Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Oljefri" kompressor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Oljefri" kompressor

    Kan någon förklara för mig detta begrepp "oljefri kompressor"?

    Jag är van vid Atlas Copco (Airlet) för tryckluft och dessa har med en vattenavskiljare varit perfekta för sprutmålning (har proffsutrustning) och annat där man vill ha helt ren luft. En dimsmörjare har jag kopplat på de verktyg som var luftdrivna.
    Nu när jag skall skaffa en lite större, fast kompressor blev jag avrådd att köpa "de där vanliga" från Biltema och gänget eftersom de läcker olja till tryckluften. Stämmer det verkligen? Trodde "oljefri" betydde bättre precision i lager och kolvar. De som är smorda skulle alltså var enklare konstruktioner som krävde smörjning.

    Red ut detta åt mig är ni snälla. Måste jag ha en oljefri kompressor för sprutmålning eller räcker en Biltema-kompressor?
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Hejhej! Jag vet kanske inte helt hundra men jag har väl sprutat ett tiotal bilar med min biltemakompressor och har inte fått några problem alls. Har man en vattenavskiljare på kompressorn så kvittar väl det..eller? Min gamla biltemakompressor är tillverkad av ABAC i Italien som ju har gjort några stycken skulle jag tro.
    captainmorgan

    Comment


    • #3
      Oljefri kompressor innebär väl att det inte finns någon olja i vevhuset utan har permanentsmorda lager,men det har jag bara sett på små kompressorer som inte lämpar sig för större lackeringar.

      Comment


      • #4
        Som sagt; den Airlet 9 och Airlet 11 jag har tillgång till är oljefria och det stämmer ju att de är permanentsmorda.
        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

        Comment

        Working...
        X