PDA

View Full Version : Putts Punto GT

Putt
21st June 2007, 16:07
Lägger upp min GT här i projektforumet, även om det kanske inte är ett så jättestort projekt. Tänkte mer att den ska tjäna till inspiration, samt att jag ska lägga upp en del bilder.

Det är iallafall en Punto GT -96, med ca. 10900 mil på mätaren. Den är ganska original, enda exteriöra ändringarna är en vinge bak. Motorn har öppet filter, lite extra laddtryck, samt grövre avgas.

Planerna är följande:

Nya bromsskivor och belägg bak, samt renovering av oken. Nya belägg fram. Skivorna är ok.

Fixa rost på bakluckan, något jag ska göra i höst. Ska lämna in hela luckan på lackning.

Putt
21st June 2007, 16:16
Och en bild till... Vita blinkers är väl också en sak som ska ordnas.

Johannes
21st June 2007, 16:28
Snygg GT!

Ska du lägga igen något på luckan när du lackar den? Tex nyckelhålet?

84jr0
21st June 2007, 16:40
Inga nya fälgar till den? :)

Putt
21st June 2007, 16:41
Tack, jag vet inte om jag ska lägga igen något vid lackning. Visserligen är det snyggt utan, och låset funkar inte, så vi får se. Bifogar bild på hur det ser ut.

Rost kring låset, samt under den svarta listen ovanför reg-plåten.

Putt
21st June 2007, 16:43
Originally posted by 84jr0
Inga nya fälgar till den? :)

Funderar på Delta-integrale-fälgar. De är riktigt snygga. :D

Putt
24th June 2007, 21:14
Gissa vem som inspirerade mig ;)

per
25th June 2007, 08:29
Har funderat på Barchetta fälgar annars - brukar vara billiga. Och 15".

Putt
25th June 2007, 09:12
Jo, fast tycker ärligt talat att de inte passar så bra på Punto

http://www.blocket.se/vi/12277001.htm?ca=11_s

men jag har visserligen inte sett dem monterade än, så kanske de funkar ändå.

novisen
25th June 2007, 10:44
Personligen har jag fastnat så ruskigt på OZ ultraleggera matt graphite..... fast jag tror inte att man kan få tag på 15" (out of stock) och de är i 4*100 verkar det som. Men jag vill väldigt gärna ha 4 sådana om någon känner för att sponsra mig lite :D

Putt
25th June 2007, 13:45
Originally posted by novisen
Personligen har jag fastnat så ruskigt på OZ ultraleggera matt graphite..... fast jag tror inte att man kan få tag på 15" (out of stock) och de är i 4*100 verkar det som. Men jag vill väldigt gärna ha 4 sådana om någon känner för att sponsra mig lite :D

Ultraleggera är riktigt läckra ja... Nån kan väl sponsra mig direkt också?

Freddan_BA
25th June 2007, 19:28
hehe, och mig med, vi kanske skulle tala lite med Black_GT om det, han kanske kan ordna bra pris om vi är flera :)

Putt
23rd July 2007, 11:17
Nu har jag fått tag i ett Novitec-chip på Ebay... så nu väntar jag på att det ska komma hem. Sen blir det skoj!

Putt
27th July 2007, 09:49
Nya bakskivor och belägg runt om inköpta. Ska bytas i helgen, ska förhoppningsvis ta några foton på det hela.

epifant
27th July 2007, 12:16
Originally posted by novisen

I følge Bigwheels.dk får man O.Z Ultraleggera matt graphite (Cup?) i 4 x98, dim. 7 x 15, ET 37. 1719,- DKK pr. stk ;)

http://www.bigwheels.dk/images/temp/100332B.jpg

Freddan_BA: jeg er med på et sett! :D

Putt
7th August 2007, 21:05
Nu är bromsarna runt om bytt. Skulle först bara byta skivor bak, samt belägg runt om. Framskivorna såg nämligen helt ok ut... (gammal till vänster)

Putt
7th August 2007, 21:06
..tills jag kollade baksidan. Ny skiva till höger.

Putt
7th August 2007, 21:07
så det blev till att köpa nya skivor fram också. Ett byte av bromsolja och växellådsolja gjordes också. Nu är bilen klar för Mantorp den 15:e september!

novisen
8th August 2007, 09:28
En till som utnyttjar max av skivan, jag körde ner mina TarOX skivor tills slitsarna var borta. Skönt att de gör så tydliga markeringar i dem så man vet när det är dags att byta :D

Putt
30th August 2007, 10:40
Novitec-chipet gled mig ur händerna, säljaren svarade inte på mina mail och det blev en massa strul... hur som helst så lyckades jag få tag i en kille på det engelska Punto-forumet som kunde förse mig med ett SEB-chip. En vecka efter betalning kom chipet med posten.

Det är tillverkat speciellt för GT:s med grövre avgas, öppet filter och högre laddtryck. När allt lirar som det ska ger maskinen 170 hk, vilket jag inte tvivlar på, helsike vad Punton går!

Den redan från början halvhjärtade väghållningen räcker inte till alls nu, så något måste göras. Först tänkte jag bara sänka bilen, men nu är jag mer inne på att köpa ett komplett Koni-kit.

Någon som har erfarenhet av Koni?

novisen
30th August 2007, 11:09
Nya dämpare, hårdare fjädrar och 15"fälgar gör rätt stor skillnad i kurvorna. Fast jag jämförde iofs dämpare med de som satt på, och dessa var det bara luft i.....

Ante
30th August 2007, 16:33
Jag kan rekommendera Bilstein/H&R kombinationen. Mkt lättkörd setup.

Putt
30th August 2007, 17:04
Originally posted by Ante
Jag kan rekommendera Bilstein/H&R kombinationen. Mkt lättkörd setup.

Intressant, har du någon länk till butik som säljer detta?

Ante
30th August 2007, 17:06
Finns hos alla som säljer Bilstein och H&R. Inget hemligt på något sätt :-)

Putt
30th August 2007, 17:14
Finns hos alla som säljer Bilstein och H&R. Inget hemligt på något sätt :-)
Ska kolla upp det. Ungefärligt pris?

Koni skulle gå på runt 7000 kr.

Ante
30th August 2007, 17:17
Var så länge sedan jag kollade men en gissning: ben fram 2*2000, dämpare bak 2*1500, fjädrar 2000.

Putt
30th August 2007, 17:20
Var så länge sedan jag kollade men en gissning: ben fram 2*2000, dämpare bak 2*1500, fjädrar 2000.

Tackar, jag ska fördjupa mig mer i detta under vintern.

Putt
16th February 2008, 18:29
Senaste nytt:

R-däck, Yokohama 032R på Integrale-fälgar.

