Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea med Gremlins

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea med Gremlins

    Idag började jag riva Marean. Varför händer detta?
    Det är andra gången. Förra gången slukades stora delar av multiremmen in i vevaxeldrevet och upp i kamremmen och slog sönder kamlägesgivaren. Denna gång är det "bara" en rilla på remmen som skurits av och lindat upp sig på vevaxeldrevet. Det har kuggat över så pass mycket att bilen inte startar men det finns kompression när man drar runt veven för hand. Så kanske har ventilerna klarat sig även denna gång, peppar, peppar. Vi får se i morgon.

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0241.jpg
Views:	1
Size:	286.1 KB
ID:	259921

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0243.jpg
Views:	1
Size:	236.3 KB
ID:	259922

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0245.jpg
Views:	1
Size:	337.2 KB
ID:	259923

    Click image for larger version

Name:	small_IMG_0247.jpg
Views:	1
Size:	353.7 KB
ID:	259924
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  • #2
    Det var du som skrev "deja vu", tror jag, men min konklusion är; (i mitt fall med Coupen) fel remspänning, tyvärr.
    Men bristen på uppdaterad remskiva är isf bidragande till konsekvensen
    ( Åh, har vi använt original) och jag har förträngt att lösa detta med en enkel modifikation, som inte var helt enkel då svängningsdämparen verkar behövas svarvas ner, men med allt i gott skick finns nog inget annat att välja på.

    Jag glömmer fort, men är vevaxelns remskiva plan mot veven? En stor bricka är ju lätt att stansa fram men då måste ju ALLT i andra änden förskjutas motsvarande (har för mej att det överlappar på någe vis) eller så kanske man får köra med en rem som har fem i stället för sex ribs...

    Nä, hoppas du orkar lite till så ska jag kolla om det går att "försäkra" forumets femmor igen.

    G.
    Last edited by greger; 6 October 2018, 23:36. Reason: Aaamenföööfan, liiite packad, ju
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Min Lancia Kappa hade samma motor men remskivor med 5 ribbor så det går.
      Men menar du att jag har haft för låg remspänning? Det ska vara hårdare spänt?
      Jag har kollat fyra remskivor för vevaxeln och de är alla lika.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Jo, jag tror att det i mitt fall var för dåligt spänd rem när den trasslade in sej i kamremmen. Eventuellt samma i (ditt) detta fallet.
        Det är ju troligtvis inte ett "modelltypiskt" fel, och (helgalet att medge!) jag tror mej minnas att min rem "fladdrade" vid gas-släpp, idiotiskt att jag inte gjorde något åt det före.

        Skulle problemet vara "missalignement" pga slitna lager bör detta göra att remmen drogs utåt, väl?

        Remskivor hit och dit. Om det är möjligt så ska jag försöka, det blir ju enklast så, se om:
        1. Rem av rätt längd och smare bredd med 5 ribs är tillgänglig.
        2. (Tankevurpa)
        3. I så fall, om det går att sandwicha en fet stansad bricka att ha mellan svängningsdämparen och vevaxeln.

        Faller detta väl ut:

        4. Tillverka brickan och rekomendera smalare rem (nödvändig pga förskjutningen av remskivan).

        5. Om det fungerar, stansa fram ett antal och förse alla oroliga oycksbröder snarast.

        Min Marea 2.0 står strategiskt rätt för att kolla detta och prova, förutsättningen är rib-avståndet, och att "baksidan" av svängningsdämparen lämpar sej för stor "bricka"...

        Återkommer.

        Hoppas du har komp i alla cylindrar btw.

        Mvh G.
        Last edited by greger; 7 October 2018, 08:57.
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          Remskivan är helt plan på baksidan så det borde gå att sätta bricka (skulle kalla det fläns) mellan kamdrev och skiva.
          Fiat tycker att remspänningen ska vara 63-80 daNm när man mäter med typ Fiatverktyg nr 1234567890.
          Om verktyget är en remböjningsmanick eller om man faktiskt ska anbringa 63-80 kg på motsvarande en meters hävstång på spännrullens excenterbult är inte uppenbart för mig i alla fall.
          I såna fall är det abnormt hårt spänt som gäller.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Vet du om en fem-ribbad rem är en "rib" smalare än en sex-ribbad?
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              I så fall är det bara Kamremskåpan med gradtal som vart ivägen, men det har ju incidenten säkert slagit bort redan.
              Car portfolio;

              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
              Chrysler: New Yorker salon -63
              RollsRoyce: Shadow -68

