Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pininfarina Volvo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pininfarina Volvo

    Men kanske en snygg Volvo för en gångs skull? En Volvo Coupe 20 VT som Pininfarina designat?

    Saxat från DI:

    ROM - Det italienska industridesignföretaget Pininfarina har undertecknat en preliminär överenskommelse med Volvo Car Corporation om att utveckla en ny bilmodell.

    "Det rör sig om en nischmodell. Men exakt vilken typ av bil blir officiellt först när den slutgiltiga överenskommelsen blir klar om några månader", säger Pininfarinas presstalesman till DI.

    Det här är första gången som Volvo väljer Pininfarina som samarbetspartner. Pininfarina får fullt ansvar för projektet från design till att bygga prototyperna och pröva den nya modellen.

    Pininfarina är ett av världens mest kända industridesignföretag. Under årets nio första månader omsatte gruppen 424 miljoner euro, 3,8 miljarder kronor, och gjorde en nettovinst på 2,8 miljoner euro.

    Pininfarina är noterat på Milanobörsen. Bland designgruppens kunder märks till exempel Fiat, Ferrari, Lancia, Alfa Romeo, Peugeot och Honda. (DI)

    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

  • #2
    Det är väl för att jag parkerat min nytvättade skinande Coupe några för många gånger utanför Volvo PV Design... :-)

    ..men det bjussar jag på!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Bra jobbat Per!
      De har haft en vy av containers aldeles för länge
      //Martin
      Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
      Åker - Cheva Transsport -01
      Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
      Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
      Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
      Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

      Comment


      • #4
        Volvo har ju gjort flera mer eller mindre lyckade Bertone-modeller som också är Fiatdesigner. Min gamla 850 Spider hade han ritat :-)

        Comment


        • #5
          Finns det nåt hemskare o fulare än s60 o s80 dom ser ju precis likadana ut men det är det ingen som skriver om här i sverige heller.,., Hade det varit 2 Fiatar som varit så identiska ( förutom storleken då) då hade det väl blivit ett j---la liv.,., konstigt det där med diskrimineringen av italienska fordon,, det är ju så poppis nu med diskriminerings frågor så man kanske skulle lägga in en motion i riksdagen

          ////////HH

          Comment


          • #6
            Annat var det med 780.. tycker faktiskt den var snygg. Hmm den med raka 960-sexan och multilink-bakaxeln... vore najs!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              780 är riktigt trevlig att köra, den påminner lite om Maserati också. Nu har mina kräkkänslor mot kantiga bilar nästan förvunnit och jag börjar tycka att de ser lite retrocoola ut. Jag tror att en 780 eller Maserati Biturbo blir min nästa vinterbil.. hehe, dom har samma elproblem som Regatta om det inte tom är Fiats elsystem. Det finns ju undantag, 740 kan jag nog aldrig uppfatta som snygg, inte Regatta heller.

              Comment

              Working...
              X