Nästa steg är en sänkning. Tänker inrikta mig på däck, sänkning samt ev bussningar och uppstyvande detaljer som stag mellan stötdämpartornen. Helt stötdämparkit vore kul men än så länge nöjer jag mig med det jag planerat hittils.

84jr0
16th February 2008, 18:32
Blir perfekt för busköra. Men du skrev nog aldrig vad det blev för bromsbelägg... :)

Putt
16th February 2008, 18:34
Blir perfekt för busköra. Men du skrev nog aldrig vad det blev för bromsbelägg... :)

Det blev "vanliga" Brembo från Mekonomen. Men jag tror jag kommer byta även dessa till hårdare bitar... känns som min bruksbil börjar spåra ur lite.... :roll eyes:

84jr0
16th February 2008, 18:36
Originally posted by Putt
Det blev "vanliga" Brembo från Mekonomen. Men jag tror jag kommer byta även dessa till hårdare bitar... känns som min bruksbil börjar spåra ur lite.... roll eyes

Peggan kan du ju skrota snart :)

Putt
16th February 2008, 18:37
Peggan kan du ju skrota snart :)

Har Julien skvallarat? :big grin:

Den drar lika mycket olja som bensin, börjar bli lite jobbigt.

84jr0
16th February 2008, 18:42
Har Julien skvallarat? :big grin:

Den drar lika mycket olja som bensin, börjar bli lite jobbigt.

Nej han har inte skvallrat, den javeln slutade på Dell PUDO fick för sig att hålla på med IBM nu.

Illa om den drar mer olja än soppa... blir skönt att skrota skiten :)

Putt
17th February 2008, 11:06
Däck och fälgar på. Var ju tvungen att testa med nya däcken och fälgarna, +6 grader ute så det är ju i princip vår. Fälgarna ska lackas senare, slipade ner oxid och ojämnheter igår så en riktig rengöring och lack är det som behövs.

Självklart blev det ett litet varv med bilen också, ett brutalt grepp och go-cart-känsla är resultatet :D. Det slår i lite grann nånstans, någon Punto-åkare som vet vart det först brukar slå i?

Putt
17th February 2008, 11:07
2

Putt
17th February 2008, 15:39
205/55/15, tror inte det blir aktuellt med någon sänkning inser jag själv nu. Får väl bli ett eller två fjäderbensstag istället, samt kanske några nya bussningar.

84jr0
17th February 2008, 16:35
Den ser väldigt race ut tycker jag men profilen är lite väl stor. Kanske funkar med sänkning om man kan rulla in skärmkanter eller nått.

Gjorde samma misstag och köpa för stor profil på mina bandäck, men som tur är löste det sig med valsade skärmkanter.

novisen
17th February 2008, 17:18
Inte mycket provat skall jag erkänna, men det lilla jag testat så betedde sig mina Ferodo DS2500-belägg likadant tom efter 5:e hårda inbromsningen från 110-50km/h. Mina Tarox kändes lite svampiga och greppade annorlunda efter 3st 70-40km/h. Och jag tror inte att det var gammal bromsvätska, men man kan ju aldrig vara 100 på det förståss.

Putt
18th February 2008, 10:29
Är ju lite segt att det tar i. Mest när jag svänger i lite högre hastighet. Kan det ta i något "viktigt" så att bilen skadas, eller nöter det bara lite mot innerskärmarna?

Black_GT
18th February 2008, 11:06
Men den dimensionen kommer den definitivt att ta i på fler ställen när du sänker den. Nu så tar den förmodligen i den bakre skärmkanten , i skruven som håller bakre kofångare. Tar den i framskärmarna så kan du få skador på skärmkanten som jag har fått.
Jag har 195/45/16 och den tar i när jag svänger skarpt och har många i bilen. Så antingen får du valsa innerkanterna på skärmarna eller skaffa djävulusiskt hårda dämpare :)

Putt
18th February 2008, 11:18
kanske lutar åt att man får kränga dessa däck och istället köpa sig några 195/50/15... det borde väl funka utan probs?

novisen
18th February 2008, 11:43
195/45-15 är väl samma som standard i omkrets i alla fall. Så de funkar utan problem.

Freddan_BA
18th February 2008, 19:35
Ja, 195/50 går prima, har det och min är sänkt. 195/45 är rätt rullomkrets som novisen säger, ja de var bra feta!
Det är klart inte kul om du kommer i 150 och svänger, sen tar däcket i. Kan ju få konstiga kast om 1 däck bromsar, om inte annat är ju risken att du sliter sönder /nöter sönder däcket.

Putt
18th February 2008, 19:53
Det blir nog att byta till 195/50/15, rent ekonomiskt blir det ingen större förlust för mig, nya R-däck i den dimensionen är ganska billiga.

Nån som är sugen på de gamla däcken?

Freddan_BA
18th February 2008, 20:00
jo precis, kolla på nordendäck under r-däck där så ser du, har för mig det var billigt i den dimensionen ja.
JAg klarar mig på mina 14" r-däck än så länge :P

Putt
3rd March 2008, 09:46
Min lilla inköpslista:

R-däck 195/50/15 : Inköpta och påkrängda.
2 st BF Goodrich "vanliga" däck: Inköpta och påkrängda. För vardagskörning.

4 st Bilstein stötdämpare + 4 sänkfjädrar: Beställda.

2 st fjäderarmsbussningar: Beställda. (+2 st to Freddan)

2 st sidoblinkers, rökfärgade: Beställda (Per, nu kan du inte tjata mer ;) )

På G: Omlackning av bakluckan, fortfarande inte gjort. Fjäderbensstag.

per
3rd March 2008, 10:18
Min lilla inköpslista:

Sådärja! Börjar bli ordning på kärran.. :D

Putt
3rd March 2008, 14:35
Originally posted by per
Sådärja! Börjar bli ordning på kärran.. :D

Men jag tänker inte lacka dörrhandtagen! :P

per
3rd March 2008, 15:21
Kom igen nu. Svart mellan rutorna iaf..?

:)

84jr0
3rd March 2008, 15:25
Min lilla inköpslista:

R-däck 195/50/15 : Inköpta och påkrängda.
2 st BF Goodrich "vanliga" däck: Inköpta och påkrängda. För vardagskörning.

4 st Bilstein stötdämpare + 4 sänkfjädrar: Beställda.

2 st fjäderarmsbussningar: Beställda. (+2 st to Freddan)

På G: Omlackning av bakluckan, fortfarande inte gjort. Fjäderbensstag.

