Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut bromsproblem Coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Akut bromsproblem Coupé

    Idag har jag legat under coupén och bytt bromsrör där bak, lagom lustigt. Men det är det som hände sedan som är mitt problem. När jag luftat bromsarna och satt ner bilen på golvet så skulle jag starta för första gången efter operationen. Trycket kändes bra och jag höll foten på bromsen för att känna så att pedalen sjunker lite när bilen startar. Så blev det också men omedelbart efter att den hade sjunkit lite så slog pedalen tillbaka och efter det så är det väldigt trögbromsat, som om servot inte fungerar, och det hörs ett pysande ljud i coupén när man bromsar, detta hörs inte i motorrummet. Jag vet att packningarna i huvudcylindern kan hitta på något dumt om man luftar bromsarna och glömmer att fylla på bromsvätska under tiden, men det kom jag ihåg hela tiden. Någon som har en teori om vad som har hänt? Tacksam för svar är jag!

    Edit: kom på en sak till; när man bromsar så sjunker motorvarvet, tomgången blir orolig och motorn kan stanna.
    Last edited by Johannes; 23 September 2007, 22:07.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Låter lite som att bromsservot läcker men att det skulle börja göra det bara för att du har bytt bromsrör vet jag inte hur det går ihop.

    Comment


    • #3
      Jag håller med, jag har ju bara bytt bromsrör, det har ju inget med servot att göra. Visst ska man väl kunna trycka på bromsen samtidigt som man startar bilen? Jag kom på en sak till som jag lägger till i första inlägget.
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Måste ju bara ha med servot att göra. Servot funkar ju så att det går en slang från plenumet till en "behållare" mellan bromspedalen och huvudcylindern där det bildas ett vakum när motorn suger. Detta vakum hjälper till att dra i pedalen när du trycker på den. Det är iallafall ungefär så det funkar. Om servot av någon anledning läcker kommer motorn att dra tjuvluft där. Kanske att du tryckte sönder någon packning när du luftade och tryckte pedalen ända ner till golvet. Alternativt att någon tätning/packning rörde sig och inte tätar ordentligt längre.

        Du kan ju försöka höra var det läcker. Om du hittar slangen och trycksätter den kanske det går lättare. Fast risken är att det sitter en backventil någonstans för att förhindra att turbon trycker in luft i servot. Startgas kanske kan funka också.

        Jag bara spånar här men någon annan kanske kan det bättre.

        Comment


        • #5
          Tack för dina funderingar. Jag misstänker också servot, men det är bra att höra någon annans funderingar också. Vakuumslangen mellan plenum och servo är väl synlig och den såg ok ut, jag kunde varken höra eller känna någon läcka på den.
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            Min coupe va den enda o första bilen jag försökt lufta bromsarana på. men jag byttade all min olja... fick samma symptom som dig. o alla sa att det va min huvudbromscylinder som lagt av... åkte o köpte en ny o monterade dit.. provade igen... ingen skillnad... så till sist bogserade jag upp den till en bilverkstad så dom fick lufta skiten o det hade inte varit några problem alls för dom.. så jag vet inte vad problemet va.. men det va förmodligen inte huvudbromscylindern.....
            Vart tog min nacken vägen!?

            Comment


            • #7
              Broms!!!!

              Innan du byter cylinder så testa att lufta även fram. Hade samma problem fast omvänt.
              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
              Folka Vento VR6 -93 såld!
              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

              Comment


              • #8
                Erajack:
                Jag har luftat även fram, för att byta ut all bromsvätska. Hur menar du med omvänt?
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Johannes
                  Erajack:
                  Jag har luftat även fram, för att byta ut all bromsvätska. Hur menar du med omvänt?
                  Det jag menar är att jag bytte rör fram. Låter som att dom får lufta på verksta´
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • #10
                    För det första får inte bakhjulen hänga fritt när man luftar, pga bromsreduceringsventilen bak, gammal regel.
                    Sen låter det som att (även) din backventil till servon gett sig? Alt. hoppat av slangen.. Man borde kunna se vad som hänt, alt. spraya m startgas för att höra läckan.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Att hjulen inte får hänga fritt tänkte jag ju inte på. Vad är det som kan hända? Bromsreduceringen kan inte ha stängt helt för det kom ju bromsvätska hela tiden när jag luftade.
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                      Comment


                      • #12
                        En vecka har gått och inte mycket har hänt. Jag fick rådet att byta backventil innan jag gjorde något annat, men den är det ju väntetid på. Jag fick även en bild från Alfa Rosso som enligt dem visar hur alla Coupé ser ut, men min har inte någon backventil mitt på slangen (14) som på bilden. Hur ser det ut på era bilar, har ni backventil som sitter på slangen eller bara där slangen möter servot?
                        Attached Files
                        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                        Comment


                        • #13
                          Jag har inte sett nån på min men jag har inte kollat så noga heller. Backventil borde väl inte vara så himla svår att hitta hos nån firma som sysslar med pneumatik/tryckluft. Jag janske har någon på jobbet, kan kika imorgon. Men jag har svårt att se att det skulle lösa dina problem.

                          Comment


                          • #14
                            en dum fråga !!

                            Jag har en dum fråga ang det där broms problemet !!
                            kan det inte vara som på saab med hydraulisk koppling ??
                            att man trycksätter bromsvätske butten typ 0,2 bar ! och luftar den vägen (att man trycker ur vätskan ur oken)

                            men men det är bara en fundering :-)
                            F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                            saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                            punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                            131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                            Comment


                            • #15
                              Turbomotorer måste ha en backventil för att vakuumservon ska funka, den har ju även övertryck titt som tätt. Mer eller mindre..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X