Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea 20V 155, liket!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea 20V 155, liket!

    Köpte en Marea billigt på blocket för en dryg vecka sedan, tanken är att få den besiktad och ersätta min nuvarande vinterbil (en Nissan sunny 1992).
    Ni som har koll kanske känner igen den, låg ute för 3000 med en ganska smickrande bild framifrån. Verkligheten var nått annat... Invändigt var den mycket fräsch i allafall och vinterdäcken som följde med var fräscha Nokia Hakka dubb, så jag slog till efter ordentligt prut. Tänkte som så att priset var egentligen vad däcken var värda, resten fick jag på köpet..

    Problem 1 var att den inte startade, hade med fräscht batteri och startgas, dock inte ett liv, tände inte ens till. Så det blev plan B att bogsera hem den.
    Väl hemma dagen innan jag skulle åka till fjällen med familjen blev det lite försök att få liv i den och det gick tillslut, en säkring som blivit pulver (inne i säkringshållaren 3A-F6, injection memory and CODE).

    När den väl startade kom nästa problem, generatorn sitter fast så den blev lite rökt-rem festival. Testat banka lite på remskivan och spraya 5-56, men den sitter fast så troligen lager som havererat i generatorn.

    Nu är frågan, kan man lossa AC pumpen och flytta den åt sidan utan att lossa ledningarna till AC:n och komma åt generatorn den vägen eller måste den ut genom hjulhuset?

    Click image for larger version

Name:	20170409_165140075_iOS.jpg
Views:	1
Size:	140.9 KB
ID:	259390
    Last edited by frippe15; 4 May 2017, 11:16.
    Bilar i garaget:
    Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
    Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
    Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
    Ford Mustang GT - 2007

  • #2
    Grattis! Såg den med.
    På Coupen går det bra att lossa kompressorn och byta generatorn, men den har ju mindre frontplåtar som sitter i vägen.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Du måste lossa ACn och bända bort den så du kommer åt att skruva loss generatorn. Sen går det att ta ut den neråt genom att lirka den förbi servoslangar och AC-rör. Det är ganska gott om plats till skillnad från turbo Coupe.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Kul! Äntligen en ny projekt-tråd om en Marea!

        Hoppas det går att få fason på den, ( jag avstod den bland annat pga rost.)
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          Var du ute och kollade på den? Visst är den rostig ja, men borde gå att rädda utan att det blir för dyrt.
          Nu är generatorn ute, den lossnade snabbt väl ute har kört den med borrmaskinen och nu snurrar den lätt och fint. Dock är huset sprucket så osäker på funktionen ändå. Inte så sugen på att sätta i den igen. Är 85A generatorn samma fysiska storlek? 85a finns begagnade, 100a verkar det vara värre med..

          Passar en A127IR-100A från en alfa? Det kan man hitta på ebay.
          Last edited by frippe15; 4 May 2017, 11:18.
          Bilar i garaget:
          Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
          Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
          Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
          Ford Mustang GT - 2007

          Comment


          • #6
            Säkert samma sjuka som min av samma generation på Punton. Står den ett halvår fastnar den i lagren...
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by frippe15 View Post
              Är 85A generatorn samma fysiska storlek? 85a finns begagnade, 100a verkar det vara värre med..

              Passar en A127IR-100A från en alfa? Det kan man hitta på ebay.
              - Bry dig inte om amperetalet. 85A räcker i alla lägen.
              - Köpa en Alfa-generator är lurigt. Dels kan infästningen skilja och sen är några remhjul för 5, några för 6 ribbor.
              Jag skulle satsa på en beg eller utbytes till din modell.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Originally posted by TurboB View Post
                - Bry dig inte om amperetalet. 85A räcker i alla lägen.
                - Köpa en Alfa-generator är lurigt. Dels kan infästningen skilja och sen är några remhjul för 5, några för 6 ribbor.
                Jag skulle satsa på en beg eller utbytes till din modell.
                Men är infästning och remhjul samma på 85A? Vad jag kan se fanns bara 20V med 100A generatorn, 85 var till de mindre bensinarna.
                Ska fixa en testrigg hemma ikväll och provköra den och se, kanske den funkar trots allt. Vill dock inte sätta tillbaka den innan jag vet då det var rätt mycket jobb att få ur den..
                Bilar i garaget:
                Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
                Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
                Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
                Ford Mustang GT - 2007

                Comment


                • #9
                  Originally posted by frippe15 View Post
                  Var du ute och kollade på den? Visst är den rostig ja, men borde gå att rädda utan att det blir för dyrt.
                  Jag kollade på den. För min Marea hade den rätt färg och skulle få donera fronten. Chassit skulle få utgöra reservdelsbas för både Marea och Coupe, och en femma är väl alltid bra att ha. Men dels hade den gått längre än uppgett, den var helt torr på oljestickan men påstods inte läcka. Kanske var den parkerad i ogynnsam vinkel men jag hällde på ett par liter innan jag försökte starta, utan att få ett livstecken.
                  Dom plåtdelar som passar min Weekend var inte bättre än vad jag har.