Trevlig inköpslista där ;)

per
3rd March 2008, 17:04
Tydligen inte. Jäkligt fult blir det iaf. :)

Putt
3rd March 2008, 19:11
Trevlig inköpslista där ;)

Jag får testa grejerna i ett race mot dig på Mantorp. Lär ju förvisso inte hjälpa mig mot coupé:n på långa rakan. :p

Vet ju hur j-a snabbt din röda fara dök upp i backspegeln efter det partiet.. :D

84jr0
3rd March 2008, 19:40
Jag får testa grejerna i ett race mot dig på Mantorp. Lär ju förvisso inte hjälpa mig mot coupé:n på långa rakan. :p

Vet ju hur j-a snabbt din röda fara dök upp i backspegeln efter det partiet.. :D

Ser helt klart fram emot Mantorp, gillar denna bana så mycket!

per
3rd March 2008, 19:44
Du borde åka med till Anderstorp Almir, som Mantorp fast roligare ändå tycker jag. Och snabbare..

84jr0
3rd March 2008, 19:50
Originally posted by per
Du borde åka med till Anderstorp Almir, som Mantorp fast roligare ändå tycker jag. Och snabbare..

Ska försöka ta mig dit också :D

toto
10th March 2008, 08:54
Har du lackat om dina 15" lanciafälgar?

Putt
10th March 2008, 09:04
Originally posted by toto
Har du lackat om dina 15" lanciafälgar?

Japp, svarta. Ingen jättebra finish, men det funkar.

Putt
30th March 2008, 18:35
I helgen börjades det fixas med fjädringen. Det är inte så bråttom än eftersom jag har en annan bil just nu (även om den höll på att skära ihop i Fredagskväll).

Putt
30th March 2008, 18:38
Skönt med lyft när man gör såna här grejer. Ena främre delen blev helt klar, resten kommer farsan fixa ihop en kväll (garaget ligger 13 mil från mig). Nya bussningar till länkarmarna sattes dit.

Även de nya sidoblinkrarna monterades, givetvis tappade jag ena glödlampan i golvet så den gick sönder. Tyvärr inga bilder på varken blinkers eller bussningar, men här är gamla och nya stötdämpare + fjädrar:

per
30th March 2008, 18:44
Nice! Byter du topplager oxå?
Ska byta fjädrarna på min med snart, fast med originaldämpare. Får se hur det blir..

Putt
30th March 2008, 18:48
Originally posted by per
Nice! Byter du topplager oxå?
Ska byta fjädrarna på min med snart, fast med originaldämpare. Får se hur det blir..

Topplager? Sitter det högst upp på stötdämpartornen? I så fall, nej. Ingick inte i satsen. Men allt verkar i övrigt vara fräscht, så det ska nog inte vara någon fara.

per
30th March 2008, 19:46
Brukar inte ingå, men däremot billigt på Mekonomen minns jag, till Coupen. Bara att de är bökiga att byta ev. senare.

Putt
5th April 2008, 13:50
Nu är allt bytt och bilen påställd! Blev en jäkla skillnad, krängningen som var största problemet är nu betydligt mindre, och bilen är roligare att köra.

Bilder kommer!

Putt
5th April 2008, 18:57
1

Putt
5th April 2008, 18:59
2

Putt
5th April 2008, 19:00
3

Putt
5th April 2008, 19:01
4

per
6th April 2008, 17:15
Läckert! Blir giftig på banan.. :)

Ante
6th April 2008, 17:20
Ser juste ut. Men varför köpte du vanliga "standard" Bilstein och inte dom gula sport eller sprint?

Putt
6th April 2008, 17:33
Ser juste ut. Men varför köpte du vanliga "standard" Bilstein och inte dom gula sport eller sprint?

Faktiskt en bra fråga. Stället jag köpte grejerna från hade bara dessa samt Jamex. Det är väl också en kostnadsfråga.

Sen så tror jag inte att jag är en sån duktig förare att stötdämparna sätter gränserna, det är nog jag som ska lära mig bilen först.

Ante
6th April 2008, 18:36
Blir säkert bättre än trötta originaldämpare i all fall :-) Undrade bara därför att dom gula Bilstein är anpassade för lite sportigare körning och sprint speciellt för sänkta bilar. Vad skiljde i pris?

Putt
6th April 2008, 19:30
Blir säkert bättre än trötta originaldämpare i all fall :-) Undrade bara därför att dom gula Bilstein är anpassade för lite sportigare körning och sprint speciellt för sänkta bilar. Vad skiljde i pris?

Ja, en förbättring är det iallafall. Speciellt är bilen mycket stabilare och lugnare under motorvägskörning.

Prisbilden var ganska talande; 7500 för Koni, gula/sprint Bilstein 7000-9000. Jag fick stötdämpare, fjädrar, nya bussningar samt vita blinkers för 4700 inkl frakt... ganska stor skillnad alltså.

toto
7th April 2008, 19:17
Snygga fälgar, säg till när du tröttnat på dem;)

per
7th April 2008, 19:29
Toto dina är ju inte dumma heller! Tycker jag, men smaken är ju ibland som baken (röd av risrapp).

toto
8th April 2008, 06:50
Originally posted by per
Toto dina är ju inte dumma heller! Tycker jag, men smaken är ju ibland som baken (röd av risrapp). Kul att det finns fler med bra smak här på forumet;)

Putt
8th April 2008, 07:20
Snygga fälgar, säg till när du tröttnat på dem;)

Inge risk :D Tyvärr är de väldigt tunga bara.

per
8th April 2008, 09:02
Kul att det finns fler med bra smak här på forumet;)
Tänkte faktiskt på Coupefälgarna men dina nya blir ju bra de med!

toto
8th April 2008, 09:07
Originally posted by per
Tänkte faktiskt på Coupefälgarna men dina nya blir ju bra de med! Jag med:) De nya ska tydligen bli klara i slutet av veckan, har väntat i 6 veckor!!!! Drygt!!! Hoppas bara att de lyckats med lackeringen på dem bara...

84jr0
8th April 2008, 18:42
Putt> Spanade in din bil idag, ser lägre ut nu och lär vara trevlig på banan!

Putt
2nd May 2008, 14:05
Idag gjordes bilen i ordning för banköringen på Gelleråsen i morgon. När r-däcken var påsatta fanns bara ett problem - de tog i. Rejält.

Problemet visade sig vara plåten som är invikt vid bakskärmen. Med gummihammare och polygrip blev det bättre, men bakdäcken tog fortfarande i vid hård körning. Jag lät farsan köra och jag sitta bredvid, då blev det värre eftersom jag väger 10 kg mer än honom. Det var mao ett viktproblem. Operation lättning sattes igång. Bort med baksäte och ljudmattor. Reservhjul och några verktyg flyttas fram bakom passagerarstolen, för att tas bort helt vid bankörningen. Med allt ute funkar bilen perfekt :D

Freddan72
2nd May 2008, 15:52
Bilen ska vara rensad på allt löst vid bankörning. Detta gäller även tyg- eller gummimattor :)
Tänk även på att du ska ha heltäckande klädsel och handskar. Glöm inte motorolja och kylarvatten. Fast detta har du säkert koll på så jag ska sluta rabbla upp grejer ;)

Putt
16th May 2008, 21:21
Nu är en ny bil inköpt! Punton ska putsas lite, sen ska den säljas.

