Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta växelförarkropp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta växelförarkropp

    Efter att Aloha snabbt och smidigt skickat en ny "kropp" till mig och tittat lite i ePER och verkstadsmanualerna tänkte jag att detta är nog ett projekt jag vågar mig på. Antingen är det skitenkelt eller väldigt omständligt (läs dyrt på verkstan). Men inte skitigt eller fastoxiderat som i motor mm. Alla benämningar som följer är vad jag tror de heter eller direktöversatt från engelskan.

    Växelförarmekanismen för 20VT LE m fl finns inte i verkstadsmanualen under Coupéinfo men väl på ePER. Problemet är att kroppen (9) är fäst vid skyddet (8) med bultar (15) som verkar sitta med lösa muttrar (11 o 6) därunder. Tack till demonteringsointresserad konstruktör på Fiat... Så på ngt sätt måste skyddet lossas med de muttrar (5 o 7) som den är fäst i karrosserigolvet.
    Attached Files
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

  • #2
    För att komma åt verkar det som att samtliga tre mittkonsoler måste demonteras. Här fanns det betydligt fler skruvar och clips än vad jag kunde hitta i verstadsmanualen. Men till slut är allt loss. Nu kommer jag åt de bakre muttrarna till skyddet men de främre gömmer sig längre fram under golvtunneln! Fattar inte alls hur jag ska komma åt dem? Måste man börja riva mattor mm nu? Och Malmros som gjort detta oxå svarar inte. Ngn som vet?
    Attached Files
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

    Comment


    • #3
      Går det inte att komma åt under bilen? För det är väl "kardantunneln" som syns som röd plåt. Dvs andra sidan av den plåten är på "utsidan"?
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Går det inte att komma åt under bilen? För det är väl "kardantunneln" som syns som röd plåt. Dvs andra sidan av den plåten är på "utsidan"?
        Tror inte det. De bakre muttrarna skruvas mot undersida "kardantunneln", alltså inifrån, då borde det väl vara samma med de främre?
        il giallino
        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

        bella rossa
        Coupé 20VT LE nr1516 1999

        white pearl
        Mini Cooper D 2007

        Comment


        • #5
          Verkar tyvärr som du har rätt Ante. Pratade med Nabil (som mekat med många QP). Han säger att för att komma åt de två främre bultarna på skyddet måste man lyfta av skyddsplåtar mm underifrån. Det var det jag inte villa ramla in i!!! Så nu står jag med en okörbar bil hemma på gården med långt till närmaste garage och med stor ovana och dåligt med verktyg för såna operationer... Om nu bara Malmros ville höra av sig med länkar och tips.
          il giallino
          Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

          bella rossa
          Coupé 20VT LE nr1516 1999

          white pearl
          Mini Cooper D 2007

          Comment


          • #6
            Tråkigt

            Rätt långt till Nabil från Skaftö. Jag tror Malmros håller på att sälja sin kärra så därför kanske han inte har tid med dig
            Last edited by Freddan72; 7 August 2007, 11:49.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mikael W
              Verkar tyvärr som du har rätt Ante. Pratade med Nabil (som mekat med många QP). Han säger att för att komma åt de två främre bultarna på skyddet måste man lyfta av skyddsplåtar mm underifrån. Det var det jag inte villa ramla in i!!! Så nu står jag med en okörbar bil hemma på gården med långt till närmaste garage och med stor ovana och dåligt med verktyg för såna operationer... Om nu bara Malmros ville höra av sig med länkar och tips.
              Jobbigt, men det är nog inte speciellt svårt och det duger bra med vanliga verktyg och pallbockar. Det jobbigaste är att plocka ner avgassystemet för att komma åt. Men då kan du passa på att sätta dit ett blueflamesystem!
              2 flugor, som man brukar säga.
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Originally posted by Aloha
                Jobbigt, men det är nog inte speciellt svårt och det duger bra med vanliga verktyg och pallbockar. Det jobbigaste är att plocka ner avgassystemet för att komma åt. Men då kan du passa på att sätta dit ett blueflamesystem!
                2 flugor, som man brukar säga.
                Vem behöver blueflame när man har dubbla 3" utblås!?
                Attached Files
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #9
                  Klaustrofobi!

