Announcement

Collapse
No announcement yet.

shell racing 10w60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • shell racing 10w60

    Hej, e det nån som har erfanhet av denna olja???
    tänkte bjuda coupen på den nu när sommaren närmar sig...
    e 100:-L bra pris??

  • #2
    Du får ju iallafall:

    Ferrari loggan på förpackningen!!!
    Har jag för mig iallafall.
    /HG
    Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

    Comment


    • #3
      Har kört på Shell Helix helsynt, det gör jag aldrig om, värsta skiten som inte tål lite hårdkörning. Oljetrycket har aldrig varit så lågt!
      Häll i Selenia Racing 10W-60, motorn går tyst o fint o har fullt oljetryck.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Liten fråga, är inte W60 lite för tjockt för Coupen? Skall väl vara W40 enl. boken, så blir det inte problem med oljetätningar då? Bara nyfiken....
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Vad jag förstått är "40" eller "60" viskositeten vid max temp, i princip(?), alltså har man högre oljetryck efter 7 varv på banan med 10W-60 än med 10W-40.
          Medan den är lika tunn som 10W-40 när den är kall ("10").

          Därav heter bara Selenias 10W-60-olja "Racing"?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jo, var väl något med att W40 har samma viskositet vid 40grader som en W60 har vid 60 grader, om jag inte missat saker. Så frågan är väl mer om motorn tar skada av att dra runt på "tyngre" olja på 7000varv under bankörning, om vi nu skall hålla oss till racing ;-) Högre oljetryck som pressar ut olja där man inte vill ha det? Mest det jag undrade.

            p.s.
            Har man problem med oljetryck under körning med en W40-olja (inte tomgångstrycket då)?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Precis, så man vill ju inte att man - som jag fick på Kinnekulle - plötsligt har 1.5bar på tomgång bara för att man gasat lite. Det som hände var ju att viskositeten sjönk, den får gärna hålla sig på samma nivå!
              Det man vill ha i en högprestandamotor (som vi ju har) är väl snarare högre än lägre oljetryck... Eller hur? Med de enorma slitkrafter som bildas i en 2-liters motor på 250hk.
              Och skillnaden i energiåtgång som går åt att driva runt olika oljor är nog extremt försumbar..!

              Mobil1 5W-50 funkade rätt bra men min har aldrig gått så bra som på Selenia 10W-60, fullt tryck jämt o tyst/smidigt.
              Last edited by per; 15 February 2005, 16:52.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Precis, så man vill ju inte att man - som jag fick på Kinnekulle - plötsligt har 1.5bar på tomgång bara för att man gasat lite. Det som hände var ju att viskositeten sjönk, den får gärna hålla sig på samma nivå!
                Det man vill ha i en högprestandamotor (som vi ju har) är väl snarare högre än lägre oljetryck... Eller hur? Med de enorma slitkrafter som bildas i en 2-liters motor på 250hk.
                Och skillnaden i energiåtgång som går åt att driva runt olika oljor är nog extremt försumbar..!

                Mobil1 5W-50 funkade rätt bra men min har aldrig gått så bra som på Selenia 10W-60, fullt tryck jämt o tyst/smidigt.
                Jag frågade vår motorexpert just angående Helix Ultra 5W-40 vs Helix Ultra 10W-60 i Coupén, han rekommenderade mig att köra på 5W-40'n.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #9
                  Det var exakt den oljan jag hade, Helix 5W-40.. Hå¨ll dig långt borta från den!
                  Varför inte Mobil1 5W-50, lite lättare att få tag i än Selenia.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Det var exakt den oljan jag hade, Helix 5W-40.. Hå¨ll dig långt borta från den!
                    Varför inte Mobil1 5W-50, lite lättare att få tag i än Selenia.
                    Och anledning att jag skall hålla mig borta från den är?

                    At du använt den är inte tillräckligt stor anledning för mig
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      OK, trodde du hade läst hela tråden.

                      Du kan ställa samma fråga på t.ex. AlfaPower´s forum och du kommer få samma svar: Shell Helix Ultra 5W-40 är inte en bra motorolja, speciellt inte till högprestandamotorer.

                      Gör som du vill, självklart, jag tror bara inte att din motor mår bättre av kass motorolja.
                      Last edited by per; 16 February 2005, 17:46.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        OK, trodde du hade läst hela tråden.

                        Du kan ställa samma fråga på t.ex. AlfaPower´s forum och du kommer få samma svar: Shell Helix Ultra 5W-40 är inte en bra motorolja, speciellt inte till högprestandamotorer.

                        Gör som du vill, självklart, jag tror bara inte att din motor mår bättre av kass motorolja.
                        Jag hade läst hela tråden. Det ända jag hittade var att du tyckte att du hade får lågt oljetryck vid bankörning.

                        Helix Ultra 5W-40 har vunnit STCC flera år i rad. Menar du att det är lågprestandamotorer? Helix har ju betydligt fler segrar under bältet i motorvärlden än Selenia.

                        Den fylls även i samtliga Ferraris förutom 360 där man fyller Helix Ultra 10W-60.

                        Jag är faktiskt extra intresserad just nu då jag snart skall byta olja på Coupén. Just nu lutar det åt Helix 5W-40 men finns det tydliga skäl att inte använda den just i Coupén får man ju ta något annat.

                        Vad har du för bytesintervall på 10W-60'n? I Ferrari Challange kör dom på den men då byter man ju efter var race.


                        EDIT:

                        Jag gjorde några sökning på AlfaPower's forum ang. olja hittade inget vettigt. Till större delen var det folk som tyckte att mineralolja var guds gåva till mänskligheten. Nästan så att man trodde det var ett amerikanskt forum.