Frågesport:

Vad är min nya bil för något? :D Gissa!

Ledtrådar: Italiensk, turboladdad. ;)

På Söndag dyker biler på nytillskottet upp!

84jr0
16th May 2008, 21:23
Nu är en ny bil inköpt! Punton ska putsas lite, sen ska den säljas.

Frågesport:

Vad är min nya bil för något? :D Gissa!

Ledtrådar: Italiensk, turboladdad. ;)

På Söndag dyker biler på nytillskottet upp!

Har du gått och köpt en coupe du också?

Är det Fiat? 90 tal eller äldre?

Putt
16th May 2008, 21:24
Har du gått och köpt en coupe du också?

Är det Fiat? 90 tal eller äldre?

Fiat: Ja
Coupé: Nej
90 tal: Ja

Urvalet är ganska smalt mao... :P

84jr0
16th May 2008, 21:26
Uno Turbo eller Croma turbo... gissar på Uno.

Putt
16th May 2008, 21:28
Uno Turbo eller Croma turbo... gissar på Uno.

Varken eller! :D

Kan avslöja att det är bilen på bilden nedan... kalla mig enkelspårig ;)

84jr0
16th May 2008, 21:30
Underbart! Redan banpreppad! Nu blir du giftig på bana. Grattis till bilköpet denna verkar vara riktigt fint exemplar!

Putt
16th May 2008, 21:32
Underbart! Redan banpreppad! Nu blir du giftig på bana. Grattis till bilköpet denna verkar vara riktigt fint exemplar!

Tack tack. Visst är den fin. Riktigt påkostad väghållningsmässigt och med rejält blås i motorn. Men det bästa är nästan bromsarna: Skivor och belägg från Coupé 20VT :D

84jr0
16th May 2008, 21:33
Tack tack. Visst är den fin. Riktigt påkostad väghållningsmässigt och med rejält blås i motorn. Men det bästa är nästan bromsarna: Skivor och belägg från Coupé 20VT :D

Som sagt - giftig på bana!

Freddan72
16th May 2008, 21:58
Hahaha snyggt jobbat!!!! :)
Köpte du med alla grejer som Ante hade skaffat till den?

Putt
16th May 2008, 22:12
Originally posted by Freddan72
Hahaha snyggt jobbat!!!! :)
Köpte du med alla grejer som Ante hade skaffat till den?

Självklart; Sparcostolar, större bromsar, Coupéfälgar, Abarth-ratt, racekoppling. Plus högvis med andra prylar som följde med.

Invigningen blir på Kinnekulle.

Putt
18th May 2008, 17:01
Kass bild.

per
18th May 2008, 17:11
Kul! Grattis!
Skönt att den stannade inom forumet.. :)

TurboB
18th May 2008, 19:39
Rätt köp. En "FÄRDIG" bil. Mycket ovanligt. Grattis.

Putt
18th May 2008, 20:10
Originally posted by TurboB
Rätt köp. En "FÄRDIG" bil. Mycket ovanligt. Grattis.

Tack! Den är ju inkörd på bana, en garanti för att allt funkar som det ska.

Freddan72
18th May 2008, 20:23
Kommer du nyttja denna på Kinnekulle?

Putt
18th May 2008, 21:49
Kommer du nyttja denna på Kinnekulle?

Freddan... Se lite längre upp.

"Invigningen blir på Kinnekulle."

Hårt att vara småbarnsförälder? :D :D

Freddan72
19th May 2008, 09:03
Ja :)

Lite sömn, mycket bebis hit & dit och så lite Fiatklubb. Mer hinner jag inte med på 24 timmar ;)

Putt
19th May 2008, 09:05
Ja :)

Lite sömn, mycket bebis hit & dit och så lite Fiatklubb. Mer hinner jag inte med på 24 timmar ;)

Hehe, det gäller att elda när man får tillfälle. :P

Putt
8th June 2008, 17:03
Monterade bromspaketet som hängde med, 305 mm skivor från Coupé 20VT, och 16" fälgar från samma modell. Sen var det bara ut och köra Sörmländska småvägar.

Putt
8th June 2008, 17:04
Kan bara säga att den går riktigt bra på småvägar... längtar till jag får köra den på bana.

pazzo
8th June 2008, 19:17
Kul :) se fin ut som vanligt.

Putt
16th June 2008, 20:32
Efter godkänd besiktning var det dags att byta avgassystem. Det gamla togs av och ett Supersprint som följde med monterades.

Gamla systemet:

Putt
16th June 2008, 20:33
Och det nya. Givetvis skulle det strula lite också, efter montering av det nya systemet hann jag köra 15 mil innan det började låta konstigt. Visade sig vara avgashuset på turbon som satt löst. Bara att dra åt (trångt!) men nu är det löst. :)

84jr0
16th June 2008, 22:04
ingen katt inga dämpare :D

Putt
16th June 2008, 22:08
ingen katt inga dämpare :D

Raka rör är det bästa :D Den låter som en rallybil nu :D :D :D

viksson
16th June 2008, 22:19
Raka rör är det bästa :D Den låter som en rallybil nu :D :D :D

DET ÄR EN RALLYBIL!!! :)

Putt
27th June 2008, 11:02
Fick hem ett fjäderbensstag från Raceitaly igår. Tack till Jonas på Raceitaly och Almir som levererade staget till mitt jobb.

Skulle gärna montera det och ta några bilder så snart som möjligt, men helgen är fruktansvärt fullbokad... får se om jag kanske har tid.

Putt
29th June 2008, 12:46
Fredagskvällen visade sig blev ledig, så jag monterade staget då. Bra passform, lite kinkigt på ett ställe men jag tror stag fått sig en liten smällt på just det stället. Annars var det väldigt enkelt.

Sen drog jag ut och testkörde bilen ordentligt med nya avgaset, hade inte hunnit gjort det tidigare. Åkte bla södra länken och välxade ner med rutorna nere. Nån som känner igen sig :rolleyes: ?

Ary
29th June 2008, 12:52
Fredagskvällen visade sig blev ledig, så jag monterade staget då. Bra passform, lite kinkigt på ett ställe men jag tror stag fått sig en liten smällt på just det stället. Annars var det väldigt enkelt.