                  Detta plus platsbrist fick mej att avstå den.
                  Mycket för pengarna tyckte jag med, ville inte pruta, för då skulle det vara än svårare att avstå.

                  Jag tycker det är bättre att den inte skrotas ändå, för det hade jag varit tvungen till.
                  Last edited by greger; 19 April 2017, 19:06.
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment


                  • #10
                    Satte upp och tänkte provköra generatorn på arbetsbänken igår, men märkte att så fort jag spänner infästningen lite så låser sig generatorn så sprickan i chassiet är värre än jag trodde så denna generator blir skrot. Ska åka kolla på en 85A och jämföra storlek och fästen så får vi se om det kan tänkas passa. Sedan behöver jag 2 nya däck innan besiktning då 2 är helt blankslitna. Någon som har något liggande som passar?
                    Last edited by frippe15; 4 May 2017, 11:18.
                    Bilar i garaget:
                    Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
                    Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
                    Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
                    Ford Mustang GT - 2007

                    Comment


                    • #11
                      Dags för en liten updatering... Kände att jag ändå var tvungen att göra ett försök att fixa generatorn, ville inte köpa en begagnad för nästan lika mycket som jag gav för bilen...

                      Så här såg den ut när jag började:
                      Click image for larger version

Name:	20170421_050553187_iOS.jpg
Views:	1
Size:	88.7 KB
ID:	253040Click image for larger version

Name:	20170421_050608040_iOS.jpg
Views:	1
Size:	79.2 KB
ID:	253041

                      Rev ner den och lagade med kemisk metall på insida och utsida:
                      Click image for larger version

Name:	20170422_073548266_iOS.jpg
Views:	1
Size:	88.9 KB
ID:	253042Click image for larger version

Name:	20170422_073553934_iOS.jpg
Views:	1
Size:	87.9 KB
ID:	253043Click image for larger version

Name:	20170422_073601534_iOS.jpg
Views:	1
Size:	67.9 KB
ID:	253044

                      På med en stor slangklämma runt som extra stöd (bonnameck deluxe...):
                      Click image for larger version

Name:	20170422_142105560_iOS.jpg
Views:	1
Size:	101.6 KB
ID:	253045

                      Slipade ur huset och statorn så den gick lätt att få i huset igen, smäckade ihop allt och skulle montera tillbaka... FAN! Hade vänt ena delen på huset fel så fästöglan satt åt fel håll. Bara riva ner och vända allt och ihop med skiten igen. Skruva fast i bilen och BAM skiten låst igen. Nu började jag tappa tålamodet, bort med skiten igen och då märkte jag varför den låst sig och blivit spräckt från början. Bussningen i nedre fästöglan satt fast som berget! Lossade den, slipade ur hålet och bussningen. Tillbaka på bilen igen och äntligen efter lite våld med spännaren osv så var det klart! Nu laddar den så fint. Bjuder på ett litet klipp!
                      https://youtu.be/-XH9VJk38CY

                      - - - Updated - - -

                      Körde lite med bilen efter att ha fått ihop den igen, gick ganska bra dock är ett hjullager fram helt slut så över 40 km/h låter det som f.. Så det ska fixas.
                      Dock så var tomgången inte helt 100, släpper man gasen ville den gärna dö. Misstänkte gasspjället så det revs bort för rengöring och det behövdes, helt kladdigt.. Tillbaka med allt, nu går den fint i ca 30-40 sekunder på tomgång, sen tänds injection lampan och den börjar misstända och går inte på alla cylindrar och svarar knappt på gasen... Fan!
                      Nån som har en idé så här direkt? Har en ELM 327 hemma, ska ta och koppla in med lösa kablar idag och se vilka felkoder jag får. Har beställt en odb2 till fiat 3pin adapter, men så länge får det bli lösa kablar.
                      Last edited by frippe15; 4 May 2017, 11:18.
                      Bilar i garaget:
                      Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
                      Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
                      Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
                      Ford Mustang GT - 2007