              Comment


              • #8
                Ja. Hade det på Kappan. Ribborna ska vara identiska så 5 är smalare. Det verkar vara någon sorts branchstandard där allt går att utläsa ur artikelnumret.
                I det här fallet 6 PK 1138 där 6 står för antal ribbor, en av bokstäverna står för enkel resp. dubbelsidiga ribbor plus längden i mm.
                5 PK 1138 blir det. Den andra bokstaven står sannolikt för vilken typ av ribba det är.
                Last edited by TurboB; 7 October 2018, 09:16.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Jag misstänkte förra gången att den böjda kåpan var orsaken så den kapade jag bort nedre halvan av då.
                  Din teori om att remfladder måste vara orsaken till att remmen börjar klättra är nog helt korrekt.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Önskas fläns?
                    Personligen störs jag lite av öppningen som blivit ner mot vevaxeln, tanken "en småsten där.." kan ju starta måleri av fan på vägg...
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • #11
                      Med med plastpanelerna monterade och hasplåt/tråg under motorn så kommer det inte in något och så blir det inte så dammigt och skitigt i motorrummet.
                      Fläns låter som en bra idé.
                      Jag har ju gröna Coupen att tänka på. Nu blev det helt plötsligt extra obehagligt att höra remtjutet när man startar den. Läge för akutåtgärd idag - hissa och tokspänna! Besiktning i morgon...
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Det mystiska originalverktyget för att mäta remspänning.
                        Verkar som man ställer in önskat tryck med skruven i änden och sedan lägger manicken på remmen och trycker med pekfingret på den lilla bågiga flärpen på tjocka delen.

                        Click image for larger version

Name:	1895762000 FIAT Specialverktyg f remspänning.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	254671

                        Finns att köpa för 65 Euro på https://www.ricambi-originali-per-au...werkzeug-0.php
                        Verkar vara användbart på alla remmar i alla bilar.

                        På denna bild ser det istället ut som man ska lägga den så den lilla armen hamnar i kläm mot löphjulet medan man spänner. Eller nåt???

                        Click image for larger version

Name:	1895_Remverktyg_applicering.jpg
Views:	1
Size:	16.9 KB
ID:	254672
                        Last edited by TurboB; 7 October 2018, 14:04.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Så mycket hade remmen kuggat över:

                          Click image for larger version

Name:	small_IMG_0248.jpg
Views:	1
Size:	260.3 KB
ID:	254673

                          Byta kamrem gör man i sömnen numera på tvålitersfemman så arbetsinsatsen är ändå rimlig.
                          Normalt skulle man inte låta kamremmen här nedan sitta kvar men nu det visade sig bli mer av en hypotetisk frågeställning.

                          Click image for larger version

Name:	small_IMG_0249.jpg
Views:	1
Size:	218.5 KB
ID:	254674

                          Den startar inte och man hör att finns kompression på en eller möjligen två cylindrar.
                          Men jag hade tur med vädret i alla fall.

                          Nu är gamla Bettan billig igen !



                          I wish ! ! !

                          Click image for larger version

Name:	small_IMG_0250.jpg
Views:	1
Size:	316.8 KB
ID:	254675

                          Men det var den enda kamhuskåpa jag hade liggande som var hel.
                          Last edited by TurboB; 7 October 2018, 17:55.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Sista bilden skulle ju kunna antyda projektets fortsättning...

                            Du har väl om inte annat ventiler och tryckare ( ), saknas då topplocksbultar, toppackning och lite elbow grease samt två, tre vakna dagar... skulle nog vara fint väder i veckan också.

                            Click image for larger version

Name:	Screenshot_2018-10-07-21-33-36.jpg
Views:	1
Size:	42.0 KB
ID:	254677

                            Mvh G.

                            Med anledning av planerna på fläns...

                            Click image for larger version

Name:	IMG_20181007_183134.jpg
Views:	1
Size:	50.3 KB
ID:	254676

                            Var detta skälet att du inte redan har en
                            Alternativet svarva av insidan av svängningsdämparen och lägga på en högre sarg och balansera om...saknar jag!
                            Last edited by greger; 7 October 2018, 21:36.
                            Car portfolio;

                            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                            Chrysler: New Yorker salon -63
                            RollsRoyce: Shadow -68

                            Comment


                            • #15
                              Inte sugen på att mecka bruksbil men har inventerat förrådet. Det finns ribbrem och en komplett topp men bara topplocksbultar och packningar till 16v.
                              Kamrem, bultar och topploppspackning saknas men det ska bli bra meckväder med varmt och soligt framöver.

                              Vill egentligen inte... och sen finns det fler saker på todo-listan sen tidigare:

                              Låset till bakluckan kärvar och stänger inte och nu har luckan gått i baklås också.
                              ABS lampan har börjat lysa till och från.
                              Främre krängningshämmaren klonkar och måste justeras lite i sidled.
                              Dim- och extraljusen fram funkar inte längre.
                              Båda styrlederna ska justeras något så ratten står rakt (iofs enkelt nu när hjulen är av).
                              Last edited by TurboB; 7 October 2018, 23:28.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X