Sen drog jag ut och testkörde bilen ordentligt med nya avgaset, hade inte hunnit gjort det tidigare. Åkte bla södra länken och välxade ner med rutorna nere. Nån som känner igen sig :rolleyes: ?

Det såg trångt ut under huven, blir det att lyfta ur motorn vid kamremsbyte?

84jr0
29th June 2008, 16:44
Läckert! :D

Jag känner igen mig i södra länken ja :D

Putt
29th June 2008, 21:53
Originally posted by Ary
Det såg trångt ut under huven, blir det att lyfta ur motorn vid kamremsbyte?

Det ser trångt ut, men det går att byta kamrem med motorn på plats. Lämnade in min gamla Punto på kamremsbyte, kostade 2500 kr.

toto
30th June 2008, 18:35
Vad märkte du för skillnad efter monteringen av fjäderbenstaget?

Putt
30th June 2008, 19:32
Vad märkte du för skillnad efter monteringen av fjäderbenstaget?

Tyckte den kändes mer direkt i styrningen... kanske är det bara något man får för sig, men det är ju bra det också :D . Det kan ju inte skada iallafall.

Putt
30th June 2008, 21:07
Några sekunder senare åkte den nya ägaren iväg med den... såld och saknad!

84jr0
30th June 2008, 21:13
Var kommer den rulla nu?

Putt
30th June 2008, 21:14
Var kommer den rulla nu?

I kvarteret bredvid, Hägerstensåsen. Så jag kommer nog se den ganska ofta.

84jr0
30th June 2008, 21:17
I kvarteret bredvid, Hägerstensåsen. Så jag kommer nog se den ganska ofta.

Du har väl en kopia på nyckeln kvar? :)

Fick nämligen höra en rolig historia (kanske inte så rolig för bilens ägare) men han hade köpt bilen av en ziggs som behöll en nyckel och körde bilen om nätterna. Nya ägaren misstänkte något skumt då motorn var varm på morgonen. När han ifrågasatte killen som sålde den fick han som svar: Du kör ju inte den om nätterna ändå.

Putt
1st July 2008, 11:23
Du har väl en kopia på nyckeln kvar? :)

Fick nämligen höra en rolig historia (kanske inte så rolig för bilens ägare) men han hade köpt bilen av en ziggs som behöll en nyckel och körde bilen om nätterna. Nya ägaren misstänkte något skumt då motorn var varm på morgonen. När han ifrågasatte killen som sålde den fick han som svar: Du kör ju inte den om nätterna ändå.

Ganska smart idé, jag är däremot inte ute och åker på nätterna så ofta bara.

Skulle nån göra så på min bil däremot så skulle det bli lackläge x 10. Visserligen skulle det inte vara så svårt att räkna ut vem, det är inte så många tidigare ägare på den svarta ;)

toto
2nd July 2008, 08:19
Tyckte den kändes mer direkt i styrningen... kanske är det bara något man får för sig, men det är ju bra det också :D . Det kan ju inte skada iallafall. Vad bra att du kände skillnad, för det gjorde jag när jag monterade mitt oxå. Ganska stor skillnad. Trodde precis som du först, att det bara var nåt man fick för sig...men tydligen inte:) Nu är väl det inget som saknas på din bil;)?

Putt
2nd July 2008, 12:37
Vad bra att du kände skillnad, för det gjorde jag när jag monterade mitt oxå. Ganska stor skillnad. Trodde precis som du först, att det bara var nåt man fick för sig...men tydligen inte:) Nu är väl det inget som saknas på din bil;)?

Det enda som fattas nu är R-däck, men jag vill lära mig och köra bilen ordentligt på vanliga däck först. Ganska stor skillnad på denna och min gamla GT.

Barnslig som man är så upptäckte jag häromkvällen att man kan få fina avgassmällar vid lite högre varv... lär vara ett antal boende i Kransen som blev lite störda :rolleyes:

Beställde även XP8-belägg från Pean lite tidigare idag. Så nu kan jag och Coupé-gänget ha bromstävling :D

84jr0
2nd July 2008, 16:57
Det enda som fattas nu är R-däck, men jag vill lära mig och köra bilen ordentligt på vanliga däck först. Ganska stor skillnad på denna och min gamla GT.

Barnslig som man är så upptäckte jag häromkvällen att man kan få fina avgassmällar vid lite högre varv... lär vara ett antal boende i Kransen som blev lite störda :rolleyes:

Beställde även XP8-belägg från Pean lite tidigare idag. Så nu kan jag och Coupé-gänget ha bromstävling :D

Gnissel är race :D

toto
2nd July 2008, 19:54
Gnissel är race :D DS3000 gnisslar oxå kan jag lova:)

Putt
6th July 2008, 13:14
Nu är XP8:orna monterade. Lite fixande krävdes, först var det omöjligt att passa in beläggen i oken, det fanns inte plats mellan oken och skivan. Vi slipade ner belägget lite, snacka om svårt då det var rejält hårt. Bytte sen till ett par hålborrade skivor som jag fick med, de var lite mer slitna än det andra skivorna och då gick beläggen in.

Jag trotsade instruktionerna om att inte köra in skivorna på allmän väg, och drog ut på en enslig asfaltsslinga. Kan bara säga att bromsarna tar något otroligt nu. Inget gnissel heller (än) ;)

84jr0
6th July 2008, 13:16
Jag hade också lite svårt att passa in de var tvungen att slipa lite i kanterna på belägget men det pga plattan som belägget vilar mot i oket.

Putt
7th July 2008, 12:20
Fick också slipa lite på kanterna för att få in belägget i oket, inte så mycket dock. Nu har beläggen börjat gnissla också, känns rejsigt.

per
7th July 2008, 16:18
Ofta kan det vara trångt pga av att det jäst/oxiderat under glidplattorna. Då får man ta isär dem, göra rent o smäcka på med aluminiumpasta.
Har gjort det på mina och hade inga problem nyss när jag testade nya XP8orna på plats..:)

Är dumt om beläggen "kärvar", tror t.o.m kan påverka att skivan slår sig när man står still o allt är tokvarmt?

Putt
22nd July 2008, 16:54
Ny olja. Köpt av Raceitaly för 460 kr / 5 liter, jämför med Castrol Edge 10w-60 för 1000 kr/ 5 liter på Mekonomen. Ändå samma viskositet, och jag är tveksam om Agip-olja är 540 kr "sämre" än Castrol.

