Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo problem PUNTO 80 ELX 16V 5D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servo problem PUNTO 80 ELX 16V 5D

    Pro's,

    Jag har problem med mitt servo som ballat ur. Det började med knarrningar och ryck i ratten för att sedan lösa ur helt. Startar man bilen så löser servot antingen ur helt och hållet direkt eller funkar en stund (1-3 min) och löser sedan ut.
    Hittade denna tråd om att fixa det själv: http://www.fiatklubben.nu/forum/prin...3027&perpage=7

    Har plockat loss servot nu och sitter med kretkortet i ena handen och servot i den andra. Mina lödningar ser utmärkta ut. Jag har inte 6 kablar som Mange t skrev i sin artikel utan 5 st små fjutt kablar som är fastlödda på baksidan av kretskortet. Alla dessa fem kablar ser ut att vara i prima skick och är inte lösa.
    Utöver dessa kablar så går 3 st feta kablar direkt in i servomotorn men dessa verkar inte gå att ta loss. Eller?
    Frågan är vad felet är... Är det själva motorn som är kass eller tror ni det är någon lödning ändå som man inte ser med blotta ögat? Kablarna är i alla fall inte lösa.

    /T

  • #2
    Felet bör vara där mycket "amper" flyter alltså de tjocka kablarnas anslutning.. 6st.

    kanske dessa bilde hjälper?

    http://www.darisus.de/Elektonikshop/...omotor_eng.htm
    Last edited by pazzo; 3 June 2012, 12:39.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Här är en bra guide..

      http://www.fiatforum.com/punto-guide...or-relays.html
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Originally posted by pazzo
        Här är en bra guide..

        http://www.fiatforum.com/punto-guide...or-relays.html
        Tack... men detta stämmer inte på min punto. Jag har 5 st stycken fjutt kablar och 3 st fetare som går direkt in i servomotorn. Jag skall ta lite bilder så blir det lättare att förklara... Återkommer strax :-)

        Comment


        • #5
          Skruvade loss servo motorn...
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Så här ser servot ut... Har lossat en svart plastklämma på denna bild för dom 5 st små kablarna där även två jordkablar satt fast från metallflätan från dom tre grövre kablarna...
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Så här ser det ut efter att jag lyft upp kretskortet...
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Kretskortet... bortplockat sett ovanifrån
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Kretskortet... sett underifrån
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    De är samma utrustning, principen med skadade/dåliga lödningar på huvud ledningarna är problemet
                    Attached Files
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pazzo
                      De är samma utrustning, principen med skadade/dåliga lödningar på huvud ledningarna är problemet
                      Dom tre grova kablarna menar du? Där finns ju inga lödningar i mitt fall... Dom går ju rakt ned i servot... kan man plocka isär servot menar du och se hur lödningarna ser ut innuti? Jag fattar nog inte riktigt vad jag hittar lödningarna i mitt fall... :-/

                      Comment


                      • #12
                        Du kanske har en reviderad modell är bilen från 05 eller?
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pazzo
                          Du kanske har en reviderad modell är bilen från 05 eller?

                          Nä, den är en 2003'a.
                          Finns det inget sätt att fixa på denna typ av modell då eller? Någon som vet?

                          /T

                          Comment


                          • #14
                            Ser ut som en förändring har skett -03
                            verkar som de skruvat de kraftigare kablaget?

                            Samt flyttat relän till motor eller annan plats, hittar inga uppgifter

                            El schema, v-handbok eller verkstad gäller nog?
                            Last edited by pazzo; 3 June 2012, 20:02.
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by pazzo
                              Ser ut som en förändring har skett -03
                              verkar som de skruvat de kraftigare kablaget?

                              Samt flyttat relän till motor eller annan plats, hittar inga uppgifter

                              El schema, v-handbok eller verkstad gäller nog?
                              Attans! Jag som trodde jag skulle kunna fixa det :-(
                              Jag kollade med en Fiat verkstad i början på veckan och dom tippade på att det skulle kosta runt 12.000:- att fixa felet.
                              Funderar nästan på att sälja bilen istället.

                              Tack för all din hjälp "pazzo"

                              /T

                              Comment

                              Working...
                              X