Announcement

Collapse
No announcement yet.

75 SXie Tändinställning omöjligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 75 SXie Tändinställning omöjligt?

    Ska lämna in bilen för kamremsbyte om nån månad eller så då jag
    tvivlar på att den är bytt någon gång... Bilen är en 91:a och har bara gått 4 000mil så föreg. ägare ansåg nog att det inte var dags...
    Nåväl...tebax till frågeställningen. Jag hade tänkt att han även skulle få kolla upp tändning + div. När jag accar under belastning så låter det som att den spikar. Jag testade en tank med 98 och det blev ngt bättre inbillar jag mig. Kör på 95 okt normalt.
    Går det att ställa tändning eller är det TDC givaren som sköter allt?
    Upplysningsvis så hade den tidigare fel på vaacumslangen som går till tändmodulen Filtret var trasigt men det är åtgärdat nu.
    Kan det bli fel i tändomställningen i modulen också?
    Tycker den känns lite seeg på höga varv. Går ungefär som min förra Uno 55.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Tändningen tror jag är fast och icke justerbar på den.. Kanske ska kolla stift, kompression och soppafilter (bytt?) oxå. Tanken kan rosta på dessa o täppa till filtret.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Okej, får kolla lite på sakerna du nämner. Betr. tanken tror jag inte det är någon fara då den ser bra ut + påfyllningsröret som omnämns i en annan Uno-tråd som en vanlig felkälla pga rost verkar vara gjord i plast på min bil.
      Tändstiften har jag däremot inte kikat på, får göra det.

      Finns nog många frågetecken för hur bilen blivit servad... Då den gått i snitt 160mil/år har den knappast servats 1 gång/år.
      Följde inte med några papper alls då de + andra småsaker försvann i hanteringen då ägaren dog för några år sedan.

      Du vet inte om tändförställningen i tändmodulen brukar krångla?
      Har jag förstått saken rätt så styrs den av motorns vaacum så det bör sitta en mekanisk anordning inuti den.
      Det kanske går att kolla med en stroboskoplampa om den är OK.
      Eller så ha motorn på tomgång och suga i slangen och höra om motorn ändrar karaktär.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Jo det brukar funka, samma grejer på min Argenta. Tror på nåt annat än tändningen, som för lite soppa t.ex.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Uppdaterar min tråd lite:
          Har just lämnat in och fått kamremmen + sträckhjulet bytt. Kostade 700kr + delar ( ca 800)
          Ville samtidigt att han skulle söka efter avgasläckagen vid grenröret. Han kom fram till att avgassystemet måste vara nästan tätt då den går rätt dåligt och har gjort det mer eller mindre hela tiden. Håller tummarna att det inte är katten då den är rätt dyr, ca 6 000kr...
          Det pyser i skarven efter katten så "pluggen" borde sitta i någon av dämparna efter katten.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment

          Working...
          X