Clear All

• Guide ljudisolering Coupe

Ljudisolering sidopaneler/dörrar:

Click image for larger version

Name:	36-9214_l.jpg
Views:	1
Size:	43.4 KB
ID:	258172
    1. Köp självhäftande isoleringsmatta, typ Biltema. Ca 2st tunna och 1st tjock.
    2. Tvätta ren panelen på insidan med fönsterputs.
    3. Klipp till passande bitar isoleringsmatta (har för mig att man kan täcka i princip hela bakre sidopanelen!)
    4. Dubbelkolla mot plåten att allt får plats. Kör gärna tjockare matta eller dubbel, där det finns plats.
    5. Sätt dit isoleringen och dra en limsträng runt kanterna mha en limpistol för att säkra dem. Har hänt att såna mattor lossnar annars efter några varma dagar.

Även under baksätet finns plats för en matta, där räcker det med icke-självhäftande.

Kör o njut!
    Last edited by per; 14 October 2013, 17:47.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Ljudisolering i Coupe-kupén

Jag har just investerat i en vinterbil. En riktig komfortpråm, Alfa 164 V6-89. Betalade ca 1 kr per kg och den är därför, som ni kanske kan lista ut, inte är helt arbetsfri . När jag läste på så hittade jag detta om ljudisolering och vad AR gjorde för att få 164:an så tyst som möjligt. Ett vinterprojekt är att sänka brusnivån i Fiat Coupen så man kan lyssna på musik.

Soundproofing
    Though very definitely a sports car, the Alfa 164 was designed and manufactured to offer a superbly quiet drive.

A whole series of adjustments to the body in the early design stages that were then repeatedly tested in the wind tunnel have made a significant contribution to the efficiency of the soundproofing.

The designer's main objective was to eliminate all wind noise and aerodynamic noises in general.

A further series of soundproofing measures were introduced early in the 164's design, the most significant being:

- the generous use of sound-deadening panels on the bulkhead between the engine bay and the passenger compartment and on the inner wall of the engine bay;
    - the use of new rubber door seals that do an extra job on rainy days by diverting rain water away from the passenger compartment;
    - the lining of the entire boot with polyurethane foam and the boot floor with soundproofing matting;
    - the insertion of sound-deadening material between the inner and outer door panels;
    - specific measures designed to screen out wheel noise especially at the rear by the application of soundproofing material.

When it came to actually building the 164, further measures were taken to ensure minimum noise;

- the use of felt inserts in areas of contact between parts made of rigid and soft synthetic materials in order to prevent squeaking;
    - the injection of polyurethane foam at all body points liable to let in external noise;
    - the use of new systems for the attachment of certain parts (e.g. door panels) to ensure that they do not work loose over time.
    - the use of off-line pre-assembly of certain sub-assemblies and online function checking also helped to improve the soundproofing of the 164, particularly in the case of the facia.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Man ser att italienarna lärt sig lite sånt till när Coupen kom, det finns ganska mkt filt i instrumentbrädans skarvar osv..
      I t.ex. Argenta finns det inte mkt sånt, med mkt gnek som följd. Inte hjälper det heller om hela karossen vrider o rör sig lite hela tiden..
      Coupen är rätt styv vilket säkert hjälper från början.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

Comment

Här är en lite halvmeckig mobilbild på min ena sidopanel inkl. loudspeaker.
        Har även försökt "säkra" skarvarna lite med tejp här.

Ruggigt sänkt vägljud av detta!
        Attached Files
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Jeg betalte 550 NOK for en 18 kilos hink med Swedac dempemasse (hentet den selv utenfor Göteborg). Denne brukes (visstnok) til innvendig coating av offshore oljetanker o.l., så den bør beskytte endel mot rust også. En hink bør holde til minst en bil, om ikke to.

Ang. paneler som knirker: Biltemas teflonspray (art. nr. 36-4516) fungerer helt... knirkefritt...! :P Spray på, tørk av det overskytende og nyt en bil uten irriterende knirkelyder. Jeg "teflonbehandlet" askebegerholderen i Puntoen for noen år siden, og den er fremdeles helt tyst.
          Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

Comment

Working...
          X