Putt
22nd July 2008, 16:55
Årets burnout? Nej, bara brorsan som skulle ta av ett gammalt däck från en fälg utan däckmaskin. Tog 1 timme :D

Han håller på med ett Peugeot-projekt som ni kan se på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38058&highlight=

Klart lagom tills all bensin är slut :rolleyes:

Putt
23rd July 2008, 16:54
Fixade vatteninsprutningen idag, pumpen var död. Trodde att det skulle vara busenkelt att hitta pumpen, det var det inte. Fick till slut konsultera Ante och fick då reda på att det var innerskärmen man skulle demontera. Bara att skruva bort och därefter gick det lätt. Kul att skruva i en bil som aldrig gått på vintern och därmed inte har någon rost. Mindre kul när den är rejält Dinitrol-behandlad :rolleyes: , då blir man SMUTSIG.

Putt
5th August 2008, 18:33
Då var första banmötet avklarat. Licenskurs på Kinnekulle. Fick bara tillfälle att dra fullt med bilen några få varv, men blev mycket nöjd över vad den presterade.

Dagen började dock inte så bra, efter 1 km upptäcker jag att kupéfläkten inte funkar. Vänder hem och försöker lösa det, men ger upp efter några minuter och drar iväg igen. Kör hyfsat lugnt eftersom jag har gott om tid på mig. Kör med navigator eftersom det var ett bra tag sen jag var på Kullen, och knappt har en aning om vart det ligger. Strax utanför Linköping börjar jag bli misstänksam, ligger inte Kullen inåt landet? Då upptäcker jag att GPS:en är felinställd, den är inställd att åka till Götene via Ödeshög, en omväg på 2-3 timmar!

Efter att ha svurit ur mig de värsta aggressionerna börjar jag kolla om jag kan komma till Kullen inom rimlig tid. Enligt navigatorn kommer jag komma dit 8:20 om jag kör laglig fart. Börjar köra och är framme strax innan 8, inkl tank- och pisspaus (GPS:en har inbyggd kameravarnare, mycket bra! :D )

Sen blir det licenskurs med några pass ute på banan. Får köra med instruktör några varv, mycket nyttigt. Han körde även min bil några varv med mig som passagerare. Han lovordade bilen som "mycket kompetent och kul" (Ante, ta för dig av berömmet!)

Bland de sista passen fick man köra helt fritt, nu märktes det att bilen skulle må bra av r-däck, då skulle man kunna köra riktigt fort.

Väl hemma kunde följande konstateras:

Fläktreglaget trasigt
Vatteninsprutningen funkar inte- igen! Ska fixa en bättre lösning
Avgashuset löst - igen! Även här ska en ny lösning med bult och muttrar ordnas

På det hela är jag mycket nöjd med både arragemanget och bilen, inga allvarligare problem och det var kul att träffa Freddan, Magnus och Almir.

Ses på Mantorp!

Ps. Lånar en av dina bilder Almir, om det är ok?

84jr0
5th August 2008, 19:39
Lita aldrig på GPS-en, sist ville jag till Milano men hamnade i Alperna :)

Kul att du fick åka med instruktör det fick inte jag när jag tog licens. Självklart får du låna bilden!

TurboB
5th August 2008, 20:58
Årets burnout? Nej, bara brorsan som skulle ta av ett gammalt däck från en fälg utan däckmaskin. Tog 1 timme :D
Du kan ju tipsa brorsan att det finns manuella däckskrängare för 4-500 kr.

Putt
5th August 2008, 22:04
Du kan ju tipsa brorsan att det finns manuella däckskrängare för 4-500 kr.

Han skulle bara kolla vikten på en fälg utan däck. Sen ska r-däck på och det lämnar han in. Men han skulle nog gärna gett 400-500 för att slippa allt jobb :D

Ante
6th August 2008, 16:48

Han körde även min bil några varv med mig som passagerare. Han lovordade bilen som "mycket kompetent och kul" (Ante, ta för dig av berömmet!)

Väl hemma kunde följande konstateras:

Fläktreglaget trasigt
Vatteninsprutningen funkar inte- igen! Ska fixa en bättre lösning
Avgashuset löst - igen! Även här ska en ny lösning med bult och muttrar ordnas

Kul att (nästan) allt funkade bra, visst är chassiet och bromsarna bra på bana. Kan tänka mig att det biter bra med andra belägg. Saknar bilen :( men tröstar mig med att den har det minst lika bra hos dig :) Hos dig får den ju ut och rulla också, var lite si och så med det när den bodde hos mig.

Edit: Hälsa bilen från mig ;)

Putt
6th August 2008, 17:31
Kul att (nästan) allt funkade bra, visst är chassiet och bromsarna bra på bana. Kan tänka mig att det biter bra med andra belägg. Saknar bilen :( men tröstar mig med att den har det minst lika bra hos dig :) Hos dig får den ju ut och rulla också, var lite si och så med det när den bodde hos mig.

Edit: Hälsa bilen från mig ;)

Punton hälsar tillbaks.

Inte sugen på att skaffa en Uno Turbo igen då? :)

Putt
15th August 2008, 15:08
Fläkten verkar lösa sig. Det är motståndet som gått sönder, därför går den bara på högsta läget. Bara att skruva bort kupéfläkten (3 skruvar, tar 1 min!) och sen lossar man motståndet med två skruvar. Mycket enkelt och snabbt. Nytt motstånd kostar 160 kr, överkomligt enligt mig.

Nästa helg tänkte jag börja fixa med vatteninsprutet och försöka passa på den nya intercoolern.

Putt
22nd August 2008, 20:05
Håller på att montera ny intercooler från en Saab 900 nu, vilket j-a bök att få loss stötfångaren, speciellt två skruvar var riktigt mariga att få bort... men jag fick loss dem efter ett tag!

Nöjde mig för dagen att skurva bort prylar, testmonterade ic:n lite löst och den passar som handen i handsken. I morgon ska jag till garaget igen och sätta ihop allt. Även vatteninsprutningen ska byggas om lite med en ny pump som är lättare att komma åt än den gamla.

Tyvärr glömde jag kabeln till telefonen så några bilder kan jag inte bjuda på än, men de kommer senare.

per
23rd August 2008, 13:20
Jag tycker du behöver lite spoilers.

:)

Putt
26th August 2008, 08:43
Intercoolern är på, däremot blev inte resultatet det bästa. För att få allt att passa med originalslangarna blev jag tvungar att flytta tryckrören lite, vilket resulterade i att ett rör kom lågt, väldigt lågt. Hann med en liten provkörning och funktionen är det inget fel på däremot.

Har handlat lite silikonslang på Realcar så jag ska fixa en mer seriös installation så att alla tryckrör sitter som de gör original.

Putt
28th August 2008, 20:43
Lite bilder på installationen då.

Den nya intercoolern passas på. Snöret är bara på för att hålla ic:n på plats medan jag passar in allt.

