Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Uno Turbo El/ Motor PROBLEM!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Uno Turbo El/ Motor PROBLEM!!

    Hej Jag har värdens broblem med min fiat uno turbo-88
    Köpte den för ca 6 mån sen, körde upp bilen på trailern åkte hem,lät bilen stå och gå varm, körde motorstopp när jag skulle köra in den i garaget! Det var sista gången bilen startade..

    Nu har jag ingen gnista.

    Inget bränsle..

    Bytt*

    Tändkablar, rotor, fördelarlock, tändmodul,vevaxelgiv,svänghjuls giv. Kan Vara mer som jag glömt


    Pumpen får ingen signal,(12 V) men går igång om man tvångsmatar med 12 V. dock öppnar öppnar inte spridarna. Antar att dom går på samma signal. Bränsle relä (blått)?? sitter vid luftmassomätaren... slår till. Men Pumpen startar inte alls.


    Och så länge det inte kommer gnista så "aktiveras" inte bränsle pumpen om jag fattat det här rätt..Sitter felet i bränsleboxen? Tändbox? kollat några jord punkter,kan ju ha missat dom dolda??vet ej hur många det finns..hittat en stor mellan låda och chassie..


    Så nu SNÄLLA ber jag er om er hjälp..Har aldrig ägt en fiat å jag har blivit bogserad 1 km i min "nya" bil som längst. Känns tråkigt!

    Har jobbat som bilmek kan tilläggas så jag e inte helt vilsen. Men som sagt Fiat är väldigt främande.

    Kom gärna med förslag!! Allt kommer att kollas om och om och om igen..

    Är Väldigt frustrerande!!

    Mvh Peter

  • #2
    Testa att byta styrheten för tändning.. På min fick jag byta både modul och styrenhet på kort tid.. Känsliga grejer Marelli.

    Pumpen borde gå igång om trycket inte är fullt i systemet även om motorn står still. Säker på att du är på rätt relä? Har du V-handboken?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Om pumpen inte surrar till när du vrider tändningen till första läget så får du nog börja med att undersöka insprutningsreläet.
      Blått "högt" relä som sitter fäst på luftmängdsmätaren (silverfärgad burk bredvid batteriet). Det reläet strömsätter också flera andra vitala funktioner (tändmodulen också har jag för mig).

      Du borde känna dig hemma. Uno Turbon innehåller i stort sätt bara Bosch prylar. LE jetronic box. Pumpar, reläer, regulatorer, kallstartsventilen, spridare, dumpen, torkarmotorer mm är Bosch eller OEM-tillverkade Boschprylar. Tändboxen på torpedväggen vid bromsservot är Marelli men det är också det enda men den brukar inte krångla.

      När pumpen väl går och du ändå inte har gnista kan du kolla jordanslutningen till tändboxen. Lila enkelledare ansluten till jordplinten under batteriplattan. Kableskorna och blecken korroderar.

      Står bilen i Stockholmstrakten?
      Last edited by TurboB; 13 June 2007, 10:07.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Nja mina föräldrar bor i sthlm.men jag bor närmare örebro.. Dessvärre så går pumpen inte igång när jagvrider på tändningen den är helt tvär dö!! jag har kollat boxen men det vore märkligt om det gick sönder bara så där..känns trista att köpa en om det inte är det som är felet..

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Testa att byta styrheten för tändning.. På min fick jag byta både modul och styrenhet på kort tid.. Känsliga grejer Marelli.

          Pumpen borde gå igång om trycket inte är fullt i systemet även om motorn står still. Säker på att du är på rätt relä? Har du V-handboken?


          Det dumma är att jag inte har någon box att låna..dumt att köpa på sig när man inte vet vad det är som e fel..bilen gick med dom saker som sitter på nu så jag har antagit att det är rätt relä..Om det är det stora blå reläet vid luftmasso mätaren vill säga

          Comment


          • #6
            Originally posted by buttrus
            Det dumma är att jag inte har någon box att låna..dumt att köpa på sig när man inte vet vad det är som e fel..bilen gick med dom saker som sitter på nu så jag har antagit att det är rätt relä..Om det är det stora blå reläet vid luftmasso mätaren vill säga
            Nepp äger ingen verkstads hand bok

            Comment


            • #7
              Finns inte den på Biltema?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                285 är reläet
                26 är spridarna
                128 tändlåset
                291 Luftmätaren
                300 Bosch motorstyrningen
                16 tändspole/slutsteg
                286 Microplex (tändbox)
                159 bensinpumpen
                76 är säkringsboxen

                Kolla säkringen och att du har ström till pumpen när nyckeln är i steg 1. Pumpen sitter under en plast ränna framför bensintanken framför vänster bakhjul. Pumpen ska surra till när man vrider om nyckeln. Gör den inte det är det ingen mening med att gå vidare och söka fel på styrenheter mm förrän det funkar.

