Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ritmo 105 TC ser dagens ljus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ritmo 105 TC ser dagens ljus

    Var och köpte ny bruksbil i höstas. En Marea 20v kombi, en underbar bil.
    På en av annonsbilderna såg jag det karakteristiska dörrhandtaget till en Ritmo i bakgrunden och var naturligtvis tvungen att
    fråga om man kunde få ta en titt på Ritmon. Jodå, det gick och det visade sig att den dessutom kunde tänkas avyttras varvid
    jag naturligtvis inte kunde hålla mig. Vi gjorde upp affären direkt och igår var jag och hämtade pärlan.

    Avställd inomhus sen -99 men fullt körbar, rostfri och nylackad. Rostfritt Ferrita-system osv.
    Alltså inget 5000 kronorsvrak som jag annars specialiserat mig på. Äntligen har jag något att åka till 80-talsträffen med.
    Den ska servas och gås igenom för att kolla så att allt funkar. Sen blir det besiktning.

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0547.jpg
Views:	1
Size:	231.8 KB
ID:	259222

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0555.jpg
Views:	1
Size:	302.7 KB
ID:	259223
    Stöddigt tryne - Det blir ljust i skogen!

    Med en granne som inte har någon förståelse för den kulturgärning jag utför med att rädda fina gamla italienska pärlor har jag dock ett problem!
    Villkoret för köpet av Ritmon var att jag måste ta alla reservdelar säljaren samlat på sig och det är rätt mycket.
    Värst av allt är en framhalva, rostfri, som jag måste bli av med fort.
    Sen finns det dörrar, huvar, luckor, plastsjok, kofångare, tröskellådor, skärmbreddare, plus en kubik eller två med övriga delar, en del NOS.
    Motorer, växellåda, styrväxlar, osv osv. Det mesta som jag inte behöver eftersom bilen är hyfsat färdigrenoverad....
    Jag lägger väl ut en lista under Köp/sälj.

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0541.jpg
Views:	1
Size:	257.9 KB
ID:	259224
    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0539.jpg
Views:	1
Size:	232.3 KB
ID:	259225
    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0536.jpg
Views:	1
Size:	359.8 KB
ID:	259226
    Någon måste förbarma sig över framhalvan, annars blir det metallåtervinningen. Pris 0 kr.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  • #2
    Fab! Grattis!
    Uppgraderad med senaste facelift-grillen med, like på den!
    Åker förbi o glor nån dag framöver
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Fasiken vad nice! Tror den var på annons i classic motor eller ngn motor-tidning för ett tag sedan. Ser att det finns flera sköna bilar på korten Gött med ett litet reservdelslager också. Har du några fina dörrar till en 3dr ritmo till övers så är jag intresserad.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #4
        Kul..då är det helt plötsligt två 105r här!! Din lite finare än min..! Dörrar är ju en bristvara! Såg att Mats också vill ha så han gårju före men har du dubbletter så är jag intresserad jag med!!
        Ska hämta delar i Uppsala inom kort så jag tar gärna en titt jag med...ring mig på 070-7468150
        captainmorgan

        Comment


        • #5
          Ni är välkomna att både glo och leta prylar.
          Det finns två passagerardörrar och en förardörr.
          Jag vill helst bli av med så mycket Ritmodelar som möjligt eftersom det redan är fullt med delar till Coupe, Uno Turbo, X1/9 och Croma.
          Det finns en gräns för allt.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Jag kan dyka upp på lördag om du har tid och om dörrarna är kvar dvs. Mats
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • #7
              Lördag går bra och dörrarna går ingen vart.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Nu har Captainmorgan och Alfamats varit här och plundrat det mesta och bästa av de stora delarna och lite annat.
                Så i morgon åker det som blivit över till metallåtervinningen, inklusive framdelen. Jag behåller det mesta som ryms i lådor (hamster? - jajamensan).

                Efter att ha plockat isär förgasaren två gånger så går motorn OK utan att man behöver använda chokereglaget istället för gaspedalen.
                Efter att ha fyndat verkstadsmanualer på eBay så kunde jag andra omgången ställa in allt rätt. Otroligt känsligt.

                Click image for larger version

Name:	Small_IMG_0558.jpg
Views:	1
Size:	201.7 KB
ID:	252391
                105 TC supplementet på 170 sidor hade jag tur att hitta det enda som fanns på engelska. Annars är de på tyska, franska eller italienska...

                Click image for larger version

Name:	Small_IMG_0559.jpg
Views:	1
Size:	234.0 KB
ID:	252390
                Haynes Weber-bok hade jag sen tidigare men Ritmo/Strada-manualen är ny och omfattar alla modeller.

