Announcement

Collapse
No announcement yet.

RVS Technology??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RVS Technology??

    Någon som provat detta? http://www.rvs.se
    Hjälper bevisligen slitna motorer att få lägre oljeförbrukning. Undrar hur det är med 20 VT motorer som drar mycket olja från fabrik? Lite trött på att fylla på en halvliter vid varje tankning med en nästan ny motor. Förste tyske ägaren fick en ny motor på garantin av Fiat på grund av hög oljeförbrukning! ca 70.000 kr inkl arbete. Vet ej hur mycket den motorn drog...
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

  • #2
    Har ej provat och aldrig hört någon som har gjort det heller. Men alla varningsklockor ringer på högsta volym! Om det är så bra borde ju alla redan använda detta... Till saken hör kanske att jag är skeptisk till alla tillsatser som hälls i oljan. Jag menar, varför har då inte oljetillverkaren gjort det från början, de har ju redan lagt ner enorma pengar på att utveckla diverse andra tillsatser som de tappar i oljan på fabriken.

    Din oljeförbrukning låter hög, men vad säger instruktionsboken? Har för mig att i Pandans instruktionsbok står det att allt upp till 1liter olja/1000km är normalt (!)

    Comment


    • #3
      Re: RVS Technology??

      Originally posted by bear
      Någon som provat detta? http://www.rvs.se
      Hjälper bevisligen slitna motorer att få lägre oljeförbrukning. Undrar hur det är med 20 VT motorer som drar mycket olja från fabrik? Lite trött på att fylla på en halvliter vid varje tankning med en nästan ny motor. Förste tyske ägaren fick en ny motor på garantin av Fiat på grund av hög oljeförbrukning! ca 70.000 kr inkl arbete. Vet ej hur mycket den motorn drog...
      Kör på en riktig motorolja så har du de tillsatser som motorn behöver.

      Jag fick detta svar när jag ställde frågan till våra tekniker:

      Den här typen av teknologi använder vi redan, visserligen inte med kiselbaserade tillsatser. Vi sätter till ett antislitage tillsatsmedel, som går in och smörjer vid metall mot metall kontakt. Precis som i artikeln styrs det av den höga temperatur som bildas vid metallkontakt. Tillsatsmedlet, ett så kallat antislitagetillsats, innehåller fosfor och svavel och reagerar med metallen vid högre temperaturer och ger då en skyddande film (järn-svavel och järn-fosforföreningar).

      Vi rekommenderar aldrig extra tillsatser till oljor och motortillverkare står inte för garantin. I t ex en motorolja är det flera tillsatser än antislitagetillsatsen som ska verka på metallytorna (rostskydd, detergent, dispergent) och denna balans kan rubbas med extra tillsatser.
      Jag kör på Helix Ultra 5W-40 och bilen drar ingen olja alls (inte vad jag har lyckats tyda på 500mil i alla fall).





      PS. Någon som kommer ihåg "Dura Lube" ? Från TV-Shop
      http://www.ftc.gov/opa/2000/03/motor.htm
      Last edited by TobbeC; 26 May 2005, 08:24.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Jag kör också på Helix Ultra 5W-40 och den drar alltså ca en liter per 100 mil. Det gör de flesta 20 VT Coupéer har jag förstått av detta forum. Är din standard eller har Du bytt t ex turbon? Finns det flera Coupéer som inte drar någon olja och vad skiljer i så fall?
        Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
        Lancia Thema Executive 3.0 CRD
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
        Ducati Multistrada 1000 DS

        Comment


        • #5
          1 liter på 100mil är mycket, ungefär som min, men då var min turbo kass. får se hur mycket den drar med den nya
          /Peter

          Comment


          • #6
            Originally posted by bear
            Jag kör också på Helix Ultra 5W-40 och den drar alltså ca en liter per 100 mil. Det gör de flesta 20 VT Coupéer har jag förstått av detta forum. Är din standard eller har Du bytt t ex turbon? Finns det flera Coupéer som inte drar någon olja och vad skiljer i så fall?
            Jag vart faktiskt lite förvånad själv. Jag hade tagit hem olja för att fylla på, men när jag kollade stickan så var nivån på samma ställe som precis efter servicen.

