Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Dino Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Dino Coupé -68

    Efter lite tjat från Stooges går jag då med på att lägga upp mitt projekt. Kan inte lova täta uppdateringar men skall försöka så gott jag kan.

    Nyligen införskaffad. Denna Dion var ute redan i höstas men hade problem att starta. Blev inte såld och har varit ute till försäljning några gånger under vintern. Själva bilen är i bruksskick och gick igenom besiktning i somras utan anmärkning. Undersidan rostfri liksom hjulhus. En del småblessyrer, bubblor i lacken och ett par små hål i plåten. Klädseln är helt utbytt och uppsydd av professionell firma för ett tiotal år sedan. Snygg beige skinnklädsel! Och den uppmärksamme ser också att framstolarna är bytta till den senare modellens, med nackstöd. Tyvärr är mittkonsolen ett amatörjobb (ännu värre än så faktiskt...). Något som måste åtgärdas med tiden.

    Problemet har alltså varit motorn, vilket naturligtvis fått spekulanter att dra öronen åt sig. Kostnaderna kan ju bli smått astronomiska Men när priset sjönk till vad jag tyckte helt OK kändes det rätt att ändå slå till på drömbilen. Ja, det är en av de snyggaste bilar som tillverkats enligt mitt tycke. Dessutom har det gått ett par Dinos under vintern som varit i princip skrot för priser som skulle innebära att även om motorn i denna vore helt slut, skulle nog pengarna kunna komma tillbaka. Åtminstone utan större förlust.

    Bilen kördes till Uppsala från Stockholm i början av april (efter en snabb affär) och otvivelaktigt gick motorn som en påse nötter Svårstartad och oren gång.... Men med ett bra komp kändes ändå som värt att ge bilen en chans. Väl under huven ser jag efter ett tags rotande att det inte står rätt till i tändningsväg. Dinoplexen är urkopplad till förmån för modernare tändmodul från Superperformance. Så långt OK men tändspolen... Felkopplad. Polerna vända. Rätt kopplad startar inte bilen. Anar att tändningen inte är rätt inställd och tidigare ägare har varit och pillat i fördelaren (försökt att ställa brytarna på känn...)

    Väljer att låta en kunnig titta på bilen. Tändning, förgasare, kamkedja skall få sig en koll. Och visst, det visar sig att tändningen är felställd. Med 18 grader... Ja, förståeligt att den är svårstartad. Brytarna behöver bytas och här väljer jag att konvertera till brytarlöst. Någon reagerar kanske. Men bilen är inte en originalbil och jag vill premiera tillförlitlig motor. Med nya tändmodulen kanske motorn t.o.m. går något bättre än original (framför allt på lägre varvtal). En fundering jag har framöver är att övergå helt till datastyrd tändning och nu reagerar kanske ännu fler. Men "den kunnige" har installerat flertalet sådana i Ferrari Dino med mycket gott resultat. Hur som helst, något jag i alla fall tänker överväga.

    Så, min förhoppning är att förgasarna skall få sig en genomgång inom de närmaste veckorna och att bilen därefter skall kunna köras en första sommar. Framöver finns det saker att åtgärda. Inte minst mittkonsolen. Och hålla efter lackskador. En hel genomgång av lacken är tveksam i detta skede men det är klart, blir det hutlöst mycket pengar över i framtiden kan den ju få sig en riktig omlackning En ful plåtskada på undersidan i fronten måste åtgärdas till vintersäsongen. Som tur är syns den inte utan att man tittar ner under fronten. I övrigt är det mest underhåll och justeringar som kommer att ske under min första sommar med denna skönhet. Tyvärr har jag bara mobiltelefonbilder än så länge, därav den risiga kvaliteten.

    Förhoppningsvis kommer de uppländska vägarna få uppleva samstämmig skönsång av Stooges och undertecknads motorer under sommaren. Och vem vet, vi kanske blir fler
    Attached Files

  • #2
    Ytterligare en risig bild. Visandes tändningshärket under huven... Men nu är vi i alla fall på rätt väg
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Härlig kärra. Jag är avundsjuk!
      Eftersom det inte verkar varit ett ess som haft bilen tidigare så skulle jag kolla ventilspelen och kedjespänning/slitage innan du börjar köra mycket. Dino 6an har den ovanliga egenskapen att ventilspelet minskar vid slitage vilket gör att ventiler riskerar nypa. Bara för att vara på säkra sidan.
      Last edited by TurboB; 18 May 2012, 00:16.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Helt underbart, första Dinon här!
        Såg annonsen.. Kul att den verkar ha hamnat i rätt händer, välkommen hit!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ha, ha trevlig bil. Får hålla tummarna att det fixar sig med motorn, men det gör det säkert det är ju en Fiat....hmm ja djäklar det är ju inte det eller

          Comment


          • #6
            Originally posted by TurboB
            Härlig kärra. Jag är avundsjuk!
            Eftersom det inte verkar varit ett ess som haft bilen tidigare så skulle jag kolla ventilspelen och kedjespänning/slitage innan du börjar köra mycket. Dino 6an har den ovanliga egenskapen att ventilspelet minskar vid slitage vilket gör att ventiler riskerar nypa. Bara för att vara på säkra sidan.
            Hej och tack får rådet. Jo, ventilerna justerades för inte allt för länge sedan. Av förförra ägaren (förra körde 20 mil...). Kontroll står också på agendan. Helt rätt

            Comment


            • #7
              Kul med en Dino här, hoppas du får den att gå som den ska! Antar att det var bilen som legat på blocket till o från och som man tittat på ett antal ggr..

              /
              H

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ante
                Den ser ju jätte fin ut på fotot?

                I senaste säsongen av Wheeler dealer på Discovery köper dom en Dino. Den hade också problem med tändningen och kass mittkonsol! Kanske kan vara något att titta på för inspiration?
                Har kollat, ja (har t.o.m. inspelad... nördvarning)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Henrik
                  Kul med en Dino här, hoppas du får den att gå som den ska! Antar att det var bilen som legat på blocket till o från och som man tittat på ett antal ggr..

                  /
                  H
                  Det är det nog. Första gången jag såg den var i sept. Sista gången i april

                  Comment


                  • #10
                    Bjuder på en bild av barnens favoritplats i bilen. Baksätet. Här sitter man rätt bra. Om man inte är vuxen då förstås...
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Vissa bilar sitter man gärna i trots att det är trångt.
                      (Coupen är inte heller så stor bak men det är aldrig problem att få folk att åka med av nån anledn..)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Vissa bilar sitter man gärna i trots att det är trångt.
                        (Coupen är inte heller så stor bak men det är aldrig problem att få folk att åka med av nån anledn..)
                        Ja, jag har kommit på mig att sitta där bak flera gånger. Och det trots att bilen stått still... Jag sitter väl ärligt talat hellre fram men barnen... de föredrar baksätet!

                        Comment


                        • #13
                          vacker Firarri!

                          Comment


                          • #14
                            Snygg kärra! Den utklassar verkligen varenda bil här på forumet Lycka till!

                            Tycker jag känner igen garaget den står i.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by toto
                              Snygg kärra! Den utklassar verkligen varenda bil här på forumet Lycka till!

                              Tycker jag känner igen garaget den står i.
                              Tack. Ja, garaget känns nog igen om man bor i Uppsala och har italiensk bil

                              Comment

                              Working...
                              X