Announcement

Collapse
No announcement yet.

Historien om min Coupe 16v Turbo!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Historien om min Coupe 16v Turbo!

    Tänkte berätta lite om min Fiat Coupe....-94

    Köptes i Tyskland för tre månader sedan. Gul, med MS-design kjolpaket på sidorna och baktill. 2 tums Novitec avgas och 17 tums fälgar. För övrigt helt original. Se bilden nedan:
    Attached Files
    Giallo Ginestra

  • #2
    Jag började botanisera på tyska e-bay efter en ny front, då den gamla var sprucken. Hittade ganska snabbt två olika, dels den ganska vanliga Modena fronten och dels en annan som sitter på bilen på bilden nedan. Lite kasst foto.....kommer bättre senare.

    Efter att fronten var monterad inhandlades diverse saker bla ett nytt 3 tums system

    race katt

    BTR-01

    Cobra sänkfjädrar

    GFB hybrid dump

    NGK:s kallare tändstift

    Turbo trycksmätare

    Ny grill från Realcar

    Beställda tid till Chipning hos Powerchip.se

    Lättare racing stolar från nått ställe

    Säkert har jag glömt en massa men det återkommer jag med i så fall. Nu skulle allt detta monteras......trodde jag. För min bil hade andra planer, nämligen kamremmsras! Kul!

    Motorn var det inte lönt att försöka rädda, utan jag hittade en svensk motor som hade rullat 9000 mil med Turbo i bra skick. Sen lämnades hela härligheten in på en firma som gjorde jobbet......30.000kr senare (inkl. motor o turbo) Gick bilen bättre än någonsin och alla andra delar kunde nu börja ta plats i sitt nya hem.
    Attached Files
    Giallo Ginestra

    Comment


    • #3
      Vad räknar du med att chiptrimningen ska ge för effektökning? Pris?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        40 pållar säger dom.............men jag säger väl 30 kanske. 3000 spänn skulle dom ha. Han (Jörg) åker ju runt i hela landet och chippar bilar på plats. Jag ska möta honom i Helsingborg den 11 juli, på onmsdag alltså! JEHOO!

        3000 kr verkar vara ganska humant pris tycker jag, eller vad säger ni? Den går ju inte att bara byta chip på, utan man måste programmera om mjukvaran.
        Giallo Ginestra

        Comment


        • #5
          Det finns billigare chip till din bil. paulinho på fccuk säljer chip till 16vt, men det visste du ju redan.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Nu är bilen polerad och städad. Gult! Det som fattas på bilden är grillen, den är på lackering. Nytt huvemblem sitter på.

            Kvar att göra:

            Tona rutorna.

            Boostcontroller. (Någon som kan rekommendera någon?)

            18 tums hjul............

            Demontera AC:n

            Montera dom nya stolarna.

            Plocka ur baksätet (kanske)

            Funderar på att bygga luftintag-luftutsläpp i huven, dels för cirkulationens skull, men även för att få såga bort en del onödiga kilon i plåten.
            Attached Files
            Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              Ser väldigt bra ut!

              Comment


              • #8
                jäkla fin den är

                min e ju åxo gul ,e svag för gula bilar ,varför satsade du inte på en 20VT??
                Fiat Punto ELX -99

                Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                Comment


                • #9
                  Fronten var helt underbar! Riktigt fin coupe du har!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Vad fint den blänker efter poleringen !
                    Riktigt snyggt med MS Design kjolarna där på sidan, ju fler Coupés jag ser med MS Design kjolar desto finare verkar de bli.
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cubase
                      jäkla fin den är

                      min e ju åxo gul ,e svag för gula bilar ,varför satsade du inte på en 20VT??
                      Njae, det var pengarna som inte riktigt räckte till tyckte jag, men så här i efterhand när jag säkert har lagt ner 45.000kr på bilen så ångrar man ju sig lite.....

                      Jag har ju en liten tös på två veckor som kräver plats för barnvagnen ju, så därför har jag två bilar...en kombi, det kostar ju det me!
                      Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by mange-ängelholm
                        Njae, det var pengarna som inte riktigt räckte till tyckte jag, men så här i efterhand när jag säkert har lagt ner 45.000kr på bilen så ångrar man ju sig lite.....

                        Jag har ju en liten tös på två veckor som kräver plats för barnvagnen ju, så därför har jag två bilar...en kombi, det kostar ju det me!
                        ahaaaaaaaaa

                        jo jo fattar det

                        har själv 4 stycken kids
                        Fiat Punto ELX -99

                        Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                        Comment

                        Working...
                        X