            Min bil är helt orginal (förutom sport-panelfilter) och har aldrig fått någon motordel bytt (förutom ac). Dock har den bara gått 2900Mil vilket kan vara en av anledningarna till den låga förbrukningen.

            1L / 100Mil är för mycket och något måste vara galet. Hade den dragit 1L / 1000Mil hade jag nog inte brytt mig.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Enl. min instr.bok ska min dra max 1l/100mil. Den drar 1l/200mil så jag ska väl vara glad... :-)
              Men om man läser på fccuk (ca 100ggr fler Coupeer än här) verkar det vara väldigt olika, och inte ha med miltal att göra heller. Hade annars satt ett mynt på din lågmilare Orlando, att det var orsaken.. (fan va fin den var på Skokloster, kan inte riktigt smälta det intrycket..)
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Hur gör ni vid kallstarter? Personligen får min bil inte passera 3000rpm fören den har nått full arbetstemperatur. (Kallstart = 15grader C eller kallare utomhus).

                Jag har faktiskt funderat på att skaffa motorvärmare även om det känns lite overkill på en sommarbil
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  (fan va fin den var på Skokloster, kan inte riktigt smälta det intrycket..)
                  Tack
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Orlando
                    Hur gör ni vid kallstarter?
                    Jag gör som du, tar det jävligt kallt (ursäkta mkt rolig vits) innan oljetempsnålen börjar komma till 40 minst.
                    Motorvärmare skulle allt va nåt.. om det funnits uttag där jag bor... :-(
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Precis som föregående

                      så står det ju att coupen kan dra upp emot 1/100mil.

                      Min drog lite olja när jag hade den i början av karriären.
                      När jag bytade turbo så försvann oljeförbrukningen helt och hållet.

                      Bear.

                      Även om din motor är helt "ny" och turbo likaså. Så kan turbon ändå ha taskiga lager. Min turbo var helt funkionsduglig och funka perfekt. Men den hade kassa lager som släppte förbi olja ut i avgashuset som förbrändes.

                      Detta är något som man inte märker av särkilt mycket när bilen går som den skall. Och dessutom inte ryker (tack vare att katalysatorn bränner upp mesta delen av röken).

                      Med ett grövre avgas och utan mjau. Så kommer rätt många coupeer att märka av oljeförbrukningen. Inte bara på stickan som innan utan även röken som kommer lite då och då.


                      MVH/mujo M
                      före detta coupe trimmare
                      pimpig cadilacc deville
                      Sv1000s C-Ö

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Jag gör som du, tar det jävligt kallt (ursäkta mkt rolig vits) innan oljetempsnålen börjar komma till 40 minst.
                        Motorvärmare skulle allt va nåt.. om det funnits uttag där jag bor... :-(
                        Lyx med oljetemp. Jag har bara den här "nödvändiga" Voltmätaren.

                        Men jag brukar vilja ha minst 85C i vattentemp, borde ju inte skilja så mycket?
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Tyvärr är det så att man snabbt kan ha 85 i vattentemp men så har oljan ändå inte alls samma värme. Men jag brukar också kolla på vattnet. Det ger ett hum om var man ligger till.
                          före detta coupe trimmare
                          pimpig cadilacc deville
                          Sv1000s C-Ö

                          Comment


                          • #14
                            Vilken Coupe har oljetemp som standard? Min Plus version har oljetryck, vattentemp o voltmätare. Har du installerat en vid sidan om Per?

                            Edit: Kollade på dina bilder i depån och ja det sitter en oljetempmätare där jag har en voltmätare.
                            Last edited by Freddan72; 26 May 2005, 13:53.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              På tidigare modeller satt en olje-temp mätare där volt-mätaren sitter, byttes väl -97/98 om jag inte minns fel.

                              Brukar försöka hålla mig under 2000varv och ingen gas tills vattnet kommit upp i temp och en liten stund till (olika länge beroende på humör). Ruskigt vad fort turbon laddar på 20VT, behövs inte mycket gas för att trycket skall börja komma.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X