Announcement

Collapse
No announcement yet.

hur illa är detta? kamremsras.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hur illa är detta? kamremsras.

    Har veven och blocket klarar sig tro?

    Click image for larger version

Name:	20151226_211003.jpg
Views:	1
Size:	121.5 KB
ID:	259141
    Click image for larger version

Name:	20151226_211012.jpg
Views:	1
Size:	113.6 KB
ID:	259142
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Hur ser cylindrarna ut? Om ok kanske det räcker att byta kolvar, för jag antar att det är islagen vi ser på dem..?
    Iofs går de väl att slipa/putsa rent men kanske lite bonnigt..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Snackade med en polare som är bilmekaniker sen länge. Han sa att kolvarna klarar sig även med hacken. Viktigt att kolla är om cylindrarna är hela och fina. Det skulle räcka med att laga toppen bara. Han hade aldrig varit med om kolvbyte efter ventilkrock säger han. Hoppas han har rätt då jag inte har möjlighet att ge mig på kolvar och vev nu
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        Blir nog bra!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          "hacken" i kolvarna är normala. 16vt kolvarna ser ut så.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Du har rätt. Visste inte det innan. Det gör mig betydligt mindre orolig att veven och lagren är skadade.
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              Ok så nu har jag fått kolla lite närmare på toppen och det är illa. Alla ventiler är böjda och står vidöppna. Det blir att köpa ny topp om veven har klarat sig. Det blir mitt nästa drag. Ska in under bilen och via sumpen kolla veven och lagren. Om veven ser och rör sig ok så är det värt att försöka rädda bilen. Om veven är kass så blir det att skrota eller sälja bilen i delar.
              Click image for larger version

Name:	20151230_221211.jpg
Views:	1
Size:	111.2 KB
ID:	251913
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Skulle förvåna mig mkt om veven påverkats av just detta.. Stark är den dessutom.
                Hur är toppen bortom räddning, räcker inte en renovering inkl nya ventiler & ev. styrningar?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Per, bara Ventilerna hamnar runt 2000 kr, sen ska styrningarn borras ut och nya sättas in vilket är svårt för mig att göra hemma. Har kollat runt vad folk tar för att renovera den åt mig och det är runt 8000-10000 kr. Jag kan hitta fördigrenoverade toppar på eBay för 5000 kr.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Vilket mörker!!!
                    Köpte en helt ny topp till en av mina gt's.
                    7000:- vet inte om det är ett alternativ? Nytt är ju alltid nytt... Hoppas det ordnar sig för dej.

                    Comment


                    • #11
                      Ge inte upp! Köp en begagnad topp och fixa motorn.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Ok alla har inte Kallebäck Motor runt knuten, fattar det. Beg topp säkert det enklaste, om du hittar nån.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Haft en specialist kollat på toppen och kom fram till att allt man behöver göra är bara byta ventiler och montera ihop. Toppen är i bra skick i övrigt. Skönt!
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            Grymt! Snart på banan igen!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Hehe inte riktigt än. Nu står toppen nedmonterad, oljetråget av och snart ska kolvlagren bytas. Därefter ska det på igen och alla remmar samt vattenpump bytas. Har en hel del framför mig. Nån som vet om min turbo är kullagrad. Lägger upp en bild på den.
                              Click image for larger version

Name:	20160117_141127~2.jpg
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	251954
                              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                              Comment

                              Working...
                              X