Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag har fått fiber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag har fått fiber

    Varför hänger det en massa lösa fiberkablage i min Regatta? En mässingsmojänggivare ligger brevid ratten och har fyra avklippta fiberkablar, sen kommer det ett par från mittkonsolen. 86, då var väl inget digitalt?

    Är det nån som fattar Fiats elektriska förgasare? Min drar för mycket soppa, hugger vid acc men bra vid fullgas, så jag tänkte justera tomgångsblandning men det fanns ingen sån skruv. Då gick jag vidare till acc.pumpen men det fanns inte nån sån heller, det fanns en solenoidliknande mojäng som jag misstänker styr acc bränslet, går den att justera?

    Jag köpte en Haynes för att kunna se elschemat men det var den sämsta bok jag köpt, ingenting av de elpryttlar jag har fanns med...

  • #2
    FIBRER ÄR BRA

    Haha välkommen till Fiats 80-tal, de var ganska finurliga då må du tro.
    I alla modeller (även min Argenta) körde man stenhårt med fiberbelysning till knapparna (med EN central lampa), istället för lampor i varje knapp.
    Den mässingspryl du hittat är (kanske delvis :-)) den med lampa i. Sen går fiberoptik upp till knapparna för elhissar, varningslampa, osv.

    Jag vågar knappt säga det (HÖG nördfaktor) men jag monterade extra fiberbelysning (från en skrotad Ritmo) i knapparna i taket för kupebelysning, på min. Knapparna hade redan uttag för fiberkoppling men Fiat var väl för snåla...

    Elförgasare är inte min starka sida.. har du inte nån gammal Weber / Solex liggandes?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Aha, vad shysst av tidigare verkstadsreparatörer att klippa av alla fiberkablar :-( det är ju inte bara att löda ihop dem... Samma har dom gjort med centrallås och en massa andra grejjor.

      Jag har en bunt med Weber/Dellorto men det var så många vacumslangar och elkablar att ta hänsyn till, men dubbla Dellorto vore kanske roligare då kommer jag tom att köra ifrån Pug 205rna. Har inget insug bara.

      Comment


      • #4
        Elhiss + c-låssladdarna brukar brista i dörrgenomgången vet jag. Usla kablar...

        Jobbigt med förgasaren! Det kanske bara är glapp/oxid i nån av kontakterna eller brott i nån solenoid..
        spännande!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Kan även tillägga att "Fiber" belysning även fanns 1976 på min första 1600S 131
          Även på 1983 131 S...
          High tech...
          En kompis blev lite knäckt över att min första Fiat 1976a 131a hade just detta eftersom han var DJUPT impad av att hans nyare jänkebil hade det !!!
          Så jag fick dra av en sladd och visa !

          ps, ska finnas skarvhylsor i plast,,, Fiberoptik.. bara det att i dag är det tunnare fibrer.

          Vad e det för motor på regattan Ritmons
          Tipons DOHC ?
          WEBER/MARELLI inspr förgasare ?

          kul minne !

          Last edited by Håkan; 22 October 2002, 16:08.
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            elektronisk förgasare

            har samma problem fast med en 88'ans citroen BX 16. kan även få för sig att totalvägra att starta när den är varm (med kan ha andra orsaker
            Som jag fattat det är det ett h-e att justera elektroniska förgasare, på min BX finns ett litet digitalt kontrolldon i motorutrymmet, där en mekaniker kan ansluta ett testverktyg, men det funkar med en vanlig digital voltmeter åxå, som visar om motorn får för mkt/lite soppa..eh.. vad du nu har för nytta av att veta det..
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Tyvärr så har bilen ingen lamdasond att mäta på trots all elektronik. Jag kommer nog att slänga på Dellorto 40'or om jag hittar ett insug som passar. TC:n mår så bra av dubbla förknasare, bensinförbrukningen på min 69:a minskade kring 50% med dubbla Dells trots att jag ökat effekten ca 25%. Både effekt och miljövänligt ;-)

              Comment

              Working...
              X