Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Croma -89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Croma -89

    Hejsan!
    Jag har köpt mig en Croma Turbo som första projekt-bil. En riktig rosthög men det är lite av tjusningen med

    Håller på att ta ur motorn och allt annat som måste bort för lackering nu och har stött på några frågor..

    T.ex. vad är detta? eller vad gör den?
    Det fanns en vid båda lycktorna, på båda sidor. Men ingen va kopplad till ngt, de bara låg där.
    Den svarta på bilden.

    Kan det ha ngt med styrningen av höjden av ljuset? Det gick nått mellan de två som var där.

    Ytterligare frågor är: Funkar Coupens bromsskivor? Om inte funkar de från Uno?
    Kan man lufta ABS-systemet själv? Eller är det verkstad som gäller?

    Edit: Nån som vet om det finns manualer till dessa bilar? Typ Haynes eller nått. Där det står moment på saker osv?

    Edit2: Finns det nån som har tips på vart det finns t.ex. stötdämpare och annat godis att köpa till den?

    Länk till galleriet:
    http://filebox.nu/forsan/
    Länk till garaget.org:
    http://www.garaget.org/pars
    Last edited by pars; 11 February 2008, 22:55.
    Bättre att göra fel än att inget göra.

  • #2
    Automatisk reglering av ljuset har jag för mig.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Franska motsvarigheten till Haynes har tryckt en verkstadshandbok på Croman. Gillar du att läsa franska?

      Delar hittar du på Autoexperten.se. Chassiet (under karossplåten) är samma som Alfa 164. En hel del framvagnsdelar är identiska med SAAB 9000 dock inte bromsarna.

      257mm skivor fram är max du kan ha med 14" orginalfälgar. Byter du skivor måste du byta ok och andra passar inte rakt av. Glöm Unoskivorna och satsa på bättre belägg i första hand (beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner. Bakskivorna är 251 mm Fiat standard som finns på Biltema för ca 150 kr.

      Du kan lufta med ABS. Helst vill man att motorn går när man gör det men det går att göra även utan. Egentligen ska man ta det i viss ordning. VF, HF, VB, HB eller om man skulle börja med HF, kommer aldrig ihåg vilket.

      Är det nåra särskilda åtdragningsmoment du behöver får du säga till. Jag större delen av en Croma liggande i lådor om det är nåt du saknar.
      Lycka till.
      Attached Files
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Saknar gör jag inte än, vad jag kommer på... men saker behöver bytas, typ huv å höger framskärm. Sen finns det säkert miljoner fler saker som jag kan behöva..

        Ang skivor osv, jag tänker mig att det blir 17" på den så större ska gå. Men beroende på hur mycket jobb det är att fixa fästen till andra ok så är jag grymt sugen på att ha borrade skivor med bembo ok
        Bättre att göra fel än att inget göra.

        Comment


        • #5
          Originally posted by pars
          Saknar gör jag inte än, vad jag kommer på... men saker behöver bytas, typ huv å höger framskärm. Sen finns det säkert miljoner fler saker som jag kan behöva..

          Ang skivor osv, jag tänker mig att det blir 17" på den så större ska gå. Men beroende på hur mycket jobb det är att fixa fästen till andra ok så är jag grymt sugen på att ha borrade skivor med bembo ok
          Tror jag har en bra huv + dörrar, dock inga skärmar. Kolla vad som finns till 164:an. Jag känner folk som satt på 305 mm skivor och 4-kolvs Brembo-oken som sitter på Coupe 20VT.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Det är det jag funderat på med... Men undras hur mycket som behövs byggas om..

            Vore ju nått att sikta på iaf!
            Men det är ju ett tag innan jag igentligen behöver tänka på sånnt :P
            Fcik ju inte ens bort drivknutarna idag, kapade en av de där insekts-bultarna som sitter mellan vxl-lådan å knuten, får ta en andra imorrn.

            Kikade närmare på huven å såg att den är nog utom räddning Dörrn kan jag fixa till rätt bra tror jag.
            Bättre att göra fel än att inget göra.

            Comment


            • #7
              Var i garaget idag med, men har stött på nåra problem...
              Får inte bort denna:


              Så min fråga är: Kan man lossa på dämparen å bara dra ut hela axeln ur vxllådan?

              Edit:
              Så långt är jag på "över sidan":

              Hur kännsligt är det med broms-systemet?
              Last edited by pars; 13 February 2008, 22:15.
              Bättre att göra fel än att inget göra.

              Comment


              • #8
                jag sket i hur bromssystemet vart, idag kapade ja rören till det...

                Sen lyfte ja ur motorn Efter all skit är den äntligen ur! Men jag insåg att det kommer att ta lång tid att fixa till framvagnen.. Mycket plåt.

                Tog en bild med mobilkameran:
                Bättre att göra fel än att inget göra.

                Comment


                • #9
                  Ver ett tag sen nu, har inte hänt så mycket... letat efter en ny / bättre beg frambalk... Men utan större framgång.

                  Efter midsommar ska jag åka söderut och köpa en Croma som är i våldigt mycket bättre skick i karossen än vad min är, hinka i motorn i den och finlira lite.

                  Men jag har en fråga: Hur är fram och -kofångarna på croman i mått om man jämnför med en volvo 850 eller s70 eller 940?
                  Funderar på att försöka mig på att modifiera den jag har på croman för att få till en R-front eller evolve front på den.
                  Bättre att göra fel än att inget göra.

                  Comment

                  Working...
                  X