                      Comment


                      • #12
                        Vilket härligt ljud! Kul när det går frammåt.
                        Din projekt-tråd kommer vara mej till stor nytta när/om det ska gjutas liv i mitt fynd.
                        Fast mitt objekt är heldött, det enda som fungerar är handbromsvarningslampan (j-a långt ord) och då är handbromsen inte dragen...
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • #13
                          Ytterligare framsteg idag, dock blir jag inte klok på elektroniken känns som det mesta som kan spöka gör det. Rev bort gasspjället idag igen, kollade igenom allt ser OK ut. Kopplade bort batteriet 20 min och testade inlärningsproceduren med ha tändningen på 60 sek, sen av 60 s osv. Samma skit ändå. Rev bort alla slangar och tänkte kolla om man kunde se att spjället rör sig när man slår på nyckeln och det gjorde det, stänger helt sen släpper, dock "buzzar" det ett elektroniskt ljud från spjället konstant. Trist tänkte jag spjället har kanske pajat ändå...
                          Gav mig dock inte, satte igång att mecka ihop lite kablar och krokodilklämmor för att kunna koppla in elm327:an och se vilka felkoder som fanns.
                          Hade en del lagrade felkoder bla dessa:
                          P1120 - Motorised throttle
                          P0120 - Throttle potentiometer
                          P0110 - Air temperature sensor

                          Rensade felkoder, tog av batteriet igen medans jag satte ihop alla slangar osv igen och sen nytt försök. Nu jävlar! Nu gick det fint, klockren tomgång strax under 1000 varv, stiger något när man trycker på A/C knappen. Lät den stå tills den blev ordentligt varm allt ser OK ut nu, inga felkoder som kommit tillbaka. Jippie!

                          Nästa sak att ta tag i är instrumenteringen, varvräknaren hoppar bara igång efter motorn kommit upp i temp, samma med den digitala utetemp/tripmätaren. Känns som dålig kontakt, får väl riva ut intrumenten och köra lite kontaktspray.

                          Hade även tänkt börja riva bort för att byta hjullager, stannade på Biltema på vägen hem och köpte en 36mm hylsa men nä såklart passar den inte. För tjocka väggar så den går inte in i själva navhålet. SUCK. Leta en tunnväggig hylsa, om det ens finns i så stora storlekar eller annars slipa ner väggarna på denna. Jaja, lagret är restat och kommer tidigast mitten av nästa vecka ändå.
                          Last edited by frippe15; 4 May 2017, 11:18.
                          Bilar i garaget:
                          Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
                          Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
                          Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
                          Ford Mustang GT - 2007

                          Comment


                          • #14
                            Liten updatering...
                            Hittade ingen 36mm hylsa med tillräckligt tunna väggar så det fick bli vinkelslipen på den redan inköpta biltemahylsan.
                            Click image for larger version

Name:	20170501_131919371_iOS.jpg
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	253048
                            Nästa problem var att muttern satt så inih... Mitt befintliga 1/2" dragskaft bara flexade och även med ett 1m förlängningsrör på så släppte den inte. Iväg igen och köpa ett rejälare 3/4" dragskaft.
                            Click image for larger version

Name:	20170502_071246000_iOS.jpg
Views:	1
Size:	207.8 KB
ID:	253049
                            Nu så fick jag loss skiten. Nästa hinder var ABS sensorn, hade blivit ett med hjulnavet i en härlig rost förening så den gick inte att få loss i ett stycke.. Jaja bara beställa en ny sådan också då.
                            Resten släppte ganska bra så jag fick bort spindeln från bilen och kunde börja nästa utmaning att få ut lagret och lagerbanor... Hade nog gått på 5 min om man hade en press, nu blev det slägga och huggmejsel men det gick också tog bara något längre tid...
                            Click image for larger version

Name:	20170501_131852702_iOS.jpg
Views:	1
Size:	173.9 KB
ID:	253050

                            Nu ska jag bara vänta på att lager och ABS sensor dyker upp. Har även passat på att lappa ihop ett hål i avgassystemet. Besiktning kryper närmare..

                            Upptäckte dock igår att jag har läckage på en kylarslang och såklart är den slangen på baksidan motorn mellan vattenpump och termostathus, sitter ju lagom trångt och jävligt till. Men det ska nog gå att lirka bort skiten från undersidan.
                            Last edited by frippe15; 4 May 2017, 11:19.
                            Bilar i garaget:
                            Fiat Marea 155 20V - 1999 (Liket!)
                            Fiat Freemont AWD Diesel - 2015
                            Nissan Sunny 1.6 16V - 1992
                            Ford Mustang GT - 2007

                            Comment


                            • #15
                              Hejja, här går det framåt. Dina förehavanden följs med intresse!

                              Min favorit metod för att slå ut lagerbanor är att svetsa fast en bit gods inne i lagerbanan, och sedan rakt och i mitten kunna slå på något rejält.
                              Värmen brukar också vara välkommen hjälp.

                              G.
                              Car portfolio;

                              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                              Chrysler: New Yorker salon -63
                              RollsRoyce: Shadow -68

                              Comment

                              Working...
                              X