Putt
28th August 2008, 20:45
Sen sätter vi dit den lite bättre. En jämförelse med original kylare:

Putt
28th August 2008, 20:47
Så här ser det ut monterat. Inte någon stor skillnad när kofångaren är monterad.

Putt
28th August 2008, 20:53
Och sen bör man lära sig parkera rätt...

84jr0
28th August 2008, 21:24
Ser ut som om den satt där från fabrik den nya IC-n. :)

P-boten, vänta in påminelsen och hoppas på att den aldrig dyker upp :)

Black_GT
30th August 2008, 21:42
Ser bra ut :)

Putt
16th September 2008, 16:45
Punton står just nu undanställd i väntan på våren. Tänkte köra ett tag till men fick tag i min nya bruksbil hastigt och lustigt och ställde därför undan Fiaten.

Vinterplanerna är bl a att få fason på vatteninsprutet, tänkte köpa en riktig pump från GIK eller liknande. Sen ska lite allmän service göras, ska ersätta den lilla rörbiten som avgör laddtrycket med nån annan lösning, för att få ner laddet lite. Oljebyte ska också göras innan bilen ställs ner i ett varmt skrymsle.

Freddan_BA
16th September 2008, 20:43
vilken e den nya bruksbilen om man får fråga då, lät som det var ngn annan än peggan :)

Putt
16th September 2008, 21:50
Originally posted by Freddan_BA
vilken e den nya bruksbilen om man får fråga då, lät som det var ngn annan än peggan :)

Det är min grymma 106 Cartoon som puttat Punton åt sidan just nu :rolleyes:

Freddan_BA
16th September 2008, 22:03
Jaså jaså, härligt, lite mindre t.om. det än Punton. Kommer ihåg att du nämnde den ja, bättre än 309:an i varje fall :)

Putt
14th October 2008, 16:16
Nu har bilen gått två banträffar, först Mantorp, och senast Sviestad.

Det mesta har gått bra, inga större problem och bilen verkar hålla hyfsat. Den är grymt snäll att köra med, har fått en del bakvagnskast men det är bara styra emot så lugnar den sig. Har också laborerat lite med bakre krängningshämmare, med ganska goda resultat. Med den monterad blir bilen lättare att styra in i kurvorna och lite kvickare i reaktionerna. Rekommenderas till Punto-åkare!

Bäst på bilen är helt klart bromsarna, jag kan i princip bromsa mig ikapp snabbare bilar. Coupé-bromsar is the shit!

Det som sätter gränsen är däcken. Ska och inhandla en uppsättning R-däck i veckan. Tråkigt bara att jag inte har fälgar till dem :rolleyes:

Under eftermiddagen på Sviestad började bilen gå sämre vid höga laddtryck, den "slog av" och man var tvungen att släppa gasen och sen gå på den igen. Felet blev värre och värre. Körde iallafall hem och ska under vintern undersöka lite mer, ska byta olja+filter samt tändstift och se om det hjälper. Nån som har en aning annars?

Putt
14th October 2008, 20:12
Full fart på Sviestad :)

Ante
14th October 2008, 20:36

Det mesta har gått bra, inga större problem och bilen verkar hålla hyfsat. Den är grymt snäll att köra med, har fått en del bakvagnskast men det är bara styra emot så lugnar den sig. Har också laborerat lite med bakre krängningshämmare, med ganska goda resultat. Med den monterad blir bilen lättare att styra in i kurvorna och lite kvickare i reaktionerna. Rekommenderas till Punto-åkare!

Bäst på bilen är helt klart bromsarna, jag kan i princip bromsa mig ikapp snabbare bilar. Coupé-bromsar is the shit!

Det som sätter gränsen är däcken. Ska och inhandla en uppsättning R-däck i veckan. Tråkigt bara att jag inte har fälgar till dem :rolleyes:

Under eftermiddagen på Sviestad började bilen gå sämre vid höga laddtryck, den "slog av" och man var tvungen att släppa gasen och sen gå på den igen. Felet blev värre och värre. Körde iallafall hem och ska under vintern undersöka lite mer, ska byta olja+filter samt tändstift och se om det hjälper. Nån som har en aning annars?

Fin bil ;) Du har kanske fått någon luftläcka när du bytte ic, fast det borde märkts från början i så fall? Kan vara värt atrt byta bränslefilter också kanske? Bara några ideer... Lycka till!

Putt
14th October 2008, 21:08
Fin bil ;) Du har kanske fått någon luftläcka när du bytte ic, fast det borde märkts från början i så fall? Kan vara värt atrt byta bränslefilter också kanske? Bara några ideer... Lycka till!

Jag är lite inne på ev dålig dump/avlastningsventil, har haft intercoolerläcka i tidigare bilar och det märks på ett annat sätt.

Får felsöka lite.

toto
15th October 2008, 10:25

Vad är det för bakre kränghämmare du laborerat med?

Putt
15th October 2008, 10:38
Vad är det för bakre kränghämmare du laborerat med?

Jag och Freddan_BA här på forumet köpte en varsin via Ebay. har inga bilder men det är i princip bara ett alu-rör med gänga i mitten så man kan spänna ut röret. Ska väl egentligen monteras genom att borra i fjädertornen bak men det går lika bra att bara spänna fast staget. Då kan man ta bort det när man inte behöver det, tar ju en del plats i bagaget.

OMP eller annat företag ha sådana rör. Mitt kostade ~400 kr inkl frakt på ebay.

toto
15th October 2008, 12:50
Ok, då förstår jag. Ett bakre fjäderbenstag typ.

per
15th October 2008, 13:39
Tror det är meningen att gängorna anpassar längden på staget så att det passar exakt till hålen, precis som Sparcostaget på Coupen. Spänner man det efteråt få man bara spänningar i plåten/karossen vilket inte är bra. Dessutom ändras inga geometrier nämnvärt.
Men det var säkert det förstnämnda du menade!

Putt
15th October 2008, 13:59
Ja, fjäderbensstag menar jag givetvis! Satt här och blandade ihop orden.

Putt
16th October 2008, 07:15
Här satsas det friskt.

per
16th October 2008, 11:18
Stiiiligt!!

84jr0
16th October 2008, 13:09
Läcker bild! Riktig idolbild :)

TurboB
16th October 2008, 14:08
Läcker bild! Riktig idolbild :) Riktigt fränt. Själv blev man minsann inte fångad på bild i grodätar-bilen.

Putt
17th October 2008, 21:12
Vrooom! ;)

Putt
18th October 2008, 14:16
Riktigt fränt. Själv blev man minsann inte fångad på bild i grodätar-bilen.

Kolla eftersnackstråden på rejsa, såg åtminstone 2 bilder på dig där.