                  Snyggt uppallad, lika mycket plats som en lägre SUV! Jag gillar inte sånt här! Och massor med muttrar mm för att få bort avgas och skyddsplåt. Och ingen verkstadshandbok som jag hittar som ger ngn handledning vad som finns därunder, dvs jag tror att det är svåråtkomligt för liggande äldre man med klaustofobikänslor.
                  Som tur är har Bil-Klas i Skaftös djupa skogar tröttnat på makrillfisket nu och verkar sugen på att ta sig ann detta projekt. Åsså har en massa folk hört av sig och vill att jag ska rita om deras hus. Så gör var och en det dom är bäst på...
                  Attached Files
                  il giallino
                  Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                  bella rossa
                  Coupé 20VT LE nr1516 1999

                  white pearl
                  Mini Cooper D 2007

                  Comment


                  • #10
                    När du ändå håller på, byt stötdämpare
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Hur har det gått?

                      Fota gärna lite under arbetets förlopp om du har möjlighet och inte redan har fixat det.
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #12
                        Skitenkelt....

                        Är nu stolt ägare av pallbockar och en superhusnyckelsats. Bil-Klas från Skaftös mörka skogar dök aldrig upp och efter mycket kvällsarbete på jobbet och seglingar på helgerna fick jag äntligen tid. Jag tog bara bort de främre fästena för avgaset (denna skjuvades sedan beroende var jag behövde jobba). Den svarta plåten, som skyddsplåtarna över avgaset är nitade i, sitter med ett tiotal bultar som alla var mer eller mindre fastrostade. Efter att ha rundat en del bultskallar (väldigt lätt att dra snett när man ligger under bil) varav en fick tas bort med våld (=vinkelslip) fick jag loss den. Även den bakre skyddsplåten fick tas bort. Handbromsvajrarna fick kopplas ur oxå. Det visade sig då att nylonskyddet med tillhörande växelförare, liksom handbromsen, var fäst i den svarta plåten. Sen var det ett förfärligt trixande för att komma åt de tre muttrarna som höll "kroppen". Det krävdes en man på ovansidan och en under bilen. Även ett av fästena för växelspakens nederdel fick lossas för att komma åt. Men med benäget bistånd av min granne Däck-Jonte fick vi både loss "kroppen" och i den nya!

                        Sen fick jag ihop inredningen oxå, blev några skruvar och en bygel över... Och så hittade jag en liten mystisk elektronisk svart låda, storlek modem bland alla kablar bakom främre mittkonsolen! Undrar vad den nyttar till?

                        Skulle tro att för den som vet hur allt sitter skulle fixa detta på 5-6h varav 1h är tvåmansjobb. För mig tog det väl det tredubbla, och dom x-tra 12h la jag på att leta sprängskisser på nätet, försöka förstå hur allt hängde ihop och lista ut vilka verktyg som behövdes för trångt belägna bultar och muttrar och fastrostade dito.

                        Nu funkar allt igen och väldigt vad mjukt och fint växlarna sitter!!!!
                        il giallino
                        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                        bella rossa
                        Coupé 20VT LE nr1516 1999

                        white pearl
                        Mini Cooper D 2007

                        Comment


                        • #13
                          trångt belägna bultar och muttrar och fastrostade dito.

                          Hua ja det är slitsamt. När jag bytte kamrem så gick skallen av till den 15 cm långa skruven till växellådfästet. Över 10 cm djup frigångshål i aluminum + stålskruv är ingen bra kombination. Fick ta loss hela växellådsfästet och mycket riktigt en skruv till som var gängknas in i växellådan. Fick bli Helicoil gängor i växellådan och upp med fästet i en 10 ton press. Skruven fanns såklart inte att köpa på Fiat... Till slut hittate jag en skruv till Suzuki motorcykelupphängning som passade.
                          Piaggio Purejet -06
                          Fiat Coupe 20VT-98

                          Comment


                          • #14
                            Re: Re: Skitenkelt....

                            Originally posted by Ante
                            Har du original mobilantenn på taket? I så fall är det för handsfreefunktionen.
                            Tänkte det. Det är väl bara att koppla ur den? Så att den inte plötsligt kommer farande i en högersväng och lägger sig under gaspedalen!
                            il giallino
                            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                            bella rossa
                            Coupé 20VT LE nr1516 1999

                            white pearl
                            Mini Cooper D 2007

                            Comment

                            Working...
                            X