                Click image for larger version

Name:	Small_IMG_0560.jpg
Views:	1
Size:	245.7 KB
ID:	252392
                Misabs reservdelskatalog och så måste man trösta sig med lite förgasarporr(t.h.) Inte till någon hjälp med Ritmon men visst är det vackert!
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  I had a car like yours. I loved it
                  Ask Google, not me.

                  Fairy Tales Book

                  Comment


                  • #10
                    Senaste veckan har gått åt till att byta den läckande kamhuspackningen. Det rann olja ner på grenröret.
                    Det visade sig bero på en liten grad i hörnet på topplocket som gjorde att packningen inte tätade helt.
                    Eftersom grenrörsbultarna hade släppt, i samma ände som läckaget, rann det in olja i 4ans grenrör vilket orsakade kraftig blårök när jag provkörde motorn tidigare.

                    Kamhuset måste bort så det blev automatiskt kamremsbyte plus nytt rullager. Första omgången gick inget bra eftersom jag inte fattade hur remspännaren funkade.
                    Kammarna hamnade ca 10 grader efter när man dragit runt motorn 2 varv. Jag är van vid de nyare typerna som på Croma och Uno med excentrisk bult.
                    Efter lite detektivarbete så förstod jag att den här gamla typen av spännare fungerar tvärtom - man spänner och låser för att få bort och sätta dit remmen.
                    Sen släpper man alla skruvar och låter remmen sköta resten när man drar runt motorn. Därefter drar man bara åt skruvarna och då är remspänningen rätt.

                    Nu hamnade kammarna ändå ett par, tre grader efter eftersom det inte går att lägga på remmen utan slack på framsidan.
                    Efter lite trial and error kom jag fram till att man ställer kammarna exakt och backar vevaxeln ett halvt kugg, lägger på remmen, så är det lagom för att ta upp slacket och timingen blir 100% perfekt.
                    När man väl fattat hur saker funkar så är de här gamla bilarna lättmeckade. Har man koll tar det en timme att byta kamrem. Det är annat än 20vt...
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #11
                      Japp!
                      Ännu lättare är det på rwd förstås. Argenta har en lite knivig skyddsplåt nedanför remspännaren som försvårar en aning. Inte på 105TC?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Det sitter en skyddsplåt som måste tas bort som täcker remspännaren och lite annat där två av fyra skruvar sitter bakom remskivan på veven.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Så var det ja. Jag klippte plåten i 2 halvor för att underlätta jobb i framtiden
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Med ny packning för kamhuset så blev det tätt. Inte slutade det ryka för det...
                            Man kunde hoppas att det bara var olja på grenröret som skulle brännas bort men inte.
                            Trasig avgas, grenrörspackning eller något. Det bolmar och och man kan se och känna pulserna.
                            Jag hade hoppats slippa ligga under bilen och mecka men så lätt slipper man inte undan.
                            Ner med avgasröret och skruva av grenröret.
                            Det syns inget uppenbart så det blir rengöring, byta några pinnbultar, nya packningar och sen skruva ihop igen.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	IMG_0572.jpg
Views:	1
Size:	99.0 KB
ID:	252448

                              - Bromsrenovering med nya skivor, belägg och delvis nya bromsledningar samt uppsmörjning av oken. Check!

                              Click image for larger version

Name:	IMG_0570.jpg
Views:	1
Size:	106.5 KB
ID:	252449

                              - Kamhuspackningen bytt med gott resultat. Motorn är tät. Check!

                              Click image for larger version

Name:	IMG_0561.jpg
Views:	1
Size:	112.4 KB
ID:	252450

                              - Bytta packningar på grenrör mot både toppen och avgassystemet. Check!

                              Click image for larger version

Name:	IMG_0571.jpg
Views:	1
Size:	109.5 KB
ID:	252451

                              - Kamremsbyte. Check!

                              - Förgasaren funkar äntligen helt normalt efter mycket om och men. Slutade med att jag fick bygga ihop en av de bästa delarna från de andra. Simsalabim - går som en klocka. Check!

                              - Gått igenom alla elektriska funktioner och det allt verkar funka förutom någon glödlampa som ska bytas. Upptäckte dock att det inte finns någon tuta?!

                              Bokat besiktning.
                              Återstår att fixa - Tuta och ett säkerhetsbälte i baksätet.
                              Sen blir det hamnträff på onsdag.
                              Last edited by TurboB; 31 July 2016, 22:21.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X