Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är en "watgateventil" ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är en "watgateventil" ?

    Har problem med min coupe nämligen. Dom har bytt tomgångsmotor, tempgivare, men ändå går den fel vid kallstart! Nu ringde ja då upp dom igen o påtalade detta, då säger verkmästaren ... att en "watgateventil" eller nåt sånt konstigt kan strula och den kan ge sådana beteenden då vid kallstarter ... eller så påstod han att turbon kanske också börjar bli dålig och gör att trycket blir i obalans .... tror han sluddrar men det resulterade i att dom ska ha in bilen den 29 okt kl 8 i Ängelholm nu ... Helsingborg verkar inte klara det ... så nu skickas jag dit !

    Känner mig jävligt urkass och irriterad , men jag betalar inget ju ... högste chefen sa att ja ska bara lämna in den o sen ha en lånebil ...

    men om någon vet vad det är snälla förklara ... han dilla om massa saker !

    Coupé 16v Turbo -96
    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

  • #2
    Wastegaten är en vakuumklocka som sitter på turbon och reglerar max laddtryck, via en slang från trycksidan på turbon. När maxtrycket överskrids öppnar ventilen och avgaserna passerar förbi turbinen.
    Om den är paj är den antingen 1. öppen hela tiden, skulle bara innebära att tubon knappt laddar. Eller, 2. att den inte öppnar alls, skulle ge bara ge skenande effekt vid fullgas.
    Det låter lite som om den verkmästaren är ute o cyklar, anser jag.. :-(
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Wastegaten är en vakuumklocka som sitter på turbon och reglerar max laddtryck, via en slang från trycksidan på turbon. När maxtrycket överskrids öppnar ventilen och avgaserna passerar förbi turbinen.
      Om den är paj är den antingen 1. öppen hela tiden, skulle bara innebära att tubon knappt laddar. Eller, 2. att den inte öppnar alls, skulle ge bara ge skenande effekt vid fullgas.
      Det låter lite som om den verkmästaren är ute o cyklar, anser jag.. :-(
      Ja men han är pucko , de vet ja sen min punto ... men nu har chefen som ja känner som äger fiat i HBG o Ängelholm bett mig åka dit för dom kan mer ... det är på garantin nämligen Annars hade bilen varit hos BEFRA om ja hade fått stå för det själv.

      Men ja vet inte, tycker turbon är lite dålig, eller den kommer så sent Men jag vet inte ... tror ja med har vant mig vid trycket och kanske inte reagerar mer på att den egentligen är snabb vet inte ... ibland vill ja har mer liksom .. tycker den inte kommer när ja vill .,... typ vid 3000 varv kommer turbon och jag tycker det är liiiiiite kasst ... vet inte om de e för ja maxat bilen en gång ... åtminstone så upplever jag att den ändrade karaktär efter den gången ... man får ju ha i åtanke att bilen körts av ett äldre par sedan den var ny ... sen kommer ja o brände på så mätaren dippa på 260 ... hmmm ... kanske ja som förstört nåt ... tycker med den drar lite mkt soppa 1,2 / mil . Men ja vet inte som sagt , min första coupe ... hoppas bara de e nåt som går att byta så den blir bättre annars tror ja att ja kommer byta nästa år till en 20 v ....
      Coupé 16v Turbo -96
      Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

      Comment


      • #4
        Att den börjar ladda vid 3000 låter så som de ska.
        Fiat Coupé Turbo
        Fiat Uno Turbo
        Lancia Delta Evoluzione 1

        Comment


        • #5
          Originally posted by FinG
          Att den börjar ladda vid 3000 låter så som de ska.
          ja det stämmer säkert, testade den lite nu för någon dag sedan. Då gick den fint, det enda jag kan tycka är lite märkligt är att det känns som om turbon när den går igång att den kommer i omgångar ... inte jämt ... trycket är det nog inte fel på men den känns inte jämn när ja gasar ... hmm
          Coupé 16v Turbo -96
          Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

          Comment


          • #6
            Så e de på min oxå vid 3000 nåt så börjar den ladda sen vid 5000 nåt känns de att den inte axar lika mycke sen axar den mer igen
            Fiat Coupé Turbo
            Fiat Uno Turbo
            Lancia Delta Evoluzione 1

