inte det att göra det bättre? Ingen egen erfarenhet på skillnaden men...
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #5
          Re: Stag bak?

          Originally posted by Erajack
          Hur är det med extra stag bak då? Vore inte det att göra det bättre? Ingen egen erfarenhet på skillnaden men...
          Går inte att staga upp coupen bak... om man inte bygger egen lösning.

          Jag vill nog först se hur Bilstein gör sig på coupen innan jag shoppar

          Dryga 6000kr ska det kosta runtom på coupen om jag förstått det rätt och det är inte så farligt.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Re: Re: Stag bak?

            Originally posted by 84jr0
            Går inte att staga upp coupen bak... om man inte bygger egen lösning.

            Jag vill nog först se hur Bilstein gör sig på coupen innan jag shoppar

            Dryga 6000kr ska det kosta runtom på coupen om jag förstått det rätt och det är inte så farligt.
            Går inte? Varför!? För dryga 6 papp så tror jag nog att det skulle vara någe!
            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
            Folka Vento VR6 -93 såld!
            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

            Comment


            • #7
              Re: Re: Re: Stag bak?

              Originally posted by Erajack
              Går inte? Varför!? För dryga 6 papp så tror jag nog att det skulle vara någe!
              Finns ingenstan att fästa staget i bak. 1600kr för fjädrar och 6000kr för dämpare... några tusenlappar till så köper man novitec coilovers. Någon som har erfarenhet av de?
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Det går ju att byta bakre krängningshämmare til en grövre. Det ska enligt några på fccuk göra stor skillnad. Finns en gruppköpstråd ang. dessa här på forumet men den verkar minst sagt avslagen.

                Comment


                • #9
                  Novitec har inga coilovers längre till Coupén. Du får kolla på FK eller KW coilovers (variant 1 och 2).

                  Erajack du kanske tänker på att byta krängningshämmaren bak till en grövre? Jag har köpt en 22 mm Whiteline från www.balancemotorsport.co.uk.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    En grövre krängningshämmare bak gör att bilen understyr mindre.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Almir, det som behövs är kortare fjädrar, H&R, Eibach eller Novitec.. Fast det har du redan? Passar bra ihop med Bilstein-dämpare, originaldämparna hamnar i fullastläge och blir stenhårda tycker jag.
                      Billisarna var dock hårdare än jag trodde, men lite mjukare + att de har bättre kontroll på hjulen känns det som. Bilen niger/kränger mindre.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan72
                        Novitec har inga coilovers längre till Coupén. Du får kolla på FK eller KW coilovers (variant 1 och 2).

                        Erajack du kanske tänker på att byta krängningshämmaren bak till en grövre? Jag har köpt en 22 mm Whiteline från www.balancemotorsport.co.uk.
                        Ledsen att jag var otydlig! Stadigare saker leder till stadigare gång har jag fått lära mig.
                        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                        Folka Vento VR6 -93 såld!
                        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Almir, det som behövs är kortare fjädrar, H&R, Eibach eller Novitec.. Fast det har du redan? Passar bra ihop med Bilstein-dämpare, originaldämparna hamnar i fullastläge och blir stenhårda tycker jag.
                          Billisarna var dock hårdare än jag trodde, men lite mjukare + att de har bättre kontroll på hjulen känns det som. Bilen niger/kränger mindre.
                          Om bilen niger/kränger mindre är det bara bra. Om man inte tänker på priset nu vad är nästa alternativ förutom Billisar?
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by 84jr0
                            Om bilen niger/kränger mindre är det bara bra. Om man inte tänker på priset nu vad är nästa alternativ förutom Billisar?
                            Fick man önska sig så var det "tänkande" fjädring. Vet ej om det finns? Men det borde det göra.
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Om bilen niger/kränger mindre är det bara bra. Om man inte tänker på priset nu vad är nästa alternativ förutom Billisar?
                              Definera bättre ;-)
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment

                              Working...
                              X