                Schemat är från en Croma Turbo men det spelar ingen roll, det är identiskt med UNO Turbon.
                Attached Files
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  [QUOTE]Originally posted by TurboB
                  285 är reläet
                  26 är spridarna
                  128 tändlåset
                  291 Luftmätaren
                  300 Bosch motorstyrningen
                  16 tändspole/slutsteg
                  286 Microplex (tändbox)
                  159 bensinpumpen
                  76 är säkringsboxen

                  Kolla säkringen och att du har ström till pumpen när nyckeln är i steg 1. Pumpen sitter under en plast ränna framför bensintanken framför vänster bakhjul. Pumpen ska surra till när man vrider om nyckeln. Gör den inte det är det ingen mening med att gå vidare och söka fel på styrenheter mm förrän det funkar.

                  Schemat är från en Croma Turbo men det spelar ingen roll, det är identiskt med UNO Turbon.
                  [/QUO





                  Har kollat alla säkringar under ratten,hittar ingen trasig,men pumpen går inte igång alls..inte i nått av lägena..ingen ström alls fram på kablarna..men pumpen är ju hel eftersom det funkar om man tar 12 v från ett annat batteri och tar ström från det..Men den får ju fortfarande ingen signal till att spridarna ska öppna..så bensinen pumpas tillbaka i retur ledningen..


                  Så Spridarna får signal från reläet? och reläet ska få sin signal från boxarna??(motorstyrningen)?? hur ska jag kunna mäta mig fram vart signalen försvinner? har inget alls fram till pumpen iaf!


                  och enligt shemat så ska det gå direkt till säkringsboxen.. så har jag ingen ström så är det innan säkringsboxen..vilken måste göra att det e stopp i nån av boxarna kanske?? lr om man kan gå på kablarna direkt vid tändlåset?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Finns inte den på Biltema?

                    Jo det gör det nog..men tycker det borde finnas på nätet...såg en verkstadshandbok förut men det var ju ett tag sen..

                    Comment


                    • #11
                      Skruva loss expansionskärlet. Under där finner du några kontakter, gör rent och jucka på dessa.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        säkring till sprutet!

                        På min satt det en säkring under instrument brädan vid passagerar sidan !
                        F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                        saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                        punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                        131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                        Comment


                        • #13
                          Re: säkring till sprutet!

                          Originally posted by Mange t
                          På min satt det en säkring under instrument brädan vid passagerar sidan !


                          å fan har knappt tittat på passagerar sidan! satt det nära boxen lr vart ungefär satt säkringen??

                          Comment


                          • #14
                            Problemet är att pumpen måste vara strömsatt innan nånting överhuvudtaget kan fungera. Det ska surra till när man vrider tändningen till första läget annars är det ingen mening att leta vidare.
                            1-säkringar
                            2-glappkontakt/korrosion på något eller flera ställen.
                            3-instprutningsreläet (det blå) trasigt eller dålig kontakt.
                            4-glapp i tändningslåset eller dess kontakter.
                            Man får dra ur och sätta i reläet. Rucka på kopplingsplintarna. Jordplintarna är särskilt suspekta. glapp, glapp, glapp okontakt...

                            Det är troligen ett skitfel.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TurboB
                              Problemet är att pumpen måste vara strömsatt innan nånting överhuvudtaget kan fungera. Det ska surra till när man vrider tändningen till första läget annars är det ingen mening att leta vidare.
                              1-säkringar
                              2-glappkontakt/korrosion på något eller flera ställen.
                              3-instprutningsreläet (det blå) trasigt eller dålig kontakt.
                              4-glapp i tändningslåset eller dess kontakter.
                              Man får dra ur och sätta i reläet. Rucka på kopplingsplintarna. Jordplintarna är särskilt suspekta. glapp, glapp, glapp okontakt...

                              Det är troligen ett skitfel.


                              Jaa jag blir så trött det e ju säkert värdens skit fel!! men jag var in å prata med en bil el firma där jag bor,och dom påstår att så länge man inte har gnista så går pumpen aldrig igång..den får ingen singnal..Så jag funderar ju på om felet är på tändsidan eller på bränslesidan..

                              För om det stämmer som dom säger så kan det ju vara så att allt ligger i att jag inte har någon gnista där av startar inte pumpen.. Grymt snällt att du försöker hjälpa mig iaf..ska kika på det imorn! Tack

                              Comment

                              Working...
                              X