Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dra Elkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dra Elkabel

    Nu börjar det bli himla kallt ute, så det är dags att få in en kabel i punton. Vill inte dra en "riktig" kabel som man kanske bör och fästa inne i motorutrymmet. Om möjligt vill jag ta bort helt när man kör. Vet någon hur man får in en i bilen enkelt? Klämma i dörren känns inte riktigt bra, rulla ner en ruta inte heller så poppis... Ta in från bagaget? Kanske kan funka?
    Tacksam för förslag.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    leta rätt på ett...

    lagom stort rosthål
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Pffrrrr..... Rost???? På min punto???? Bah! Icke! Den är ju bara 6.5 år gammal, stackarn! *förolämpad*

      :-D
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        tänkte väl det

        annars brukar just själva kupen på de flesta bilar vara hyfsat fri från hål i storleken 2-3 cm..
        kolla efter dräneringshål! Det fanns det massor på min gamla mazda iaf! bara att dunka ur gummiproppen!

        Ska jag vara helt ärlig fattar jag inte riktigt vad du ska göra
        kupevärmare? och isf varför du inte vill dra in ett vanligt system, defa o kalix eller vad de heter? finns de någon nackdel med att ha en sån?
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Tja, jo, en coupevärmare var det väl tänkt. Har en 30meter utomhuskabel liggande hemma och kommer man från småland köps inget nytt i onödan! Tänkte om det gick att få in/ut kabeln varje gång man stannar så att den inte ligger och skaver någonstans. Vill ju inte ha en strömförande kaross.
          Annars får man väl se till att dra dit riktiga grejer, kanske till och med en motorvärmare?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            helt rätt!

            en sparad krona är en öh.. sparad..krona?
            jag skulle isf leta rätt på nån kabelgång mellan motor och kupe, ev borra ett litet hål, dra in kabeln där och fästa kontakter i ändarna sen, så blir de ju nästan som en riktigt!

            fast jag skulle nog ännu hellre snålköra 4 tankar, så har man sparat ihop till en Defa hembyggsats
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Trodde att det bara var Volvo-ägare som fick köra med EPA-coupé-värmare.
              Hosta upp stålarna för en motor och kuppe värmare. Måste kännas fånigt att ha en varm bil när man åker hemmifrån och sen få kall luft på sig i några km.

              Ska det va så ska det va!

              Några nyktra lördagar med Bingo så är det fixat.
              //Martin
              Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
              Åker - Cheva Transsport -01
              Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
              Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
              Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
              Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

              Comment


              • #8
                Deffa

                Nåja, med tummen precis där den inte skall vara så vet i sjutton. 5000 för att montera in sladd till kupen och en värmare i motorn. Lite dyrt.
                Vågar man ge sig på att stoppa dit en själv? Totalt nollad vad gäller självmek..... tömma kylarvätska?? Puh, tror att man bör låta bli kanske.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  yee fem lakan!!

                  har inte gjort ngt liknande själv, men... följer de inte med en bruksanvisning? De säljer ju såna kit på ok...
                  kanske nån här som kan skriva en sån "gör det själv" webbie? så lägger ja upp den under tips på nya sajten!

                  jag lät dem montera endast MV när jag köpte punton, men det finns minsann ett fint uttag där som jag gissar att man bara kan skarva på kuppevärmare på om man vill, det kanske kan vara en billigare lösning?

                  nån polare som kan meka? fråga den där skumma typen som alltid hänger nere vid macken.. eller.. kanske inte
                  Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                  Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                  Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                  http://fiatpanda.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Jooo...

                    Tror att de sa att det som tog tid var att komma igenom torpedväggen... Visste inte att min bil var bestyckad, Kan ju förklara FIATs knaggiga ekonomi.... :-D

                    Jo, det föjler ju med bruksanvisning, men man skall tömma kylvätskan, och det känns inte kul. SKulle säkert fixa en luftficka själv med exploderande motor, med min tur..... Eller få otätt med kylvätska sprutande rakt ut...
                    Finns väl olika typer dock, en doppvärmare i motorblocket och en som sitter på kylvatten-slangen, typ. Spelar det någon roll vilken typ man har???
                    Kan ju kolla vad det kostar med bara MV och dra in kabel själv i kupen, eller har jag missat det där med torpedvägg, är väl plåten mellan motorrummet och kupen?.....
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Ett annat alternativ (kanske aningens dumsnålt) är att låta en verkstad montera doppvärmaren och göra kabledragningen själv. Kan inte tänka mig att det tar mer än en timme för en mekaniker att slå ut pluggen, dra fast värmaren och fylla på kylvätska.
                      Stilo & GSXR1000 Race

                      Comment


                      • #12
                        dumsnål, d e jag

                        så gjorde jag
                        resonerade som så, att om motorn väl är varm då kommer bilens egna värme igång fortare.. och hittils har det stämt.. 5-10 minuter så e de stekhett!
                        skilde mkt i pris.. 2 papp tror jag de var!
                        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                        http://fiatpanda.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: dumsnål, d e jag

                          Originally posted by jeper
                          så gjorde jag 2 papp tror jag de var!
                          Får verkligen hoppas att de fixade kabeldragningen för det priset ;-)
                          Kommer du med en lös värmare (ca 700:-) till en mindre verkstad borde det inte kosta många hundringar att få den monterad. Sedan kostar det väl ca en tusing att köpa kablar, förgrening, kupéuttag och ett uttag till fronten.
                          Stilo & GSXR1000 Race

                          Comment

                          Working...
                          X