Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delningsfilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delningsfilter?

    Jag är Fiat ägare sedan augusti i år, en 99:ans Brava 1,6. Fungerar fint men stereoljudet lämnar en del övrigt att önska. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av att byta ut orginalhögtalarna till något roligare?

    Jag funderar på ett kitsystem med 13 cm i dörren och diskanten i instrumentbrädan genom ett passivt delningsfilter. Vet någon om orginalhögtalarna är delade med separat filter (och var kan man hitta det i så fall) eller sitter de paralellt?

    /Roger
    ///// Brava 1.6 SX 1999
    http://rogrrr.konvaljen.nu

  • #2
    Vet ej hur de är kopplade.

    Men har själv kopplat till diskanter som sitter fint i Instrumentpanelen åp tipon (Peerless, betydligt finare än bilhögtalare) i serie med ett filter ( 4 paralellkopplade
    kondensatorer, för att uppnå rätt delningspunkt ) så att diskanten börjr vid ca 3400- upp till 4000 Hz....
    Dessa sitter paralellt med framhögtalarna i serie med 2 effektmotstånd. (Bara att prova sig fram till lagom nivå)

    Låter alldeles utmärkt ! (Pappersdiskant, ingen vass aludome)

    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Tack för svaret Håkan.

      Jag var och snackade med en säljare på BRL och han trodde att basarna var fullregister kopplade och diskanterna satt paralellt med en kondensator uppe i själva elementet för att skära bort lägre frekvenser. Rätt eller fel? Kanske ett kopplingsschema skulle hjälpa?

      I så fall skulle man kunna klippa högtalarkabeln strax före den går in i kontakten till dörrsladden. Installera filtret där och dra en ny kabel upp till diskanten i panelen. Kanske!? Jag är helt grön vad gäller bilstereo installationer.

      /R
      ///// Brava 1.6 SX 1999
      http://rogrrr.konvaljen.nu

      Comment


      • #4
        Jag bytte på min Punto GT -95:a, "byglade" in mig på original kablaget utan att göra någon åverkan på original kontakter. Köpte sådana skarvdon som man klämmer på kablarna.
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          Det lär inte sitta några delningsfilter någonannanstans än på högtalarna orginal, däremot kan kabeln till diskanten vara skarvad typ var som helst....

          Comment

          Working...
          X