Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stabilisering RWD Fiats..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stabilisering RWD Fiats..

    Monterade diagonala stag i motorrummet på min Argenta, o hej vad det gjorde skillnad i styvhet och styrkänsla!

    Vet inte om 124, 125, 130 eller 131 har samma problem men 132/Argenta är rätt lealösa där fram.. Tydligen! Hela fronten är ju en fyrkantig plåtlåda som kan twista lite i sidled.
    Jag testade att hissa upp ena framhjulet med staget fäst bara i ena hålet, och det andra hålet flyttade sig 1mm.. Hur mkt det skulle varit om nån stod o hoppade på ena tröskeln vågar jag inte tänka på..

    Hittade stagen i en container på jobbet, kommer från ett kasserat kontorsbord... Tillplattade i ändarna, lackerade, och med perfekt längd! Behövde bara borra upp hålen lite och bända ändarna raka. Ibland ler Fiat-guden mot en!

    Bild:
    Den ena sidan var inga problem med plats eftersom batteriet redan var flyttat till bagaget, den andra sidan fick ge upp fästet för luftfilterboxen (sänkt box) - därav buntbandet, och motståndet för kupefläkten fick vridas 90grader.
    Attached Files
    Last edited by per; 5 September 2007, 10:44.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    En till bild, här syns fästena (17mm insexbult + mutter):
    Ursäkta den mkt dåliga putsen..
    Attached Files
    Last edited by per; 5 September 2007, 10:44.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Inspirationen kommer från 131 Abarth:
      Attached Files
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Ser ju bra ut det där! Putsen ursäktas, peroformance är viktigare tycker jag! Jag har samma tankar själv men aldrig kommit till skott men de där kromade rören skulle se bra ut i motorrummet.
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #5
          Såg bra ut! Kanske skulle ta o göra nått liknande på min 128? Tycker den är lite svajjig!
          Fiat 128 special =)

          Comment


          • #6
            Såg ju seriöst ut, trots enkelheten! "putsen" ser ut som under huven på min 131.

            /H

            Comment

            Working...
            X