                        Dessa var dock rätt lustiga:

                        min teori är att det kvittar vems oljan är så länge oljan klarar de krav som står i instruktionsboken och om man byter tillräckligt ofta (vilket man har råd med om man kör biltemas variant)...
                        0 koll

                        På detta svarar nästa kille:

                        Bra sagt, jag kör just nu Biltemas tvålolja för att tvätta motorn från inte önskade plumpar.
                        Menar du att detta är ett forum för kunnigt folk?
                        Last edited by TobbeC; 17 February 2005, 08:44.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Suttit och kollat igenom tråden här lite

                          Mina åsikter om det hela är att bilen självklart kan köras på vilken olja som helst som har viskositeten och klassningen som bilen krävde när den gjordes.

                          Finns många skrönor och ideer om oljor etc. Jag har fått höra många varianter och har från allas åsikter fått mig en egen uppfattning.

                          Jag är av den sidan som tror på helsyntetiska oljor som är av bra klassning och av den viskositeten som man känner att bilen behöver beroende på hur man använder den är den bästa oljan.

                          Många hejjar på gamla hederliga mineraloljor och säger dom är bäst jag tycker att syntet är bäst.

                          Genom trial and error så kan man ju faktiskt testa sig fram till olika oljor passar helt enkelt olika bilar.

                          Oljor som man tycker är bra som fan bara för dom har högre oljetryck under hård körning är inte nödvändigtvis bättre än oljor som har lägre tryck vid hård körning.


                          Bara för att bilen låter mer och skramlar mer med en olja betyder inte att den är sämre än oljan som påminner om sirap och tar väck allt ljud från motorn.

                          Det är så klart oljefilmens styrka och kapaciteten av oljans värmeegenskaper som är intressanta.

                          Vid hård körning krävs en olja som klarar av att inte brytas ner och därmed får en försvagad oljefilm.

                          Så kortfattat

                          Bara för att man har lågt tryck på tomgång efter hård körning betyder inte att oljan är dålig, så länge du har tryck vid körning.
                          Att en olja ger ifrån sig mer ljud från en motor betyder inte den är sämre. Utan kan skydda minst lika bra.

                          Personligen hade jag aldrig haft mineral olja i en prestanda bil eller för den delen del syntet heller. (nu kanske det låter dumt) men det är bevisat att syntet oljor håller längre och har en högre gräns där nedbrytningen av oljan börjar.
                          inte bara i ren tidslivdlängd utan även i kapaciteten av att klara av höga temperaturer.

                          Det är av en anledning forskare utveklade den naturliga mineral oljan och förbättrade den till syntetisk olja. Om jag har rätt för mig gjordes synteten först till flygindustrin för att mineral oljan inte klara av värmen och bröts ner.

                          Nu tänker säkert någon att äldre bilar skall köras på minreal och att alla amerikanska rejsers har ju raka mineral oljor i sina bilar.

                          Hade gamla motorer inte varit gamla så hade dom mått bättre av syntet men nu kan det vara farligt eftersom syntet är jäkligt bra på att tvätta rent i motorn och kan lösa upp gamla packningar etc. hur ofta bytar rejsers olja eller dragrejsers olja i sina bilar .. hur länge påfrestas bitarna? inte så länge i varjefall när det gäller rakt fram.


                          Jag har testat olika oljor och jag måste säga att den jag fastnat för mest är 10/60 castrol tack vare dess fina egenskaper vid hög temperatur. Och att det finns till bra pris här i malmö.

                          Men självklart är alla top of the line oljor bra. Bara att dom passar lite olika till olika bilar och olika användningsområden. Men dom flesta av dom utgör ett fullgott skydd.

                          Bilindustrin har ju faktisk lagt ner lite forskning på vilken olja som skall användas i deras bilar och utvecklingen går alltid framåt.

                          skall korta ner detta nu så det blir lite läsbart.

                          Jag har säkert fel om detta men är ju självklart min egna uppfattning och forum är ju till för att yttra sina tankar lite.

                          ursäkta om jag sväva ifrån ämnet. men har inte skrivit ett inlägg på länge här i forumet. Fick lite abstinens
                          före detta coupe trimmare
                          pimpig cadilacc deville
                          Sv1000s C-Ö

                          Comment


                          • #14
                            Re: Suttit och kollat igenom tråden här lite

                            hej ska söderut i helgen - passerar väl Malmö kanske - pris på castrol 10/60 (gtx/slx?) frågas och var i så fall =)

                            obs. inlägget är nedkortat =~
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              I rest my case..

                              Alltså, jag bara delar med mig av mina erfarenheter av en hel del olika oljor i Coupen, och precis som Mojo har jag som favorit 10W-60 helsyntet.
                              Castrols version har jag ännu inte testat, den är säkert grym.
                              Skälet att jag sist fyllde i Selenia Racing (och inte Castrol) var att jag fick den för 100kr/litern..

                              Bytesintervall? Tja, beror på hur jag kört.. men max 1000mil ungefär. O alltid innan bankörning..

                              "Dessa var dock rätt lustiga:


                              quote:
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              min teori är att det kvittar vems oljan är så länge oljan klarar de krav som står i instruktionsboken och om man byter tillräckligt ofta (vilket man har råd med om man kör biltemas variant)...
                              --------------------------------------------------------------------------------

                              0 koll"

                              -nja det låter väl vettigt? Den stora frågan är kanske huruvida Biltemas oljor verkligen klarar kraven...!

                              En annan sak att tänka på vid byte: köp inte Fiats originalfilter, de är skitsmå och jävliga att skruva med. Mekonomen har istället Mahle-filter, nästan dubbelt så långa (större filterarea + lättarbetade).

                              mvh Per
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X