Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dags för första servicen 500L Trekking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dags för första servicen 500L Trekking

    Dags för första servicen på min 500L Trekking som nu rullat...håll i er...600 mil på ett år. Jag kör väldigt lite, cyklar till jobbet. Det känns därför fånigt att lägga ut en hiskelig massa pengar på en service efter bara 600 mil (det brukar ju kosta skjortan att lämna in på service, jag har dock inte kollat än, bor i i Falun). Vad jag förstår upphör garantier att gälla om man inte servar enligt serviceboken och då ska biluslingen servas varje år, oavsett körsträcka...MEN...finns det inget annat bättre alternativ?

  • #2
    Kolla vad det kostar att serva för så blodigt är det inte. Är det inte 2000mil eller 2 år som gäller? Om åren passerat så bör du byta olja och första servicen är i princip endast oljebyte och massa kontroller. Prislappen brukar ligga runt 2000kr på auktoriserad verkstad.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Min bilhandlare har skrivit in 1500 mil eller året med bläckpenna i serviceboken...jag kollar med serviceverkstaden här i Falun.

      Comment


      • #4
        Det finns något som fiat kallar service basic för de som inte kör så mycket med en äldre fuat. Den kostar 1500kr.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Kanske något att tänka på, om fiat har samma upplägg som alfa då det gäller rostskyddsgarantin?
          Då ska den inspekteras 1 gång/år. Om man kör lite och servar uteslutande efter miltalet är det
          lätt att rostskyddskontrollerna glöms bort och rostskyddsgarantin försvinner.
          Ett dilemma som nog många inte tänker på. (Även om biltillverkarna rekommenderar en "årsservice" trots många mil mellan servicerna )
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Samma "problem" med min 156:a som har rullat 5600 mil på 11 år. Där ska kamremmen bytas efter tre år eller 6000 mil, så om ett år när bilen kanske har rullat 6000 mil kommer jag lämna den på kamremsbyte för fjärde gången Dom fakturorna brukar landa på 15-20 ksek beroende på om det ska bytas bromsvätska, kylarvätska osv samtidigt.
            Henrik
            Fiat 500e -15
            *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
            Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
            Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
            *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

            Comment


            • #7
              ..hur är det sedan med kartuppdateringen till mediaskärmen...TomTom har ju släppt en ny uppdatering som du till vissa bilmodeller kan ladda ner själv och installera men inte till 500L Trekking tydligen...?

              Comment


              • #8
                Jag tycker att kartuppdateringar borde ingå åtminstone så länge man har garanti på bilen. På min Abarth kunde man uppgradera kartor under ett år sen fick man betala. Detsamma gäller live servicen som håller koll på köer och stopp på vägarna vilket jag tycker är bra när man åker i rusningen.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment

                Working...
                X