Putt
18th December 2008, 16:39
Var ett tag sen man postade här, bilen har kanske inte haft högsta prioritet under hösten/vintern. Det ska det bli ändring på dock.

Fixade fälgar idag. 16" från en Marea för 800 kr, riktigt bra pris. Ska kränga på mina Pirelli Corsa r-däck på dem.

Funderar på att lacka om fälgarna, svart eller mörkgrått är mina tankar just nu. Nån som har andra förslag?

toto
19th December 2008, 13:24
Dessa kanske;)?

Putt
19th December 2008, 13:55
Dessa kanske;)?

Men ååå... locka mig inte att slänga ut ännu pengar... :D Fast de är så förbannat snygga.

pazzo
19th December 2008, 15:19
Dessa kanske;)?

Har du inte sålt dom?

Putt
4th April 2009, 19:39
Har felsökt lite mer nu när man haft tid. Gjorde blinktestet idag och det visade 1256 - rpm sensor, eller vevaxelsensor på svenska. Ska kolla i morgon hur den sitter, med lite tur är det den som strular och då har man fart på grejerna igen.

Sen är det "bara" att byta lite kopplingsdetaljer, inre drivhjulsdamask, löprulle till ac:n samt kupéfläkt :rolleyes:

Putt
18th April 2009, 15:36
Fick hem vevaxelsensor. Bytte den, men bilen blev inte bättre... :( stön.

Började överväga att lämna in bilen när jag moterade ihop den igen, när jag skulle sätta i luftfilterboxen upptäcker jag att tändhatten till 2:ans cylinder inte sitter riktigt i. Trycker till den och bilen funkar bra i några sekunder. Sen går den som innan. Troligen tappade tändhatten kontakt med stiftet.

Farsan kommer på ideén att trycka till metallhylsan i tändhatten, vi gör så och sätter ihop grejerna. Först går bilen halvdåligt, men när jag kört lite går den bara bättre och bättre. Förmodligen var det skit på tändstiftet då den inte fått riktig gnista. Det skumma var att jag analyserade stiften rejält innan, men det är väl ganska svårt att se antar jag.

Pinsamt lätt fel så här i efterhand bara. :rolleyes:

Putt
18th April 2009, 18:16
Ställde precis på bilen och tog en längre runda. Den går perfekt!

Skitkul att äntligen känna lite turbokraft bakom ratten istället för de 60 hk man förfogat över hela vintern ;)

Freddan72
18th April 2009, 18:33
Kommer du köra på Gelleråsen?

Putt
19th April 2009, 18:17
Kommer du köra på Gelleråsen?

Nä, tror inte det blir så. Missade första anmälningen till det billigare priset, sen vill jag helst besiktiga bilen så jag kan byta avgassystem innan jag kör bana.

Ante
19th April 2009, 18:26
Ställde precis på bilen och tog en längre runda. Den går perfekt!

Skitkul att äntligen känna lite turbokraft bakom ratten istället för de 60 hk man förfogat över hela vintern ;)

Kul att du hittade felet, billig reparation blev det ju också ;)

Putt
19th April 2009, 19:02
Kul att du hittade felet, billig reparation blev det ju också ;)

Billig och billig, jag bytte ju vevaxelgivare helt i onödan ;)

Putt
22nd April 2009, 18:09
Efter att ha bytt inre drivaxeldamask började ABS-lampan lysa... :mad: Har troligen haft sönder sensorn.

Kollade Mekonomen som tar 1250(!)kr för en sån. Började leta lite mer, och hittar en skrot i Göteborg som har en krockad GT! 400kr/st kostade de där, köpte både om en skulle vara trasig.

Ibland har man flyt ändå! :cool:

per
22nd April 2009, 18:19
Kan ju bara vara att du kommit åt den så att den flyttats lite - alltså för långt från kransen. Kolla så att den ligger ca 1mm ifrån och inte har avbrott i kretsen (multimeter).

Putt
22nd April 2009, 18:35
Originally posted by per
Kan ju bara vara att du kommit åt den så att den flyttats lite - alltså för långt från kransen. Kolla så att den ligger ca 1mm ifrån och inte har avbrott i kretsen (multimeter).

Svårt att göra - den sitter i ett hål och skruvas fast utan några inställningsmöjligheter. Så jag tror mer på trasig sensor. Var lite våldsam med den när den skulle lossas :rolleyes:

Jim
22nd April 2009, 18:54
Annars kan du prova att plocka bort den och se till att monteringsytan är helt ren, vilket borde göra att den sitter rätt monterad i förhållande till kransen, om det inte går att ställa in avståndet. Kanske också försöka rengöra ABS kransen om den är väldigt skitig?

Putt
28th April 2009, 18:05
Fick hem ny sensor, monterade den - och allt funkade! :)

Ibland går allt som det ska!

busta_rhyme
5th May 2009, 21:17
Vilken skrot i göteborg hade Punton?

Putt
6th May 2009, 07:01
Originally posted by busta_rhyme
Vilken skrot i göteborg hade Punton?

Rexes, Rexas eller vad den nu hette.... går att hitta på bildelsbasen!

Putt
6th May 2009, 18:52
Besiktigad och klar ;)

Besiktningskillen tyckte den hade lite konstig motorkaraktär "man måste ju upp över 4000 rpm innan trubon laddar!"

Hade ingen lust att gå in på vad som är gjort med bilen, vet aldrig vad de säger då.

En rolig grej hände dock. När jag åker därifrån tycker jag bilen känns lite seg. Det tar längre tid än normalt för turbon att ladda. Märkligt tycker jag, samtidigt som jag ska köra om en bil på motorvägen. Plötsligt blir det en avgasknall värdig en gammal grupp-B bil. I backspegeln ser jag en lång, svart grej som måste varit avgasmätaren som besiktningen använder flyga från min bil och in under en SL-buss som ligger bakom :D :D :D

per
6th May 2009, 18:55
Haha

84jr0
7th May 2009, 06:57
Haha hur gick det där till? :)

Putt
5th June 2009, 14:14
Fixade r-däcken häromdagen :)

Freddan_BA hjälpte mig att kränga på däcken på en uppsättning Marea 16"-fälgar. Genom e-bay fick jag tag i två st 3mm spacers. Med dessa går främre oken fritt från fälgekrarna. Monterade allt och det passade perfekt!

Allt som allt gick uppsättningen på ca. 2500 kr och för det fick jag;

4 st fräscha Pirelli P-Zero Corsa 205/45/16 som gått 2-3 träningsvarv i JTCC.

4 st apfräscha Fiat Marea 16" fälgar med slitna däck.

2 st spacers avsedda specifikt till Fiat (ingen kass universallösning)

Ibland lönar det sig att leta lite på blocket istället för att köpa nytt direkt!