Announcement

Collapse
No announcement yet.

AC problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AC problem

    Efter vinteruppehållet så går inte AC.n "igång" när man trycker på knappen. Lampan tänds och kupéfläkten startar men inte AC:n. Normalt så märker man ju att den går igång genom lite lägre motorvarv och ett visst ljud men nu märks ingenting. Den har alltid funkat perfekt förut och är nyligen påfylld med köldmedel. Före påfyllingen kylde den lite sämre men den gick igång normalt. Vad kan vara fel? tacksam för alla tips!
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

  • #2
    Re: AC problem

    Originally posted by bear
    Efter vinteruppehållet så går inte AC.n "igång" när man trycker på knappen. Lampan tänds och kupéfläkten startar men inte AC:n. Normalt så märker man ju att den går igång genom lite lägre motorvarv och ett visst ljud men nu märks ingenting. Den har alltid funkat perfekt förut och är nyligen påfylld med köldmedel. Före påfyllingen kylde den lite sämre men den gick igång normalt. Vad kan vara fel? tacksam för alla tips!
    Normalt sett skall inte ett AC system behövas fyllas utan att det läcker, så förmodligen har du någon liten läcka i en o-ring skulle jag tro. Och som du säkert vet så slår inte pumpen till alls om trycket är för lågt.
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

    Comment


    • #3
      Låt en AC-verkstad tryckprova efter läckor, många gör detta gratis mot att man åker till samma ställe senare o fyller.
      Du kan ju fått ett stenskott i kondensorn i höstas eller så?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Min AC är också trasig. Låter märkligt också när man sätter igång den. Ett torrt sugande ljud vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Kan det bara vara att fylla på? Har inte hunnit kolla upp det än..

        Comment


        • #5
          Det brukar susa när det är lite kvar.. Så var det i min iaf.
          Jobbigt med AC som inte varit igång på länge f.ö.... Fick byta nästan allt utom ett par rör och kondensorn!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Det brukar susa när det är lite kvar.. Så var det i min iaf.
            Jobbigt med AC som inte varit igång på länge f.ö.... Fick byta nästan allt utom ett par rör och kondensorn!
            ajaj varför tar AC'n stryk när den inte används på ett tag? Det står i instruktionsboken att AC'n bör köras 1 gång i månaden = rimmar illa med avställning.

            Comment


            • #7
              Nu har jag varit på verkstan och kollat upp systemet. Som väntat var det tomt. Mindre väntat var att både vakuum och påfyllningstestet inte indikerade någon läcka. Nu är det alltså påfyllt och funkar som det skall igen. Frågan är hur länge? När det läcker ut igen så småningom, var är det då troligast att det läcker? Inte kul att göra om proceduren varje vår....
              Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
              Lancia Thema Executive 3.0 CRD
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
              Ducati Multistrada 1000 DS

              Comment


              • #8
                Du kan ha ett litet läckage i o-ringarna, dvs dessa blir torra, när du sen fyller på med gas smörjs dessa, och de tätar igen. Det är alltså smörjmedel, alt. gasen har smörjande effekt. Fick själv fylla 2ggr innan det blev helt tätt igen pga föregående ägares "dumsnålhet" som ville hålla ner soppaförbrukningen...Tyvärr tar de flesta firmor alldeles för mkt betalt för detta, men är du nära gbg, går det att lösa för runt 5 hundringen...

                Ja, glömde skriva att standardsvaret som de flesta firmor kör med är"det är kompressorn"=dyrt, men som ngn redan påpekat, ingen gas i systemet=reläet slår inte till=kompressorn startar inte....så börja med prisvärd fyllning samt spårmedel
                Last edited by jordbo; 27 May 2011, 18:52.
                http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                Comment


                • #9
                  De kan lysa med UV-lampa och se minsta läcka som finns i motorrummet iaf.. De gjorde inte detta nu?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Alltid?

                    När man fyller AC'n så använder man inte alltid spårmedel?
                    Vad är det för mening om man kan spåra gasen?

                    Vi använde inte AC'n första året. Fyllde den andra året.
                    Har inte startat upp den på vintern.
                    Hur kan den fungera så bra?
                    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                    Folka Vento VR6 -93 såld!
                    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      De kan lysa med UV-lampa och se minsta läcka som finns i motorrummet iaf.. De gjorde inte detta nu?
                      Nej de använde ett speciellt instrument som direkt skulle indikera om det var en läcka men det visade inget läckage någonstans i motorrummet.
                      Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                      Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                      Ducati Multistrada 1000 DS

                      Comment

                      Working...
                      X