            Comment


            • #7
              Kan det inte vara laddtrycket som sänks för att inte överladda för mycket? Har hört att coupen har en sådan feature.... M.a.o. helt i sin ordning?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                om den spikar så ställs väl tändningen bakåt, vilket gör att man får mindre effekt ..

                det är ganska vanligt att laddtrycket börjar svänga upp och ned, kan bl.a bero på att laddtrycksventilen är dålig, testa att göra rent med 5-56 eller nått

                ... eller byt till passiv ventil

                men det första steget borde kanske vara att skaffa en laddtrycksmätare?
                /Peter

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Chorus
                  om den spikar så ställs väl tändningen bakåt, vilket gör att man får mindre effekt ..

                  det är ganska vanligt att laddtrycket börjar svänga upp och ned, kan bl.a bero på att laddtrycksventilen är dålig, testa att göra rent med 5-56 eller nått

                  ... eller byt till passiv ventil

                  men det första steget borde kanske vara att skaffa en laddtrycksmätare?
                  tror jag ska byta till sånt ni alla pratar om "dumpventil" hehe .. .prata lite med Mojo idag om det ... han får hjälpa mig hehe ... ja vet fan inte sånt Men ... åtminstone ... så ska ja byta nu under avställningen Fan det har gått 2 veckor sedan ja ställde av den .. o ja är rastlös ... var där förra helgen o kolla ... shit va ja e sugen på o ställa på den ... (inte ställa mig på den) .... hmmm .. o ja har redan tröttnat på tåget ... *hata öresundtåget*

                  ok ... tack för era ti'ps
                  Coupé 16v Turbo -96
                  Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                  Comment


                  • #10
                    Ja gör det, byt wastegaten mot en dump.... jeeezus...

                    Ärligt talat, är det så svårt att lära sig dessa grejer? *skakar på huvudet*
                    /Mats Strandberg

                    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                    Alfa Romeo 75 Turbo -87
                    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by MaZ
                      Ja gör det, byt wastegaten mot en dump.... jeeezus...

                      Ärligt talat, är det så svårt att lära sig dessa grejer? *skakar på huvudet*
                      skaka inte för mööö ... finns ju dock en del som inte kan lika mycket ... om du tänker tillbaka så visste du inte så mycket i början heller . Nåja ... jag fortsätter väl o fråga o om det är wastegaten som ska bytas eller nåt annat vet väl inte jag ... jag frågar liksom ... för att LÄRA mig
                      Coupé 16v Turbo -96
                      Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                      Comment


                      • #12
                        hehe



                        Rolle.. dumpventil är en dumpventil och wastgaten är en wastegate

                        jag ska visa daj nån dag när vi får tid så går vi igenom lite i motorrummet
                        före detta coupe trimmare
                        pimpig cadilacc deville
                        Sv1000s C-Ö

                        Comment


                        • #13
                          Men all info finns ju här på siten, bara att läsa inlägg... Bara för att de är ett halvår gamla betyder ju inte att de inte stämmer...

                          /Mats Strandberg

                          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                          Alfa Romeo 75 Turbo -87
                          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by MaZ
                            Men all info finns ju här på siten, bara att läsa inlägg... Bara för att de är ett halvår gamla betyder ju inte att de inte stämmer...


                            MaZ ... men ursäkta ... stör du dig på att ja ställt en fråga ? hmm ... förstår inte ... blunda om du inte tycker allt tillfredställer dig ... för övrigt så har ja aldrig påstått att wastegate ventilen skulle bytas ut mot en dump ...

                            nåja ... säger bara BAH
                            Coupé 16v Turbo -96
                            Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hatter


                              tror jag ska byta till sånt ni alla pratar om "dumpventil" hehe .. .prata lite med Mojo idag om det ... han får hjälpa mig hehe ... ja vet fan inte sånt Men ... åtminstone ... så ska ja byta nu under avställningen
                              Var någonstans tycker du att det är otydligt?
                              /Mats Strandberg

                              Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                              Alfa Romeo 75 Turbo -87
                              Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                              Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                              Comment

                              Working...
                              X